פליטת הפה שממחישה את הפער שבין וול סטריט למיין סטריט

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לכישלון הכלכלי של מדיניות הבנק הפדרלי והנצחת הפער הבוטה בין וול-סטריט למיין-סטריט
יוחאי שויגר | (2)

ערוץ CNBC הוא טלוויזיה אמריקנית במיטבה. אולפנים מעוצבים וחדשניים, מנחים רהוטים שמבינים עניין, תוכניות קצביות והרבה אקשן ואדרנלין פיננסי. מדהים לראות כיצד הצליחו בערוץ להפוך עולם יבשושי כמו כלכלה ופיננסים לבידור צרוף, כמעט כאילו היה מדובר בליגת הפוטבול.

אומרים שכלכלה היא החיים, ואולם ב-CNBC לא מציגים את החיים האמיתיים שמאחורי הגרפים והמספרים המרצדים בצדי המסך. לעולם לא תראו כתבה על פועל ייצור שאיבד את עבודתו לאחר שהמפעל פשט רגל או על משפחה שחיה מתלושי מזון. לא יוצאים מהמעגל הסגור והאולפן הממוזג של וול סטריט.

בשבוע שעבר, ביום שישי, ניתח הפאנל של תוכנית הדגל "תיבת ההשקעות", את תוצאותיו המאכזבות של דוח התעסוקה. אחד המרואיינים, מומחה מבית השקעות כלשהו, נפל בלשונו ואמר בהתייחסו להשלכות של הנתונים על מדיניות הפד, "תודה לאל שלא מדובר במעל 200 אלף משרות...", תודה לאל? האם יועץ ההשקעות מודה לאל שלא נוצרו עוד כמה עשרות אלפי מקומות עבודה שהיו מחלצים משפחות רבות ממעגל האבטלה? המראיינת העירנית שמה לב לבחירת המילים הצורמת ומיהרה לנזוף בו. אבל המבוכה ששררה באולפן למשך כמה שניות, המחישה שהוא בעצם ביטא את שחלף במוחם של כל חברי הפאנלים ומה שכל וול סטריט הרגישה באותו יום.

נתונים טובים יביאו את הבנק הפדרלי להתחיל כבר בספטמבר בצמצום רכישות האג"ח, ומזה חוששים בשווקים. "חדשות טובות הן חדשות רעות". אותו מקרה המחיש את הניתוק המוחלט בין וול סטריט לכלכלה האמיתית בצורה מסמרת שיער - בתום שבוע בו דוח התמ"ג הצביע על צמיחה שנתית עלובה של 1.7% ותוספת של 180 אלף משרות בלבד, שחלק ניכר מהן במתכונת של חצי משרה, מדד ה-S&P 500 ננעל בשיא של כל הזמנים.

לפי שעה ברור שהתוכנית הגרנדיוזית של הבנק הפדרלי אינה מסייעת להמריץ באופן משמעותי את הכלכלה. אבל ייתכן שהעוול הגדול ביותר שהיא יוצרת, זה ניגוד העניינים בין וול-סטריט למיין-סטריט (העם), שבא לידי ביטוי באותה פליטה פה טלוויזיונית אומללה. המשבר הפיננסי של 2008 חידד את המתח ופער הגורלות המשווע שבין וול סטריט למיין סטריט, כאשר ההמונים הפשוטים שילמו במישרין (באמצעות כספי המיסים) ובעקיפין (המיתון הכלכלי) על חוסר האחריות המשווע של מנהלי ההשקעות במוסדות הפיננסיים, שייצרו בועה פיננסית שהתפוצצה ברעש גדול.

בזמן שהכלכלה עדיין מנסה להתאושש מאובדן מיליוני מקומות עבודה והתמוטטות שוק הדיור חמש שנים אחרי המשבר הפיננסי הגדול, וול-סטריט כבר מזמן מרחפת בגבהים חדשים והבונוסים שמנים מאי פעם - זאת הודות לסיוע המסיבי של הבנק המרכזי. מספיק להביט בנסיקה של המניות הפיננסיות של מוסדות כמו ג'י פי מורגן וגולדמן סאקס בכדי להיווכח בנהנה העיקרי מהמדיניות חסרת התקדים הזו. הכסף הממשלתי זורם לוול-סטריט בזמן שעיר ענקית ומפוארת כמו דטרויט פושטת רגל מבלי שקובעי המדיניות טורחים לחלץ.

הנה אנו שוב עדים להתנפחותה של בועה פיננסית, שהפעם ניזונה ישירות מכספי הממשל. הפחד הגדול ביותר שאם הניסוי הפיננסי אדיר המימדים של הבנק המרכזי לא יצליח, מי שישלם את המחיר, שוב, תהיה הכלכלה האמיתית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    RealRecheck 08/08/2013 06:00
    הגב לתגובה זו
    על-מנת לעצור את הדיכוי הפיננסי, בנינו פלטפורמה שנותנת ארגז כלים בידי האיש הקטן לנצל את המשבר הפיננסי הגדול לטובתו. ראו אותנו בגוגל.
  • 1.
    איציק והחברים 07/08/2013 16:15
    הגב לתגובה זו
    אצלנו באקדמיה היית מקבל 100 על כתיבתך! זה זמן רב לא ניתקלנו בכתב אמיץ וישר כמוך, שמראה את המציאות "במיטבה"! יישר כח! אהבנו!
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.