על אף חבית חומר הנפץ האזורית היו קונים בשטח
מדד המעו"ף יורד ועולה על אותם מיקומים ולא מייצר שום תשואה למשקיעים מתחילת השנה. אחרי שנה בה השאיד תשואה קלה לעומת בורסות חו"ל, ממשיכה המגמה של ביצועי חסר. המדד נע בדישדושים ארוכים, לא מייצר שום דבר שמלהיב את הספקולנטים שיחזרו הביתה ויתנו לו דם חם. בכל בורסה יש ספקולנטים שבעצם קונים ומוכרים מניות באופן מהיר, ונותנים חיות לשוק. ככה זה בכל העולם - עליהם הבורסות קיימות, אם בתנודתיות, אם בהכנסות שגופים יכולים לשלם בהם שכר. נדמה שכאן בישראל הזמנים השקטים שלא נותנים תנודות של ממש עברו את הגבול.
לא בטוח שנוכל למצוא בורסה נוספת שהראתה תנודות חדות במשך חודשיים במהלך כל השנה החולפת. מאי ואוקטובר - בלי החודשיים הללו השוק נמצא כבר שנה וחצי בקו שטוח כמו דום לב. הבורסה לא משיגה היום תשואה ראוייה לחוסכים בה מול הסיכונים הקיימים. בבורסה מדברים על שעה נוספת שתיתן מענה למשקיעים זרים. אין משקיעים זרים בת"א, וגם שעה נוספת לא תביא הרבה כאלה. מה שיניע את הבורסה ויזרים לה דם הם משקיעים שסוחרים בחו"ל וחיים בישראל, אטרקטיביות השקעה, הורדת מס תיתן סיבה טובה להשקיע כאן.
גופים מוסדיים עדיפים להשקיע בחו"ל בגלל רגולציה. אפילו חשש מפני שאלות עתידיות - מדוע השקיעו דווקא במניה X בתאריך Y. בתי השקעות מוכרים את פעילות הברוקראז' כי זה כבר לא משתלם. וכאן, לא מתעוררים. התשובה היחידה שמצאו היא להאריך בעוד שעת מסחר במקום לבדוק סיבות לעומק שניתן לשפר במהירות.
רוב המניות לא נסחרות כאן, המיעוט שנסחר, נסחר עם סחירות נמוכה, וחבל. אין סיבה בעולם שזה ישאר ככה - עם חשיבה נכונה כדי להמריץ דם חדש במסחר. הממשלה נכנסת בהון השחור. מי עושה הון שחור? לרוב מיקצועות של מעמד הביניים. מי שעושה תיכנון מס הוא המעמד הגבוה ביותר. בתיכנוני המס ניתן להביא לקופת המדינה מיליארדים. אבל הרעיון טוב להביא כסף שחור לקופת המדינה. בפירסום טלויזיה אומרים שזה יוריד נטל מס מכולם.
הבעיה שלא מאמינים שזה יוריד, אלא מאמינים שזה יתן עוד מתנה למי שלא מגיע לו בד"כ. בנושא המס כדאי לספר גם לאן יילך הכסף, אז זה יעורר אנשים לשלם מס אמת.
הכנסת תושבע, ואנו רואים שיאיר לפיד שקיבל 19 מנדטים לובש "חצאית" של ציפי לבני מלפני 4 שנים. אז אותה לבני לא רצתה להיכנס לקואליציה והמדינה שילמה מחיר כבד על ממשלה צרה יחסית. כעת כותרות העיתונים מספרות על כך שלפיד יחליף את נתניהו בעתיד, ושלא איכפת לו לשבת באופוזיציה. יאיר לפיד בבקשה צעד צעד, שלא יעשו לך תרגיל שעשו ללבני.עכשיו, היא לא שווה יותר מ-6 מנדטים אחרי 28.
אם אתה רוצה לעזור למי שבחר בך זה בקואליציה ולא בעוד שנה וחצי או שנתיים. אם חלק מהתחלואות הללו ישתפרו - זה יתן לנו בורסה יותר שוקקת, שתאמין בהבראה של המצב הקיים ויחס סיכוי סיכון לטובת ההשקעה. בלי עתיד ורוד, עם סיכונים של ממשלה צרה או הכנסות מדינה קטנות - על מה הבורסה תחזור לנבוח.
אבל אחרי הגיוסים לקרנות קונצרניות, והגל של הנדל"ן ייתכן ותור הזהב של המניות בדרך. בסופו של דבר הסיבוב מגיע לכולם, כדאי לעקוב כי זה יכול להיות הטרנד הבא, להשקיע במניות.
מדד ת"א 25 ירד בדצמבר וינואר בעוד העולם עלה יפה. הכסף יוצא מהשוק, כי הרי אין סיבה לרדת כשכל העולם עולה. מעבר של 1210 יכול לתת תובנה חיובית על פברואר ועליות שערים. מתחת ל-1170 כבר השוק יספר לכולם שהקטר נוסע דרומה. כעת המדד 1195.
sp:שיאים ועוד שיאים. יכול להתממש עוד כ-3% כל עוד ישאר מתחת ל-1510.
