למכור בשמועה לקנות בעובדה - מקרה הבוחן של מלאנוקס
אחת האמרות הידועות למשקיעים בשוק ההון, היא לקנות בשמועה ולמכור בעובדה. עם התפתחות שיטות המסחר והאפשרות הפשוטה יחסית לביצוע עסקאות שורט, ניתן על אותו המשקל לבצע עסקה הפוכה - למכור בשמועה ולקנות בעובדה. האם מקרה מלאנוקס יעמוד במבחן הקניה?
מלאנוקס טכנולוגיות השלימה ביום חמישי האחרון ירידה של 60% מהשיא. החברה פירסמה ביום רביעי לאחר המסחר בארה"ב אזהרת רווח, ובכך אימתה את חששות המשקיעים. בחודשים האחרונים הסתובבה שמועה חזקה בשוק על אותה אזהרת רווח - החברה הייתה הקטר של מדד ת"א 25 בשנת 2012 ועלתה במהלך השנה כ-80%, השלימה ירידה של 60% מהשיא והוכיחה פעם נוספת כי השוק בד"כ אינו טועה בהשערותיו.
היא נסחרה בשיאה במכפיל גבוה מ-50, מעדכנת שהכנסותיה ברבעון הרביעי של שנת 2012 יסתכמו בכ-120 מיליון דולר בלבד, לעומת תחזיות קודמות הנעות בטווח של 145-150 מיליון דולר. אזהרת הרווח החריפה בעוצמתה הובילה לקריסה של 18% במסחר המאוחר ולסגירת פער הארביטרא'ז ביום המסחר שלאחריו בבורסה המקומית.
ג'ים קריימר, הגורו של רשת CNBC, המליץ לפני פחות מחודש למכור את המניה. כשנימק זאת בעזיבתו הפתאומית של סמנכ"ל הכספים, שהוסברה כפרישה מסיבות אישיות. קריימר צעק SELL ,SELL ,SELL והוכיח שוב שהיצמדות לכללים הידועים בשוק ההון עובדת לאורך זמן.
הכתובת הייתה על הקיר. הציפיות הגבוהות מהחברה, ההתפטרות המפתיעה של סמנכ"ל הכספים וכמות השורטים הגבוהה במניה, הצביעו על חשש גבוה של המשקיעים מפני ירידה חדה במניה ותיקון אלים לגל העליות האחרון. השורטיסטים, שהריחו דם, הסתערו על המניה והגדילו את יתרות השורט בצורה משמעותית.
החלק הראשון באימרה הנ"ל עבד - מכירה על בסיס השמועות צלחה, אזהרת הרווח פורסמה והמשקיעים שביצעו שורט על המניה גרפו רווחים גבוהים וכנ"ל משקיעים שרכשו אופציות PUT.
ועכשיו הפנים קדימה: האם לקנות לאחר פרסום העובדה?
אזהרת הרווח מאחורינו, החששות מתחרות מצד אינטל ידועות. אנליסטים עדכנו את מחירי היעד כלפי מטה. בנוסף, הציפיות מהחברה קטנו משמעותית וכך גם מכפילי ההכנסות והרווח. החשש המשמעותי כרגע הוא מהורדת תחזיות לרבעון הראשון או להמשך שנת 2013.
השוק בד"כ מגלם את הידיעות האחרונות, לכן כדאי לשקול פתיחה או הגדלה של פוזיציית לונג במניה. לחברה שמתמחה בפיתוח ויצור של רכיבים אלקטרונים להעברת אינפורמציה במהירות בין שרתים ומערכות אחסון - עדיין יש טכנולוגיה מצוינת, מנועי צמיחה משמעותיים ותיקון במחיר המניה, אפילו טכני, לגל הירידות האחרון מתבקש.
- 7.שוקי 11/01/2013 18:30הגב לתגובה זואני רוצה לראות את החכמולוג הזה מבצע עיסקאות לפי העקרונות הללו בכספו שלו. שלא ישכח להודיע לנו בזמן אמת על העיסקאות שנבחן האם יכולת המסחר שלו זהה ליכולת הקשקוש שלו www.land10.futures-rational-trading.com
- 6.קוני למל 08/01/2013 09:04הגב לתגובה זולאייל גורביץ שהמליץ על קניית המניה לפני כחודשיים.
- 5.מחכה למניה ב50 שח לא 50 דולר (ל"ת)רפי 07/01/2013 18:12הגב לתגובה זו
- 4.פח 07/01/2013 16:28הגב לתגובה זופסימיים והגורו קרמר זועק "אני לא מאמין להם! אל תגעו במניה".יש כאן בעיית אמון בהנהלה שידעה שלחברה בעיות וגם חוג מסויים ידע.מההנהלה מכרו המניה כשהיא מעל 62$,אחרי זה השורטיסטים קרעו הנתחים ממה שנשאר והההנהלה..הם אמרו שהכל כרגיל ,שאינם מתעסקים בשמועות ואלה סתם מכירות יתר בלתי מוסברות.בעיית אמון רבותי בעיית אמון..
- חובת ההוכחה על מנכ"ל החברה -אייל וולדמן!!! (ל"ת)דורון 08/01/2013 07:50הגב לתגובה זו
- 3.בחברה ללא אמינות לא משקיעים (ל"ת)מנש 07/01/2013 15:05הגב לתגובה זו
- 2.הנהלה של נוכלים,שימו לב וולדמן מכר בשר 61$ (ל"ת)אבנר 07/01/2013 11:52הגב לתגובה זו
- 1.הנהלה תחמנית וחמקמקה, זהירות ! (ל"ת)איתן 07/01/2013 11:17הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
