הסוחרים יכולים לנטוש אך המשקיעים לא נשברים על אף המשברים

יונתן קריספין | (8)

הבורסה בישראל כעוף החול. מביטים על חצי הכוס המלאה ובסוף זה משתלם.

כבר במהלך הלחימה השוק החל לחזור חזרה מעלה כשהביט קדימה אל הפסקת האש. זה תמיד קשה ומפחיד לקנות כשהשוק יורד. אחת הסיבות שהשוק עלה חזרה נמצאת בכך שמי שאיבד את הרכבת כשירדה, חזר אליה בעליות שערים.אבל שימו לב שהמחזורים חזרו אל מעל מיליארד שקל מה שמעיד על ביטחון גובר אצל המשקיעים לאחר הסרת אבן הנגף מעזה ואירן לטווח הקצר.

פני השוק בינתיים מעלה אך צריך גיבוי עולמי. המדד ימשיך מעלה גם בדצמבר אל תשואה חיובית נוספת. כל אלה שמחפשים מפולות יכולים לראות שהמשקיעים פשוט לא נוטשים. הסוחרים יכולים לנטוש ליום או שבוע, אבל המשקיעים לא נשברים על אף המשברים. למודי לקח מהעבר הם אוחזים בקרנות המזבח ומצפים להמשכיות עקב שקט ביטחוני. נסכם בזה שפני השוק ממשיכים מעלה כאשר המשוכה משבוע שעבר הייתה על 1215, כעת הפכה לתמיכה ראשונה. המכשול המשמעותי ביותר נמצא על אזור 1240.

בארה"ב העסקים חזרו לשיגרה, עליות שערים נאות וחזרה אל מעל 1395 נותנים טון חיובי בינתיים. היעד האפשרי הבא על 1430 כל עוד מעל 1395.

העניינים הבוערים בבורסות הם הצוק הפיסקלי בארה"ב, ישיבות שרי האוצר באירופה - שני אלה יתמכו בהמשך העליות בשווקים, או שיפריעו זמנית. כרגע יש מקום לאופטימיות כאשר השווקים אחרי חודשיים של דישדוש.

דולר:

כשהכל שקט אין מה לחפש בו. 3.8 תמיכה, 3.9 התנגדות.

אם נצא מכאן נקבל אור לכיוון. כרגע הדולר בסמן מימושים.

אופציות מעו"ף:

חודש תנודתי עובר על המשקיעים. מרכז הפוזיציות הכתובות עולה כל יום יותר מעלה. זה אומר שהשבוע כתבו יותר פוטים וכמעט לא נכתבו קולים.

זה לא מצב אופייני בשוק האופציות. רוב הסוחרים מעדיפים לכתוב שני צדדים. זה דורש כמעט את אותם תנאים של מי שכותב צד אחד. האם השחקנים יודעים משהו? האם יש להם סוד? זאת המצבה מדברת.

יש כאלה שלא מאמינים במצבה של הפוזיציות כי היא כוללת כל מיני דברים שלא קשורים לכתיבות נטו. אבל אם הרוב מאמין, מן הראוי לייחס לרוב חשיבות ולנסות להוציא מזה מסקנות מועילות עם סטופ למחשבות. אם נסכם את הנקודות אז הסוחרים מיום ד' האחרון הפליאו בכתיבות פוט ומעט מאוד קולים בסך הכללי כאמור. היו ציפיות להמתנה /יציבות / עליות קלות, אבל יום שישי האחרון טרף את הקלפים והשוק עלה מעל 1215 ו-1220.

עד כאן בגלל העלייה הפחות צפויה, השחקנים נאלצו להתאים כתיבות ע"י תוספות פוטים נכבדות. פקיעה ביום ה'. פרפרים רחוקים או סתם פרפר על המדד ישמשו לבוקר פקיעה למי שרוצה להשתתף בבוקר הפקיעה.

עד כמה שזה מפתיע לחודש דצמבר אין עדין פתיחה משמעותית של כתיבות.

אחת מהסיבות נעוצה בסטייה הנמוכה למדי. חודש נוב' היה עם תעתועי סטייה מ-14 ל-17.5 וחזרה, כעת היא נמוכה לדצמבר. אם מחליטים לפתוח פוזיציה כדאי שתהיה מוטה לתשואת סוף שנה. כרגע נראה לי שמחיר הפרמיות לדצמבר עשוי לעלות כשמדובר על מחיר אוכפים רזה למדי לכתיבה מיידית. לסיכום השוק עולה השבוע, אבל בוקר הפקיעה עשוי להפתיע החודש.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הקוליסט 28/11/2012 08:40
    הגב לתגובה זו
    תענוג לקרוא אותך -כרגיל.. ודרישת שלום מנתניה
  • ד 28/11/2012 20:55
    הגב לתגובה זו
    הופעת .
  • 3.
    יהוידע 28/11/2012 08:06
    הגב לתגובה זו
    שיש כאן הרבה מילים ,אבל הן מכסות על המלל בפנים.תודה.
  • 2.
    lepxii 27/11/2012 10:00
    הגב לתגובה זו
    חוסר החפיפה לפתיחת ארה"ב וסגירת אירופה פוגעת קשות במחזורים בתל-אביב. חייבים לחפוף באופן מלא לכל שאר אירופה שפועלת בין 10:00 ל18:30 שעוננו. ניתן לעשות ללא תוספת משמעותית של שעות על ידי דחיית הפתיחה במעט וקיצוץ שעות ביום ראשון החצי מיותר (עדיף - חצי יום בשישי).
  • ד 27/11/2012 10:39
    הגב לתגובה זו
    של כל השעות יחדיו,נעבור לסחור מול גרמניה.לא תיהיה סיבה לסחור כאן.השעות זה חלק מהנוחות.האקלים הביטחוני כנ"ל,ואל תשכח בחו"ל המחזורים נחתכו לחצי השנה
  • 1.
    שואל 27/11/2012 09:56
    הגב לתגובה זו
    כתבה בביזפורטל על פקודה במעוף שבוטלה בגלל "טעות" של סוחר http://www1.bizportal.co.il/article/343824 מה פתאום הבורסה ביטלה את הפקודה ? איזה זכויות יתר יש לאותו גוף שהוא יכול לטעות בידיעה שטעות שלו תבוטל ? האם גם לסוחר פרטי היו מבטלים פקודה אם עשהו טעות ? אני מניח שלא.
  • lepxii 27/11/2012 11:02
    הגב לתגובה זו
    היו מבטלים לכולם - אם היה מוגש בזמן (חצי שעה). הביטול אתמול היה מוצדק (יש כאלה שלא...). יש קנס של כ10 אש"ח על כל פעולת ביטול שמקבלת. הקנס אצלמול לא היה גבוה מספיק - כי נגרם נזק די גדול לשאר השוק (נזרקו כ 70 מש"ח במונחי נכס בסיס על השוק.... השוק זז, הספריידים עלו, היו פעולות באופציות אחרות ובנכס בסיס) - ייתכן ובטעות כזו (שיש לה השפעת רוחב על נכסים אחרים) ראוי שיהיה קנס גבוה יותר.
  • ד 27/11/2012 10:37
    הגב לתגובה זו
    יש חוק שמעל סכום מסויים של הפסד מבטלים! ויש תשלום על הביטול אם אני לא טועה.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.