No News = Good News: בין השורות של החלטת בנק ישראל על הריבית

דן הלמן, הלמן אלדובי, מתייחס בטורו להחלטת בנק ישראל על הותרת גובה הריבית במשק על כנו. מה הביא להחטה ומהן השפעותיה על הכלכלה?
דן הלמן | (1)

לפעמים היעדר חדשות, הן חדשות טובות. כך עולה מתוך החלטת הריבית של בנק ישראל על הותרת הריבית במשק על 2% לחודש דצמבר. בנק ישראל מנמק את החלטתו בין היתר, בכך שיעדי האינפלציה של בנק ישראל (1%-3%) נמצאים בטווח, הן 12 חודשים אחורנית, הן בציפייה קדימה, הן עפ"י השוק והן עפ"י המחלקה הכלכלית של בנק ישראל. זאת ועוד, בנק ישראל מדגיש כי לא ניכרים לחצים אינפלציוניים.

בהמשך, הבנק טופח על שכמת הכלכלה המקומית ומציין את האינדיקטורים האחרונים המצביעים על עוצמתו של המשק המקומי. ברם, החשש של בנק ישראל ומרבית הכלכלנים במשק הינו מהכלכלה העולמית אליה ישראל מחוברת בטבור. האינדיקציות על הנעשה בארה"ב וסין מראות אמנם על שיפור קל, אך שביר. בנוסף, נכון להיום, אירופה ויפן לא מצליחות לעלות בחזרה לפסים של צמיחה. יפן עצמה נאבקת כבר יותר משני עשורים ועתידה איננו ורוד.

לדעתי, ניתן למצוא עדויות לכך כי מצב הכלכלה שלנו, בראי בנק ישראל, הינו גם כן שביר. שתי עדויות בולטות לכך הינן באזכור הכלכלה הגלובלית כאמור ובהתנהגות הציבור בישראל. בנק ישראל מציין כי הפסימיות של הציבור לגבי הכלכלה נותרת גבוהה ואף ישנה אינדיקציות לכך שהציבור מצמצם הוצאות: ישנה ירידה בצריכת מוצרים בני קיימא, כלי תחבורה והשקעות של חברות בציוד ומכונות. כמו כן, נרשם גידול בכמות הכסף בידי הציבור המוחזק במזומן ובפיקדונות לזמן קצר בשיעור של למעלה מ-4%.

למעשה, מקריאה בין השורות הייתי מסכם את הודעת בנק ישראל שמצבה הכלכלי של ישראל טוב ביחס לעולם. אנו חוששים מעתיד בעייתי לכלכלה המקומית, לכן אל לנו ל"בזבז" את נשק הריבית (שהוא הנשק העיקרי שלנו) כיום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה חדש באיסלנד ? (ל"ת)
    שוקי 27/11/2012 19:57
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.