הסיבה להתפרעות השבוע במדד המעו"ף ובאופציות
הבורסות בעולם סגורות לרגל החג. הצוק הפיסקאלי בארה"ב לא ניפתר, אובמה נסע להוואי אבל מאמין שיהיה טוב. המזרח עולה יפה עם מחזורים דלילים. כותרות אתרי הכלכלה מספרות שאם הצוק הפיסקאלי לא ייפתר יהיה כאוס כלכלי בארה"ב. הבורסות בעולם נותנות צ'אנס לפיתרון עם ירידות מתונות. אצלנו הבורסה ירדה 2.5% ביומיים האחרונים, כפול מארה"ב והרבה יותר מכך מאירופה.
אין מסחר בעולם, אז מה הסיבה לנפילה כזאת בלי סיבה ממשית? היה ניתן לחשוב ששבוע פקיעה שאין מסחר מקביל לעולם יהיה שקט יותר. כנראה שיש סיבות לירידה, רק שהן לא ברורות לכלל האנשים. חודש דצמבר מאופיין ברוב השנים בעליות שערים, גם השנה הבורסות עולות. אבל אצלנו כרגע ישנה ירידה חודשית של 3.5%.
גם אם זה ישתפר בשבוע הנוסף שנותר, ירידות בסדר גודל כזה בדצמבר הן לא שיגרתיות. דלילות המחזורים עליה מדברים הרבה בשבוע האחרון תורמת לכך שאין מענה לגל הצעים או ביקושים בשוק, בשל מחסור במשתתפים בשוק.
הבורסה רוצה להאריך בשעה את המסחר עד 17:30. לפני כמה שנים היה מסחר עד 17:30, והוא בוטל. מה השתנה? למה אף כתב / מראיין לא שואל את זה. בזמנו בדקו וראו שבחופשת סוכות ימי המסחר המקוצרים היו עם מחזור זהה לימים ארוכים, לכן הוחלט לבטל שעה שנחשבה מיותרת. אולי היו סיבות נוספות לכך.
היום רוצים להאריך בשביל זרים, ומה עם אנשים שסוחרים כאן ויש להם עבודה שניה אחרי המסחר? מה עם עלויות נוספות לשעת מסחר, מה שיכול להיות מסמר אחרון בבתי השקעות מסויימים ומה עם פעילות שתתרכז לשעה אחת בסיום ושאר השעות מיותרות? עוצמים עיניים ומחפשים לשחק אותה כאילו שעה נוספת תעלה מחזורים.
למה גברת אסתר לבנון לא אומרת שהמס פגע בספקולנטים? למה לא מקשיבים לאנשי מקצוע, ולוקחים החלטות על אנשים אחרים בתחום כאשר אותם זה לא מחייב? ברור שיש מי שיטעון שזה לגיטימי לסחור מקביל לארה"ב. אבל לא זאת הסיבה העיקרית לירידה במחזורי המסחר.
אם יפעל עד 17:30 סביר שיעלה מחזורים מצד אחד ויאבד מצד אחר. בינתיים במחזורי ה-900 מיליון השוק מאבד מחיר בימים האחרונים. אתמול הורדת ריבית מפתיעה. בעבר זה ידע להניע אנשים לבורסה.
דולר:
3.8 התנגדות. מתחתיה יכול לנוע ל-3.67
מעו"ף:
חזרה מעל 1200 תיתן אנחת רווחה בשוק. מתחתיה המגמה השלילית יכולה להימשך.
באופ' מעו"ף יש השבוע פקיעה. מרכז הכתיבות החודשי מעל 1200 והשוק מתחתיה. השוק ירד 2.5%. לחודש הבא אין עדיין הרבה כתיבות, הסטיות הנמוכות הובילו את ההתפרעות הנוכחית. השוק יצא משלוותו החודש. גם ירד בחודש שנחשב חיובי, גם ירד בזמן שכולם חשבו שישן - כי העולם לא נסחר.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל
- 6.ע 26/12/2012 18:51הגב לתגובה זותפסיק לכעוס דויד כולנו שקענו בקולים החודש
- 5.אנונימי 26/12/2012 06:11הגב לתגובה זושלא יספרו לנו סיפורים . בשוק שולטים נוכלים ספסרים והמוסדיים הם משתפי פעולה. במחזורים נמוכים המוסדיים יכלו לווסת את השוק בקלות, למשל למתן את הזינוק המטורף במניות הבנקים...כאשר לכולם ברור כי מיתון חריף בדרך והבנקים דווקא לפני נפילה. המחזורים הנמוכים הם כי הציבור הפנים כי בבורסה פועלים נוכלים ויש להתרחק מהבורסה כמו מאש.
