לפיד עשה חצי עבודה, הוא שכח את האתגר האמיתי

אמיר ברמלי, יו"ר ומייסד קבוצת רוביקון, מתייחס לקיצוצים הנוכחיים בתקציב המדינה, השפעתו על הציבור, ומציג דרכים נוספות לשיקום המצב הכלכלי
אמיר ברמלי | (1)

צריך הרבה אומץ לצאת מהקופסא המוכרת, הקטנה והאטומה, בתוכה מתנהלים התקציב או הראיה הכלכלית בכלל. אפשר למצות את התחושה הזו בציטוט מתוך שיר של "הדג נחש" ששמעתי לאחרונה, שמופנה בעיקר לבעלי היכולת להשפיע ואומר: "אני יודע שלהרבה מכם יש מוח, לא ביצים.."

בכירי שוק ההון דיברו בוועידת תל-אביב גלובל. אני עצמי לקחתי חלק בפאנל הפותח, ואני אומר פה כפי שאמרתי שם - הקיצוצים והגזירות הם בעלי השפעה אפסית כמעט על עסקים וחברות. אף עסק או חברה אינם מושפעים מאחוז לכאן או לכאן. הפגיעה בעסקים אינה תוצאה ישירה של הקיצוצים, אלא תוצאה עקיפה של ירידת מצב הרוח הכללי של הצרכנים ודעיכת החשק שלהם לצרוך. שכן מיסים בהיקף של מאות שקלים משפיעים באופן מהותי על הצרכנים וגורמים להם לקנות פחות.

ייתכן שהאמירה הבאה אינה פופולארית, אך לדעתי הקיצוצים מוצדקים ובמקומם. עם זאת, חשובים ככל שיהיו, הם רק חצי עבודה. מבלי לצייר אופק עתידי ולבנות תוכנית שתסקור את הפעולות שייעשו כדי להימנע מקיצוצים נוספים ולהגדיל הכנסות, אלה הנוכחיים יובילו בתוך שנה למשבר משמעותי במגזר העסקי. באנלוגיה לעולם העסקים, אי אפשר להעלות על הדעת חברה שתציג הצעות להצטמצמות בלבד, בלי לספק תוכנית שיווק או להראות כיצד בכוונתה להגדיל את הכנסותיה.

את הקרדיט לקיצוצים שנעשו אני לא נותן ליאיר לפיד, וזו טעות לחשוב שפחות מחודשיים לאחר כניסתו לתפקיד, הוא השפיע באופן כלשהו על תקציב המדינה. התוכניות והתקציב היו ערוכים ומוכנים עוד טרם הבחירות, ורוב השינויים שהוכנסו בהם הם סמנטיים, פוליטיים ולא מהותיים.

האתגר האמיתי של הממשלה החדשה כאמור, הוא לייצר אופק ולהפיח תקווה במגזר העסקי. מצב הרוח הנוכחי הוא רע מאוד וכתוצאה מכך עתידים עסקים רבים, המקיימים עדיין פעילות עסקית, להצטמצם, לסגור פעילותם או להעבירה לחו"ל. מגמה דומה לזו ניתן לראות בשוק ההון, ממנו זולג חלק גדול מההשקעות המוסדיים לחברות בחו"ל.

אין ספק שהבראת המצב אליו הגענו לא לוקחת חודשים ספורים, אך יש מקום, הן בממשלה והן בניהול תקציב מדינה, להתנהל פחות אופן פרימיטיבי ויותר מודרני. יש להשקיע כבר עכשיו בתשתיות שיניבו הכנסות. לא רק ממקורות פנימיים של המשק, אלא גם בעידוד מחוללי הכנסות ופעילות חברות זרות ומשקיעים זרים, שיכניסו כסף נוסף לשוק ולא להסתפק בגלגול הכסף המקומי בלבד.

הזרמת כסף זר לשוק המקומי אפשרית במספר דרכים שיניבו תוצאות בטווח קצר יחסית. משרד כמשרד התיירות למשל, שזוכה היום לתקציבים עלובים, יכול להפוך למשרד שיעמוד בראש סדר העדיפויות הכלכלי ושיקבל כלים שיאפשרו לו להגדיל משמעותית את כמות המבקרים בארץ ולעודד רכישות של תיירים בעת ביקורם. דרך אפשרית נוספת עשויה להיות יצירת תוכניות עידוד למשקיעים זרים, שתעניק להם הטבות מס משמעותיות בתחומים מסוימים, כמסחר ותעשיה, ולאו דווקא נדל"ן.

היעלמות התעשייה הזעירה (תעשיית הלואו-טק), הדורשת מיומנות ועבודת כפיים מהשוק המקומי היא חולייה נוספת בעליית יוקר המחייה. התגברות הקושי למצוא בעלי מקצוע מיומנים מעלה את מחירם, מורידה את כדאיות הייצור המקומי ומובילה באופן בלתי נמנע להגדלת היקפי הייבוא של החברות המקומיות לייצור בחו"ל, לבריחת כסף ולעליית יוקר המחייה. השפעתו של תהליך זה ניכרת במשק כולו, ממשקי הבית ועד אחרון החברות והעסקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סבאלו 28/05/2013 16:04
    הגב לתגובה זו
    לפיד אינו מבין בכלכלת מדינה . בכירי האוצר מובילים אותו ולא להיפךלפיד מנסה ליצור יחצנ"ות ולא כלכלה. הוא יהרוס את מה שנבנה. אני מקווה שהעם יסיר ממנו את המסיכה .
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.