מהם היתרונות בגז טבעי להנעת כלי רכב?
לרגל הפיכת ישראל למעצמת גז טבעי ולנוכח הויכוח המתמשך בארץ על מכסות הגז הטבעי ליצוא, הכתבה הבאה מוקדשת למגמה שתופסת תאוצה בעולם - שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב.
נפט ומוצריו מהווים עדיין מקור האנרגיה העיקרי לתחבורה העולמית, אבל השימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב גדל משנה לשנה. כיום נעים בעולם 16.2 מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי ומספרם גדל בקצב של 15% לשנה. מספר תחנות התדלוק בגז טבעי גדל בקצב של 10% לשנה, והגיע כבר ל-21 אלף תחנות תדלוק בעולם כולו. כלי רכב המונעים בגז טבעי נפוצים מאוד במדינות כמו פקיסטן, אירן, ארגנטינה, ברזיל, הודו וסין.
בעוד שעתודות הנפט העולמיות מתדלדלות, עתודות הגז הטבעי העולמיות אמורות להספיק לצריכה של יותר מ-240 שנה. מחיר הגז הטבעי המחושב על בסיס אנרגטי שווה, נמוך בהרבה ממחיר הנפט. מחירי הגז הטבעי נקובים בדולרים למיליון BTU (יחידות אנרגיה). אם נחלק את מחיר חבית הנפט ב-5.8 נקבל את מחיר הנפט למיליון BTU, מכיוון שתכולת האנרגיה של חבית נפט נאמדת ב-5.8 מיליון BTU. מחיר הנפט מסוג ברנט האחרון - 102.64 דולר לחבית - שקול ל-17.7 דולר למיליון BTU - פי ארבעה ממחירו של הגז הטבעי בארצות הברית (כ-4.3 דולר למיליון BTU), ובערך פי שלושה ממחיר הגז הטבעי בארץ.
לאחרונה התפרסמו בכלי התקשורת מאמרים על האפשרות לשימוש בגז להנעת כלי רכב. מאמרים שהתאפיינו בבלבול בין שימוש בגז טבעי המופק מבארות ועיקרו הגז הקל מתאן, לשימוש בגז פחמימני מעובה, גפ"מ (או גז בישול בלשון העם) - תוצר של בתי הזיקוק ומורכב בעיקר מהגזים הכבדים יותר פרופאן ובוטאן.
השימוש בגפ"מ כדלק למכוניות ידוע וקיים בישראל, יותר מ-10,000 מכוניות במדינה כבר עברו הסבה לגפ"מ, הסבה פשוטה יחסית, כיוון שאת התקנת המערכת עושים המוסכים המתמחים בכך בישראל, לרוב בתוך יום עבודה אחד בלבד. עלות ליטר גז זולה בכ-50% מעלות ליטר בנזין במרבית תחנות הדלק בישראל, בגלל מיסוי נמוך יותר על גז הבישול בהשוואה לבנזין. לעומת זאת, אין עדיין שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב בישראל.
בניגוד לגפ"מ, שהופך לנוזל בלחץ של שתי אטמוספרות בלבד ואין כל קושי לאחסן אותו במיכלים, אחסון הגז הטבעי מסובך יותר. גז טבעי שעיקרו מתאן קל הרבה יותר והופך נוזל רק בקירור ל-163 מעלות צלסיוס מתחת לאפס. הוא מובל בעיקר בצינורות. אולם מתברר שאפשר לאחסן גז טבעי במיכלים מיוחדים בכלי הרכב כשהוא דחוס בלחץ של 240 אטמוספרות. רק לשם המחשה, אוויר במיכלי צלילה מאלומיניום נדחס בלחץ של יותר מ-200 אטמוספרות, ובפיתוח מכוניות מונעות במימן משתמשים במיכלים מסיבי פחם בהם נדחס המימן בלחץ של 700 אטמוספרות.
מלבד היותו מזהם פחות, השימוש בגז טבעי להנעת מכוניות גם בטוח יותר לשימוש. בניגוד לבנזין, שבמקרה של תאונה נשפך על הכביש, הגז הטבעי מתאייד מיד. נוסף על כך, טמפרטורת ההצתה שלו כפולה מזו של הבנזין, כך שהסיכוי שיגרום לשריפה קטן יותר. שימוש בגז טבעי מאריך גם את משך חיי המנוע בגלל שריפתו הנקייה, שאינה מותירה שאריות פחם בבוכנות.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר ירידות. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, ירד בסיכום שבועי ב-0.94%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בגז טבעי?
באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בגז טבעי בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.
קרן הסל לגז טבעי United States Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UNG. ישנן גם אופציות put ו-call על קרן הסל, דמי הניהול 0.85% לשנה.
קרן הסל הממונפת ProShares UltraShort DJ-UBS Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול KOLD. תשואת קרן הסל היא ביחס הפוך למדד Dow Jones-UBS Natural Gas כפול שניים, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הגז ירד. דמי הניהול 1.11% לשנה.
חברת Chesapeake Energy נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול CHK. החברה מפיקה גז טבעי בארצות הברית ויש לה שם עתודות גז טבעי של 23 טריליון רגל מעוקב.
*אריה גורן מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין,
- 2.hadshen 28/05/2013 09:15הגב לתגובה זומיכל צלילה רגיל, מאלומניום או פלדה, עומד בדחיסה של 300 אטמוספרות בתלות בסוג הברז. ברז בתקן DIN מאפשר זאת. יש לציין שהמיכל עומד בלחצים שיתפתחו גם אם ישאר בחוץ בקיץ, בקרינת שמש ישירה.
- 1.לא הייתי רוצה לנהוג במכונית במיכל גז של 240 אטמוספירות (ל"ת)שבח רון 27/05/2013 21:03הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