- 4.עוור 25/12/2012 21:49הגב לתגובה זובכותרת כתוב "הסיבה להתפרעות..." אבל במאמר לא כתובה שום סיבה. אני דפוק או עיוור?
- ליאור 26/12/2012 11:51הגב לתגובה זומה לעזאזל גרם לתנודות האלה בסוף כל יום השבוע?? מי זרק סחורה והקפיץ פוטים במאות אחוזים??
- מוטי 26/12/2012 18:40כשהיא נמוכה משתלם לקנות פוט ולמכור מניות
- 3.דנידין 25/12/2012 13:26הגב לתגובה זושינוי שעות המסחר לא יוריד בחזרה את מס רווחי ההון שהועלה ל 25% שינוי שעות המסחר לא יחזיר את ישראל למדדד MSCI של המתעוררים שינוי המסחר לא יגדיל את המחזורים שנגזרים מהנעשה בבורסת העולם ושם המחזורים ירדו בממוצע ב 40 אחוז!! שינוי שעות המסחר לא יקטין את הרגולציה שהכתה בשוק. מהארכת שעות המסחר ירוויחו שתיים וחצי מכונות ארביטראז שעובדות בשוק ומשלמות עמלה של 0.001% לבורסה, אז בבקשה גברת לבנון די עם הרעיון הנואלים הללו , המצב שנקלענו אליו אינו בשליטתך , ואם בגל זאת את רוצה לצאת בסדר תודיעי על הורדת שכר של 5% לך ולסם, תצאי גדולה.
- 2.lepxii 25/12/2012 10:29הגב לתגובה זוכ-ו-ל-ם באירופה סוחרים כך. כל הבורסות. תל-אביב לא צריכה להיות שונה. הארכת המסחר בשעה היא צעד מבורך בכיוון הנכון. בתל-אביב מחזורים בזמן החפיפה עם ארה"ב בשל שעון קיץ עולים ב50%. רוב המחזור באירופה הוא בשעתיים האחרונות. רוב מנהלי הכספים יושבים בNY ולא מתאים להם לפעול לפני 09:30 שעונם - בטח לא בשביל ישראל. פעילים מקומיים כל מקרה פועלים בשעות האלה בשווקים זרים. וגם... משקיעי הריטייל הישראליים ישמחו לבוא ולסחור בערב מהבית אחרי העבודה. אין כאן הפסד - למי שזה לא מתאים לו - הוא לא חייב למהשיך לסחור כל היום (שיילך הבייתה מוקדים).
- מספיק, ניפחת ת'ראש עם זה (ל"ת)קשקשתא 25/12/2012 11:42הגב לתגובה זו
- 1.אחד 25/12/2012 10:24הגב לתגובה זועל פי הגרפים של ביזפורטל , רוב הפוטים הכתובים הם P1200, כלומר מי שכתב P1200 נמצא בהפסד אם המדד יורד מתחת 1200. המדד אתמול כבר ירד מתחת ל 1190 והיום הוא עדיין מתחת 1200 . לכן נראה לי שיש הרבה הפסדים או לפחות רווחים נמוכים לשחקני מעוף.
- כופר 25/12/2012 12:04הגב לתגובה זוכן גם אותי לימדו שמשפיעי השוק הם הכותבים.ההיגיון הבריא אומר שמי שמשפיע על השוק כמובן שיעדיף קניית אופציות על פני כתיבה! פוטנציאל הרווחים בקניה גדולים הרבה יותר! בכלל ממעקב אחרי הפוזיציות בביזפורטל ניתן לראות שהקונים הם המרוויחים והכותבים הם המפסידים. השחקינם קונים ומזיזים את השוק וכך גורפים הון עתק .
- אין לך מושג ירוק (ל"ת)חח 26/12/2012 08:56
- אחד 25/12/2012 12:32לכן נראה לי הגיוני שהשחקנים שמשפיעים גם כותבים. קניה ללא כתיבה היא הימור , יש סיכוי של 50-50 שהשוק ילך בכוון של האופציות שקנית. אסטרטגיה מכסה טווח של שערי מדד ולכן הסיכוי להרוויח בה גבוה יותר. לא סביר שהשחקנים הם מהמרים לכן נראה לי שהם מבצעים גם כתיבות.
- דניאל 25/12/2012 11:21הגב לתגובה זוהם עושים מה בא להם והבורסה שותקת
- הסיבה לירידות - ת"א מקדימה את וולסטריט (ל"ת)גולן 25/12/2012 17:32
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
