שקיעת הליש"ט, מה מביא לנפילות במטבע הבריטי?

יוחאי שויגר, אנליסט בכיר ב-FXCM ישראל, מסתכל על הירידה החדה בערכו של מטבע השטרלינג
יוחאי שויגר |

2011 ו-2012 היו שנים די רגועות בשוק המט"ח העולמי, אבל 2013 נפתחה בסערה ואנו עדים לתנועות מדהימות. בעוד הצניחה של הין תופסת את מרבית הכותרת, אפשר כמעט שלא להשגיח במה שקורה למטבע הבריטי, השטרלינג. מאז תחילת השנה, תוך שבועות ספורים בלבד, נחלש השטרלינג בכמעט 7% למול הדולר וביותר מ-8% למול האירו. בשוק המט"ח, במסחר בין המייג'ורס, מדובר באובדן ערך עצום. מהם הגורמים העיקריים מאחורי הירידה הזו?

ראשית, כפי שכבר הזכרתי בטורי הקודם, אנו עדים לאחרונה לשבירה מוחלטת של הקורלציות המסורתיות בין הנכסים המסוכנים בשוק לבין חלק מהמטבעות. לכאורה, הצמד GBPUSD היה צריך לעלות, כאשר נכסי הסיכון כגון האירו, הנפט, והמניות עולים. אבל השטרלינג דווקא צונח למול הדולר. הדבר מצביע על שבר באמון של השוק בשטרלינג. חותמת סופית נתנה לכך סוכנות הדירוג מודיז, שנישלה בשבוע שעבר את בריטניה מהדירוג המושלם AAA והפחיתה אותו ל-AA1.

למעשה, מודיז עשתה את מה שהשוק יודע כבר מזמן. ראשית יש את הרקע המקרו כלכלי. הממשלה השמרנית, בראשות קמרון רה"מ ואוסבורן כשר אוצר, הביאה עימה דווקא מדיניות שהשוק "אוהב", הכוללת קיצוצים נרחבים במגזר הציבורי. כיום, שלוש שנים לאחר מכן, המדיניות הזו אינה מצליחה לחלץ את בריטניה מן השפל. הצמיחה של הכלכלה המקומית הינה כמעט אפסית, ולעומת זאת האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה מדי ביחס לפעילות הכלכלית. גם הגירעון הענקי של המדינה ממשיך להכביד על הכלכלה.

כמו כן, תהליך נוסף שמדאיג את השוק הינו ההתבדלות של בריטניה מהאיחוד האירופי, תהליך שעובר כך נדמה כמעט על כל המדינות המשתייכות לאיחוד. רה"מ הנוכחי קמרון אפילו הבטיח לקיים משאל עם בנושא זה, אם וכאשר ייבחר בשנית. העמדה הסוררת הזו גרמה לשטרלינג לאבד ממעמדו כמטבע מפלט, בעיקר למול האירו.

ואולם, בראש ובראשונה, הגורם שמחליש את השטרלינג, ובחדות כזו, הוא מדיניות "השחתת" המטבע של הבנק המרכזי, בדיוק כפי שעושה הבנק הפדרלי והבנק היפני. מלחמת מטבעות כבר אמרנו? ראשית, הבנק המרכזי מוציא לפועל הרחבה כמותית בהיקף אדיר של 375 מיליארד שטרלינג. ואולם, זו כנראה רק ההתחלה. לאחר שיסיים הנגיד הקרוב, מרווין קינג, את תפקידו בחודשים הקרובים, ימונה תחתיו בתור נגיד הבנק של אנגליה מי ששימש כבר כנגיד של הבנק של קנדה, מרק קרניי. הנגיד החדש כבר הצהיר שהוא רואה במדיניותו של הבנק הפדרלי כמודל לניהול בנק מרכזי. פירוש הדבר, מדיניות עוד יותר מרחיבה. הפרוספקט הזה גרם לשוק לברוח מהשטרלינג. כך נשברה הקורלציה בין השטרלינג לבין הנכסים המסוכנים, והמטבע הבריטי הצטרף למשפחה הלא כל כך מכובדת של מטבעות שנתונים לשחיקה אגרסיבית מצד מדינותיהם הם, בדומה לין ולדולר.

מבט בגרף של השטרלינג-דולר ממחישה את הקריסה של המטבע הבריטי, שנסחר כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז יוני 2010. הרמה הקריטית היתה 1.63, ששימשה רמת ציר משמעותית בשנים האחרונות. כל עוד המטבע הבריטי נסחר מתחתיה הכיוון הוא מטה. בדיקה של רמה זו מלמטה עשויה להוות הזדמנות להיכנס לשורט במידה והמטבע לא יצליח לטפס מעליה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.