פקיעת האופציות ביום ה' הקרוב תמשיך לטלטל את השוק
מדדי העולם צנחו בחודש האחרון באחוזים ניכרים. יש לכך סיבות למכביר. מגדל הקלפים נבנה בצורה מלאכותית, כעת זהו סופו וכל אחד רוצה לברוח ראשון. נגיד הבנק האמריקני רמז שיוריד את רכישות האג"ח מידי חודש, מה שאומר פחות תמיכה לשווקים - והופ קיבלנו צלילה. האמת, שהבורסות חיפשו טריגר לרדת מהגבהים שהגיעו אליהם. 16% עלייה בחצי שנה בוול סטריט לא היו מסתיימים ב-32% - היה צריך טריגר לרדת, והוא הגיע.
להערכתי, הבורסות ימשיכו לרדת. ישנה עוד כברת דרך של אחוזים רבים בדרך למטה. יום ירוק או שבוע חזק לא ישנו את ההערכה שהשווקים הולכים לתשואה שלילית. מה שיכול למנוע זאת היא חזרה של ברנניקי לקידמת הבמה ביחד עם תוכנית תמריצים בלי סימני שאלה, כמו להמשיך להחיות אדם עם אמצעי הנשמה. השווקים סך הכל יוציאו אויר אחרי 4 שנות עלייה.
בישראל הבורסה שקטה - מי מנוחות יחסית לעולם. לא חווים את התנודיות העולמית, לא טועמים את טעם העליות המטאוריות. היה דישדוש כמה חודשים במדד המעו"ף, אבל אלו היו חודשי עליות במניות יתר ונדל"ן בלבד.
ניסיונות ההחייאה של מחזורי הבורסה ע"י תוספת של שעה נוספת הם לעג לרש. לפי כחודש לא קיבלו אותנו למדד האירופי שרצינו להצטרף אליו, אז משקיע זר יגיע לשעת מסחר מקבילה?
יש כל מיני עצות טובות ונכונות ע"י אנשי מקצוע שמתפרסמות על דפי אתרי הכלכלה - מה שיכול להניע את השוק להיות תוסס. אבל נראה שמי שיושב למעלה לא שומע את המשקיעים, לא מיידעים אותו או שהוא שולל מראש.
הבורסה היא מנוע צמיחה ואין בה הנפקות - יש בה גריעת חברות. אף אחד לא משלם על זה שרק עתה הבורסה התעוררה, אין צורך בעריפת ראשים. רק הגיע הזמן לעשות דברים נכונים. תוספת השעה רק הרחיקה עוד משקיעים מקומיים מהבורסה.
לפי כמה ימים קיבלנו נגיד חדש יעקב פרנקל - שם עולמי, ימנע הצלפות בישראל כאשר אין לה שומר בשער. נכון שלא כל הרקורד חיובי, אבל זה טוב מאדם חדש. בשנות ה-90 פרנקל פוצץ את הבועה בשוק המניות שהמריא ל-258 הנק', עם נאומים חוצבי להבות על כך שהבורסה היא בועה. מתנגדיו מעידים שאהב ריבית גבוהה. הרי לא יוכל להנהיג ריבית גבוהה הרבה יותר מהנהוג במערב כרגע, זה יביא את שער הדולר לשער 3 שקלים. שוק ההון יחליט אם הוא סובל או אוהב את המינוי והחלטותיו.
פקיעת האופ' בסוף השבוע תמשיך לטלטל את השוק. מצבת הכתיבות של הסוחרים היתה גבוהה מאזור 1210. השבוע האחרון טילטל את השווקים וגרם לכך שהשחקנים שיפצו כתיבות מטה ע"י כתיבת קולים וסגירת פוטים. כלומר סוחרים שסמכו על כך שהשוק ימשיך לשהות מעל רמת ה-1220, נאלצו לרדת מדרגה עם הכתיבות, כדי להתאים עצמן לירידות בעולם. בצורה זו נכנעו לכוחות השווקים, והביאו לכך שהפקיעה תיהיה שונה מהערכותיהם הראשונות ונמוכה מרמת 1220.
הרבה חודשים לא צפינו בפקיעה אלימה. רוחות העולם יכולות לשנות זאת ולתת בוקר פקיעה עם תנועה חזקה. למעשה המבחן של הימים הקרובים הוא חזרת השוק מעל רמת 1205 מה שייתן אות לרגיעה. המשך ירידה והתרחקות מהרמה המדוברת יובילו לגל ירידות נוסף בשוק גם לאחר הפקיעה.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון.
- 10.יהודה 25/06/2013 19:57הגב לתגובה זואפשר להשאיר פרטים [email protected]
- 9.סוחר 25/06/2013 19:56הגב לתגובה זודוביד: כאן הבמה להודות לך על קורס איכותי לסוחרים באופציות המעו"ף העשרתי לי את הידע מאוד
- 8.הכותב נשמע לחוץ- האם הכותב מעוניין בירידת המדד? (ל"ת)פסיכולוג מצוייר 25/06/2013 19:54הגב לתגובה זו
- 7.נונונו 25/06/2013 19:33הגב לתגובה זומושג - עובדה שעכשיו עולים בארצות הברית בגלל הנתונים הטובים עד שאתם נזכרים להבין מה קורה בשוק הוא כבר משנה לכם כיוון בפנים - אמרתם עליות באו ירידות עכשיו אתה אומר ירידות יהיו עליות צריך פשוט לעשות ההפך ממכם
- 6.אוסי 25/06/2013 15:38הגב לתגובה זומעניין תמיד
- 5.blond101 25/06/2013 14:19הגב לתגובה זופקיעה אלימה יומיים לפני יום הפקיעה עליות וביום הפקיעה ולאחריה ירידות. מה השתנה הלילה הזה.....
- 4.רגולציה = פשע מאורגן 25/06/2013 11:58הגב לתגובה זויש לטפל ברגולציה הלא שפוייה!
- 3.פיני 25/06/2013 11:40הגב לתגובה זו"להערכתי, הבורסות ימשיכו לרדת. ישנה עוד כברת דרך של אחוזים רבים בדרך למטה. יום ירוק או שבוע חזק לא ישנו את ההערכה שהשווקים הולכים לתשואה שלילית". הכל רשום.
- ד 25/06/2013 14:13הגב לתגובה זואתה רומה כיוון אחד וזהו?אין! אדרבא אם ראית צדק בדברי על חצי שנה,קח את דברי על החצי השני בחש' ותפעל לפי ראות עינך בלבד!!!
- פיני 25/06/2013 14:42על מי אתה בא לעבוד? לא עלה ולא בטיח.
- 2.אבי 25/06/2013 10:47הגב לתגובה זוהיית חסר
- 1.למיטב זכרוני- שיינין (ולא פרנקל) אמר: "בועה"..בדוק! (ל"ת)צבי 25/06/2013 10:19הגב לתגובה זו
- שניהם אמרו (ל"ת)מני 25/06/2013 10:57הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
