השוק קשוב יותר לחדשות רעות, איפה למקם הגנות?

יונתן קריספין (דוביד) מתייחס לאירועי השבוע האחרון בבורסה בת"א, בדגש על פקיעת האופציות

מדד המעוף הגיח ל-1242 השבוע, סימן פריצה וכשל מטה חזרה. רמת ה-1240 עומדת למבחן כבר כמה פעמים בחמישה חודשים האחרונים וכל פעם זה מסתיים בכישלון, שמפיל עוד משקיעים שחושבים שהנה זה בא. פריצה או שבירה אלו מושגים שבבורסות צריכים להיות זהירים איתה. מאותו רגע המדד חזר לרמות ה-1210-20 ומשם מדשדש פעם נוספת בין הרצועות המוכרות בחודשים האחרונים.

המקרה אתמול בו המעו"ף לא הצליח לנוע מעלה על אף עליות באירופה(ואחרי ירידה של 2 אחוז ביום ה' אצלנו) מראה שהבורסה צריכה דם ספקולנטים ומשקיעים/גופים ישראלים בזמן מסחר מקביל ולא דם זר בלבד.

זה לא היה סימן לחולשה של השוק, אלא סימן שיש מעט מאוד פעילים ששולטים על רוב נפח המסחר וכשהם לא פועלים השוק מת.

לי אין ספק שכעת הבורסות מקשיבות לדברים שליליים יותר מאשר לחיוביים ולכן המגמות מתחילות להתהפך מטה בכל העולם, לפחות לטווח הקצר.

בניורק הsp מביט על 1520-30 כהתנגדות ואזור 1470-80 כחשובה מטה לפני 1400. מדד מעוף אזור 1230 התנגדות. משמעותית נוכח הימים האחרונים וחזרה לתפקד ככזאת בימים אלה. דולר: חוזר לעבודה .3.7 תמיכה, מתחתיה ישוב לרדת.

אופ' מעו"ף:

פקיעה מפתיעה בעוצמה שלילית מ-1241.9 ל-1214.57 בבוקר אחד, בדקה אחת רדנדומלית של שעון פקיעה שקבע מדד בשניות הראשונות, ובכך קבע מדד פקיעה נמוך מאוד לעומת השערות. אופ' מרץ שניבאו 1225 מינימום, 10 נק' של ירידה נוספת שסביר שפגעה ברבים, לעומת מעטים שהרוויחו יפה מכך.

פקיעה של 2 אחוז לאחר מהלך לשיא תקופתי ב1241.9 יממה לפני כן משילה עוד כמה גרם של אמינות מהמסחר שלא ניתן לסמוך יום על יום קודם. אפשר להאשים את השעון, ואת הפעילים שלא קמו בבוקר. אין לסמוך על בוקר הפקיעה. זה יכול להניב רווח משמעותי ולהיפך אבל זה בוקר הימור בלבד שיכול לתת רוווח יפה ולהפך. מאותו רגע שהתבצעה הפקיעה המדד לא הצליח לייצר מגמה עולה חזרה ולא חזר מעל 1230.

הפרמיות דקות למדי, סטיות נמוכות, תנודות נמוכות רוב הזמן, הפרעות קלות לכותבים. ממשיכים להביט על השוק כמדשדש ללא מגמה אחידה, כאשר נתון לגחמות העולם. ברוב הימים רמת ה-1230 מהווה התנגדות. שורפים זמן ושורפים פרמיות בינתיים עד שיוכחיו אחרת ואז סביר שמי ששרף כמה חודשים ולא יזהר,יחזיר חזרה.לכן אפילו שהשעה היא ניראת כמדשדשת, הספירה לאחור קיימת והטריגר יגיע מכאן או מחו"ל. רצוי בעת הנוכחית לשהות עם הגנות במדד המעוף כל עוד נימצא מתחת לאזור 1230. מעבר של 1230 יתן כיוון חיובי למדד המעוף.

בהצלחה

*אין בדברים יעוץ או המלצה ומי שפועל עושה זאת על דעת עצמו ובשיקול דעת.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הבעיה היא שאין התאמה בין ד ל דוביד. (ל"ת)
    ז. 28/02/2013 09:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קוני למל 28/02/2013 09:47
    הגב לתגובה זו
    מתחת לפוטים, ומעל לקולים. בהצלחה, ותגידו תודה על הטיפ בחינם.
  • 8.
    תראו מה נעשה בוול סטריט. מחר במעוף עליות של 1% (ל"ת)
    מעופניק 27/02/2013 22:23
    הגב לתגובה זו
  • דיברתי עם ד' (ל"ת)
    שווה 0.6 27/02/2013 23:00
    הגב לתגובה זו
  • יפה,עלו 0.6 בבוקר 28/02/2013 10:52
    בגלל זה לא פיתו אותי לקנות קולים ,היתי מפסיד
  • 7.
    כותב מפוזיציה? 27/02/2013 17:23
    הגב לתגובה זו
    מאיפה החלטת שאופציות מרץ מנבאות את פקיעת פברואר? למה זה צריך להיות 1225? בחישוב שלי הפקיעה היתה אמורה להיות 1204. אתה וחבריך אולי יחלתם לפקיעה גבוה בכך שמשכתם את השוק יותר מידי גבוה? שמת לב שלא רק ת"א נפלה באותו יום מעל 2%? אל תשכח שבורסות חו"ל משפיעות על המעוף. או שאולי אתה קיוות שהפקיעה תהיה 1225 וניסית להשפיע על השוק באמצעות הפירסומים שלך? אולי כשאתה כותב טור תכתוב בגילוי נאות מה הפוזיציה שלך? או מי אומר לך מה לכתוב ובאיזה פוזיציה הוא נמצא?
  • ד 27/02/2013 20:20
    הגב לתגובה זו
    אחרי זה נמשיך
  • 6.
    שנורר 27/02/2013 08:18
    הגב לתגובה זו
    שמעתי שהשירות היומי משהו משהו.
  • 5.
    מעופאי 27/02/2013 08:16
    הגב לתגובה זו
    הזמינו פקיעה וכמו כל חודש גרפו קופה ואז מגיעים "המומחים" ומתרצים אז שלא יעבדו אליכם. דוביד מתפלא עליך שאתה גם נגרר למניפולציות הללו.הייתי שמח לשמוע תגובה
  • ד 27/02/2013 12:16
    הגב לתגובה זו
    זכו בקופה? לפי ידיעתי לא,אבל אם יש לך מלל אחר תיפנה למייל שלי הכ
  • תודה. (ל"ת)
    ד. 28/02/2013 09:50
  • 4.
    רווית 27/02/2013 07:21
    הגב לתגובה זו
    ומקווים שהנהלת הבורסה קוראת
  • ברור ! 27/02/2013 12:26
    הגב לתגובה זו
    חחח...
  • תודה. (ל"ת)
    ד. 28/02/2013 09:47
  • אולי כן (ל"ת)
    רווית 27/02/2013 13:48
  • 3.
    סוחר 26/02/2013 16:09
    הגב לתגובה זו
    מילים כדורבנות
  • matan3000 27/02/2013 02:36
    הגב לתגובה זו
    כתבתי 20 קול 1170
  • 2.
    די לעודף הרגולציה! 26/02/2013 15:59
    הגב לתגובה זו
    חייבים להקל ברגולציה, ואז השוק בארץ יחזור לחיים!
  • 1.
    ד 26/02/2013 15:06
    הגב לתגובה זו
    https://www.facebook.com/Duvid.info מייל:[email protected]
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.