פריצה? המשקיעים ימשיכו לכתוב פוטים, עד שנראה חולשה

מדדי העולם המשיכו בשעטה מעלה, הפעם על חדשות טובות כלכליות מארה"ב. גם קצב הסטת הכספים לבורסות מעיד על ביטחון גובר של המשקיעים. בניו יורק שבירת השיאים מעלה מצביעה שהבורסה בארה"ב עברה את משבר 2008 מבחינת מדד הדאו ג'ונס. האם באמת המשבר היה ולא קיים יותר? את זה לא ניתן לומר. יש כאן התנתקות בין תקוות וחלומות המשקיעים למציאות שעדין לא תקינה, אבל הבורסה כבר מגיבה לחיוב על כל נתון חיובי. בניו יורק האבטלה יורדת והתעסוקה עולה - שני נתונים חשובים. פה ושם יש מקטרגים על המגמה, אבל קולות הפסימים נמוגו אט אט והאופוריה מגיעה לאיטה. כידוע בורסות ארה"ב הן הקטר של העולם. הדאקס רחוק 3% משיא 2007, ואנחנו רחוקים כ-7% משיא כל הזמנים.

הבורסות יכולות להמשיך לעלות נוכח הסטת הכספים למדדי ניו יורק. לדעתי אירוע ביטחוני או פיק בירכיים של המשקיעים יכולים לשנות את המשוואה. אצלנו הבורסה ב-1237, השבוע ביקרה ב-1240. אזור 1220 מהווה תמיכה חשובה להמשך ניסיונות פריצה קשה למדי, מכיוון שעוצמות הכסף נמוכות. אבל בסוף נצטרף למגמה העולמית.

הרכבת קואליציה יכולה לתת כיוון חיובי. משנה חיובי של האוצר לגבי הבורסה כנ"ל, הצהרות לגבי מס הבורסה למשל. אתמול נוכחנו לדעת שעל אף שעת החפיפה עם ניו יורק המחזור נשאר נמוך. עוד לא עושים סיכומים, אבל חשוב להבין שהמטרה של הבורסה היא להעלות אטרקטיביות בעיני משקיעים מישראל ולא להביט על זרים בלבד.

אופציות מעו"ף:

השוק נכח בסביבת ה-1220 מלמעלה ומטה במשך שבועיים. אחרי העלייה החדה ביום א', ניתן להבין לפי מפת הכתיבות על שיפוצים באמצעות כתיבות פוטים. זה לא נגמר ביממה אחת, המשקיעים ימשיכו לכתוב פוטים כל עוד השוק לא יראה סמן חולשה, ויתרחק מ-1240 מטה. הכל במקביל לקולים רחוקים, כלומר בהעלאת המרכז לזמן מה.

התנועות המדודות בשוק, העליות והירידות שרוב ימי החודש קטנות למדי, הן הסכמה עם הסטייה הנמוכה שמעידה על שקט ושלווה - כידוע זה מעיד על תנועות מדודות. הסוחרים יביטו מלמעלה על אפשרות פריצת השיא, ומנגד יביטו על ה-1220. במידה ונפרוץ את השיא האחרון, יכולה להיכנס מגמה עולה חזקה.

יש לזכור שהשוק מתמחר את הפרמיות כאילו יש שבועיים לפקיעה בגלל ימי החופשה של פסח. זה אומר שהפרמיות כבר רזות בהתאם למניין החופשות. לסיכום, השוק מדשדש כרגע עם תנועות מדודות, כאשר יום א' היה חריג.יציאה מעל השיא ב-1250 תוכל להלחיץ את הכותבים.

לעמוד הפייסבוק של דוביד

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נתניהו 18/03/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
    יפרוץ אותה ושוב נקנה ושוב נפסיד ומחר תגידו 1260 מה אתם חושבים שיש לנו בור של כסף? אני מציע שמי שלא יודע לאן השוק הולך שלא יכתוב או שיכתוב בברור ולא אם ואם ואם
  • 6.
    הפעם כתבת קצר ולעניין ! שאפו ! (ל"ת)
    קוני למל. 13/03/2013 09:04
    הגב לתגובה זו
  • חנפן, תוכעס לעקער. תתבייש. (ל"ת)
    קוני למל 2. 13/03/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דב מנהל הדף בפייסבוק 12/03/2013 18:09
    הגב לתגובה זו
    https://www.facebook.com/#!/Duvid.info/app_206429986046631
  • 4.
    pet 12/03/2013 14:23
    הגב לתגובה זו
    ממני ומאנשי הפורום
  • 3.
    עושה סדר (ל"ת)
    זיוה ש 12/03/2013 13:45
    הגב לתגובה זו
  • מעופניק האחד 12/03/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
    אני מעמיס פוטים למאי בכל עלייה, אני הולך לעשות מהלך שורט שלא היה הרבה זמן בשוק
  • אחד שמכיר אותך 18/03/2013 02:23
    המסחר באופציות לאפריל רק מתחיל אתה מזבל אופציות למאי לך תישן על האף קשקשן
  • 2.
    חוזר חלילה 12/03/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    בסרט הזה כבר היינו. תשוו בין החודש לחודש שעבר ותראו שהמהלכים מאד זהים ובחישוב קצר מאד מתקבלת פקיעת חודש מרץ. שקוף שקוף. הראלי ידחה לאחר הפקיעה.
  • סוויפר 12/03/2013 14:26
    הגב לתגובה זו
    יפה
  • 1.
    מוטקה 12/03/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    ברור כמו תמיד.האם השחקנים לא כותבים קולים?
  • matan3000 12/03/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
    שורט 50 קול 1220. קול 1220 מחוקה בפקיעה
  • ד 12/03/2013 12:37
    הגב לתגובה זו
    אבל נמוך משמעותית מפוטים
  • אז למה שואל ? (ל"ת)
    ברור, לא? 12/03/2013 11:58
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.