דולר: אירועים ביטוחוניים לא הזיזו לו השבוע. אם יהיו אירועים חריפים יותר זה ישתנה והדולר יעלה חד. כרגע בוחנים את סטנלי פישר. יתערב או שלא במסחר דולר/שקל.
אופציות מעו"ף:
מרכז הכתיבות נמצא על האזור הנוכחי. כמו שבכדורגל יש את המשמעות של מושכים זמן, ככה גם בשוק. הוא נע בכבדות יחסית, נמשך כמו מגנט לאזור הזה. ירד ל-1172 השבוע, והופ! ישר לזירה הישנה מעלה. הבנקים משחקים תפקיד ראשי בעליות או ירידות. זזים ממקום למקום וכובד המשקל שלהם מניע גם את כיוון השוק כולו. השוק יכול להסתובב ככה עוד כמה ימים אבל בסופו של דבר הסטיות הנמוכות יכולות לגרור סקוויז לכיוון שהשוק יבחר בו, או יותר נכון אירוע חיצוני יבחר בו.
הגנות על ת"א 25 רצויות בינתיים בגלל הרגישות החיצונית לאירועים לא טובים מבחוץ. אם כי המדד נתמך על 1170 וזה סימן שעל אף חבית חומר הנפץ האזורית היו קונים בשטח. פקיעה ב-21 לחודש - עוד שבועיים וחצי. ניתן לומר שבעתיד הקרוב יש כמה דברים שיכולים להניע את השוק מעלה כמו: דיבורים על מו"מ לשלום, קואליציה חברתית, חזרה למסלול של עלייה בבורסות חו"ל לאחר מימוש. מנגד, אירועים לוחמניים בגבול הצפון ישבשו כל ניסיון עלייה ויובילו לירידות.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 9.קוני למל. 06/02/2013 10:38הגב לתגובה זומעניין מתי הן לא רצויות, בחיאת דוביד? !
- ד 07/02/2013 02:15הגב לתגובה זומי שמחזיק מניות יצטרך הגנות א שיוכל לעלות ל1300 בלעדיהן?התשובה שלי,לא יצטרך הגנות
- 8.סטטיסטיקה 06/02/2013 08:56הגב לתגובה זולא באמת סוחר בכספו אבל משחק אותה מומחה גדול עם טור באתר.
- ד 07/02/2013 02:16הגב לתגובה זו9 נשמות יש לך ותמיד אתה קם לתחייה.
- 7.ד 05/02/2013 16:53הגב לתגובה זובמייל שלי [email protected] פייסבוק:https://www.facebook.com/LwwyWhksrtSwhrymdLhsgtTwzwt לשים לייק
- 6.תכלס מה עושים ? (ל"ת)itzhak2 05/02/2013 15:16הגב לתגובה זו
- ד' 05/02/2013 15:54הגב לתגובה זוצריך השגחה.
- 5.איציק 05/02/2013 15:15הגב לתגובה זורק המס מס מס רק אז האוצר יוחל לקבל יותר מס
- 4.itzhak0 05/02/2013 13:46הגב לתגובה זוסיפורי פוגי ותירוצים מפה עד הודעה חדשה. תחלס מה עשים ??????????
- כדאי לי לעשות מנוי? (ל"ת)itzhako 05/02/2013 15:16הגב לתגובה זו
- מי שמשקיע בעצמו כדאי לו (ל"ת)ד 05/02/2013 16:41
- 3.אבנר ז. 05/02/2013 12:45הגב לתגובה זוהגנות הגנות והגנות.כתלמידו וגם כקורא קבוע של מדור זה,דוביד תמיד ממליץ על הגנות למקרה קטסטרופלי.לא סתם אומרים ש-95 אחוז משחקני מעוף נמחקים.אני עדיין שורד ואפילו מחייך וזה יאמר לזכותו של דוביד.בשורות טובות
- אבן 05/02/2013 15:05הגב לתגובה זואז מעניין איך בכל זאת נמחקים 95 אחוז? . מעניין גם... מי מכר לך את הנתון הזה?
- 2.אוהב ציון ע. 05/02/2013 12:01הגב לתגובה זונתנו לך מקום של כבוד.
- 1.הגמד 05/02/2013 11:42הגב לתגובה זותודה על הסקירות היפות מחכים כל שבוע סחתיין על דף הפייסבוק https://www.facebook.com/#!/LwwyWhksrtSwhrymdLhsgtTwzwt תיכנסו ותהנו העיקר תנו לו לייק מגיע לדוביד על כל ההשקעה
- קוני למל. 06/02/2013 10:41הגב לתגובה זועשיתי.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
