זווית האופציות: התחושה היא שהשוק נמצא בשליטה

ראשית כל מעתה חוזרים לשיגרה אחרי החג הארוך, והשוק הישראלי

יחזור לתלם ,יחד עם בורסות העולם שחגגו חופשה זמנית גם הן. אצלנו בישראל תשומת הלב נימצאת באוצר, ממתינים לתוכנית הכלכלית

ולתקציב המדינה. בתוכנית זאת יש לא מעט תשובות לגבי ההמשך בבורסה.

האם יפגעו חברות, האם הריווחיות תרד, האם האזרח יספוג במידה רצינית.

הבורסה בהמתנה כל פעם בגלל משהו אחר. היה ניתן להאמין שדווקא בחודש מרץ עם העליות בארה"ב השוק כאן יצליח לצאת מהדישדוש שלו אל מהלך עליה חזק. זה לא קרה.

יש מס' גורמים מעכבים ואחד מהם היה מכירות בעלי עניין במניות ובמחיר נמוך לבורסה. כמו כן דוחות הבנקים היו פחות טובים מהצפוי. הבורסה הישראלית ללא מדד הבנקים, תתקשה לבצע כל מהלך עליה/ירידה. גורם נוסף הוא האוצר שממתינים למוצא פיו. גורם שלישי לדעתי הוא פשוט מחסור בספקולנטים בבורסה הישראלית. הם נעלמו כי המס גבר עליהם, הדישדוש לא מתאים להם, כוח קטן שבעבר היה גדול. יתכן והבורסה ממתינה לשאגות קרב מחו"ל או למימוש כדי לקבל החלטיות. המצב הגאופוליטי לא מזמין משקיעים זרים רבים כבעבר. חוץ מזה שלא כל הבורסות עלו מתחילת השנה.

אמנם אירופה וארה"ב היו במסלול עלייה אך רוסיה, ברזיל והודו למשל בכלל ירדו בריבעון האחרון.

השוק בישראל לא הצליח לעלות מעל אזור 1,250 ורמה זו נשארה כהתנגדות חזקה. מנגד אזור ה-1,200 הוא אזור התמיכה הידוע. איראן ותוכנית הגרעין על פי הוול-סטריט ג'ורנל מקפיאות את תוכנית הגרעין עד לבחירות בעוד

חודשיים, יש לראות אם השוק יקח את זה ברצינות בהמשך השבוע. השוק מסתובב בינתיים בתווך.

אופציות מעו"ף:

סטיות תקן נמוכות, דישדוש ותנועות מדודות וקטנות מאפיינות בינתיים את השוק. פקיעה קצרה החודש, והשחקנים כבר מגלמים את ימי החופש בתוך.

יש לזכור שדישדוש ועייפות שניבטים מהמסך לא נישארים לעד. לפעמים השוק ישן ולפתע יוצא למהלך גדול. השחקנים ממשיכים מלכתוב אופ' על אף הסטיה הנמוכ וללא מורא. יש תחושה שהשוק בשליטה וכל מהלך שקורה נוצר עם ידיעה איך יסתיים. לכן גם הוודאות הזאת מתבטאת בסטיה הנמוכה.

הבורסות חוזרות לפעילות אחרי ריבעון חזק, והשבוע סביר שגם יהיו התפתחויות מצד ארה"ב שישפיעו על כיוון השוק העתידי. בינתיים ניתן להביט על המדדים שנתצי מעלה כמדדי טווח דישדוש עד יציאה מהן. השוק כאן לא מספק דרמות בינתיים.

פקיעת אופ' למרץ היתה ב-1240.63. כותבי הפוטים הרוויחו גם הפעם, וקוני הקולים על אף עליית השוק ב-30 נק' החודש לא הרוויחו דבר. ככה זה שהשוק הוא של כותבים, צד אחד ניכחד, וצד שני ממריא, ואם לא מוכרים בזמן, נשאר רק אבק כוכבים ביד.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    BOGII 05/04/2013 00:23
    הגב לתגובה זו
    השוק שלנו מחכה שמדד הדאון גונסון יצמצם הפרשים אתה יכול לפתוח גרף השוואתי שצירפתי לפורום ולראות כמה המעוף חזק על הדאון גונסון והסנופי הכיוון חיי תלפים למרות המאבול שיש לך בפורום שכל יום מכריז שהיום זה השורט של החיים בתכלס יש לא מעט כתבני קולים שלמדו קצת את העבודה אבל במעוף כמו במעוף 80-90 אחוז מפסידים ת'כסף
  • 6.
    ואללה? זה לא ייעוץ משפטי? תגיד אתה אמיתי??? (ל"ת)
    עופר 03/04/2013 23:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ריקי כהן מחדרה 03/04/2013 16:47
    הגב לתגובה זו
    סידרת לי את העיניינים בראש. עכשיו אני יודעת מה לעשות עם הכסף החודש וכמה תהיה הפקיעה.
  • באמת? אז איפה תהיה הפקיעה לדעתך? (ל"ת)
    אחד 03/04/2013 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שומר שדות 03/04/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    אתה מקצוען.
  • 3.
    דוביד לא נמאס לך לכתוב על כלום ועוד שטויות??? תפרוש כבר (ל"ת)
    ראובן אשרי 03/04/2013 00:44
    הגב לתגובה זו
  • שרית בתשכ 03/04/2013 07:13
    הגב לתגובה זו
    אל תיקרא.
  • איציק 03/04/2013 08:46
    לא מגיע לו
  • 2.
    זיוה 02/04/2013 21:39
    הגב לתגובה זו
    מחזורים 0 תגובות 0 אין ענין.. בכל זאת דוביד יודע להפוך שיעמום למענין.
  • 1.
    תודה מאוד מענין (ל"ת)
    מני 02/04/2013 16:46
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.