מי שיצא ב-1170 פראייר, מזל שלא היו הרבה כאלה
שבוע סוער עבר על הבורסה בת"א. שבוע שהכיל רקטות על הדרום, ת"א וירושלים וחיסול מוקדם יותר של בכיר בחמאס. ביום ד' שעבר, רגע לפני הנעילה יצאה לדרך עוד מערכה של ישראל וחמאס. הבורסה נפלה במהירות מ-1200 ל-1167. מחזורי המסחר נשארו נמוכים ומתחת למיליארד ש'. גם ביומיים כאלה אין אויר שיצא מהשוק, הנזילות נמוכה והמדד נע מטה על כסף קטן.
למעשה, מי שבאמת רצה לצאת ממניות במצב זה לא הצליח, אלא אם הייתה מתקיימת ירידה חדה הרבה יותר. מספר המעורבים בעיסקאות קניה ומכירה במניות מתמקד בכמה מניות מעו"ף, כולל הבנקים. מעבר לזה מניות בבורסה
נמצאות בשממה ללא סחירות. רבים מסוחרי המניות עברו לסחור בחו"ל, וכאן המחזורים נפלו ב-20% מאוקטובר לנובמבר. המס הגבוה על רווחים בבורסה שעומד על 25%, למרות שאומרים כי המס האפקטיבי הוא 10%.
המלצות הבנקים להשקיע בחו"ל. אבל כאן בבורסה מחפשים דרכים להגדיל הכנסות, לדוגמא אופציות מעו"ף. אבל הנכס העיקרי נזנח וצריך לעודדו. המחזורים הנמוכים איפשרו למדד המעו"ף לחזור מ-1170 אליה ירד ביום ה' בבוקר ל-1205 כאשר סוחרים מביטים בהשתאות על הפלא שעולה על מחזור של 424 מיליון שקלים ביום א - מחזור שלא נראה בבורסה משנת 2004, אך מחזורי 500 מיליון השקלים נראו לא מעט בשנה האחרונה. כשהמחזור נמוך זה מצביע על החלפת ידיים.
אז מי שיצא ב-1170 פראייר, אבל כמעט ולא היו כאלה. מחזורים אנמים.
התמונה היתה על הקיר, ירידות ועליות על מחזור קטן. מי שנמצא במניות שאינן מניות מעו"ף לא יכול לסחור או להשקיע סכום מכובד. אפשר לומר שמניות בישראל נסחרות במחזורים לא מזמינים השקעות גדולות - מצב שדוחק משקיעי מניות לחו"ל.
כעת המדד על 1205, חזר לטרום המבצע. ממתינים להפסקת אש. הנזק למשק קיים אבל כל עוד זה נמשך מספר ימים בלבד הבורסה מקבלת את זה כאירוע חולף. אם תהיה כניסה קרקעית והסתבכות יכולים להיכנס
למישוואה דברים נוספים כהסתבכות קרקעית, סוכניות דירוג וכדומה.
אירוע שוורי של תמיכה ב-1170 וחזרה מהירה מעל 1200. 1215 אזור התנגדות מהזמן האחרון. לדעתי, תתחדש מגמת העלייה רק מעל 1220.
sp:
מעבר של 1395 יתן אות לחידוש עליות. כעת 1386. המדד ביצע תיקון יפה אתמול של כ-2% לאחר מימוש חריף בן חודש. ארה"ב מושפעת מהדיונים על הצוק הפיסקאלי, לכן תנועות של 1% ויותר ליום הם נחלת התקופה. גם אצלנו מושפעים מכך.
דולר:
עלה ל-3.98 ונמוג חזרה ל-3.92. הדולר נתן זינוק של 2% ביומיים עקב המידרון בעזה, אבל הדיבורים על הפסקת אש מחזירים אותו מטה. פעילי הדולר לא יזוזו בשבוע הקרוב מקירבת ה-3.9, כפוף לאירועים בעזה. פקיעה עוד שבוע.
אופציות מעו"ף:
לפעמים מתחת לפני השטח יש המתנה. השוק לא קשוב לאירועים חיצוניים ונמצא בהמתנה. ככל שמס' הפעילים בשוק קטן יותר והמחזורים קטנים יותר כך השוק מתבשל לפני אירועים אפשריים זמן ארוך יותר. שבוע שעבר רשמתי על הגנות מפני החרפת ירידות עקב המצב הביטחוני. ההגנות היו על פוט 1170ומטה. מי שלקח הגנות ישן בשקט לאור האירועים כי השוק ירד 30 נק' מהירות. דברים אלה טובים גם לספקולנטים שמחפשים רווח מהיר גם אם אין להם מניות.
באופציות מעו"ף עלתה הסטייה מ-14 ל-17, יש הרבה יותר תנודתיות תוך יומית ורצוי להיות קשוב לחדשות במהלך היום. סביבת הכתיבות עד כה מעידה על ריבוי פוזיציות באזור הנוכחי מה שמקל על הסוחרים להישאר / לחזור לאותו אזור - המחזור הנמוך שמאפשר לשוק לחזור לאזור הכותבים.
חודש נובמבר נחשב לרוב לחודש חיובי עם תשואה יפה. עד כה הוא לא מגלם את ההבטחות. סביר שאם לא תהיה הסתבכות בעזה, נמשיך לראות את המעו"ף נע מטה או מעלה כפוף לניו יורק.
לסיכום, שבוע תנודתי במדד המעו"ף. כעת צריך להיות קשובים להמשך האירועים בעזה. בלי המשכיות קרקעית ישאירו בינתיים את הבורסה
נעה על הרצועות המוכרות לנו מהתקופה האחרונה.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 8.ד 23/11/2012 08:26הגב לתגובה זומי שמתמיד לקרוא את הטור יודע ש1170 אזור תמיה.מי שקרא שבוע שעבר רגע לפני החיסול של החמסניק קנה פוט 1170 להגנה וזה רשום בטור שעבר.לא כל שבוע יש מה לחדדש,אבל כל שבוע יש מה שאומרים תוכן שניתן לעשות בו שימוש.למשל "גבולות ידועים" זה 1200-1215 ,ודישדוש נועד לכתיבת פרמיות.אם מה שארשום יהיה גלוי והימור שיכול להתגשם,הוא לא יתגשם כלל ,כי יש אוזן לכותל.קח א הטור תיקרא אותו בהתמדה וכשיש משהו טוב תגיד גם תודה ואענה לך אין בעד מה.מי שרוצה תכנים וזמן אמיתי בלי הרבה סודות מוזמן לשלוח לי מייל שמופיע באחת מהתגובות שלי.שבת שלום.
- 7.מפסיק לקרוא לא מבין מה המטרה לספר כל פעם מחדש מה היה (ל"ת)שחר 21/11/2012 16:55הגב לתגובה זו
- ד 22/11/2012 22:58הגב לתגובה זובטור שעבר נתתי בחלק של המעוף אפרות להגן עם פוטים לאחר זמן רב.הגדרתי את פוט 1170 והם שילשו את עצמם. כל אחד מוצא את הםינה שלו בטור.למשל הפעם לפי מה שרשום ניתן לצפות לתנודתיות ולמסחר ברצועות המוכרות.נו?היינו ב1200 ו1215 שתי רצועות ואם היצה קונה בכל קצה פרמיה או כותב אוכף הית מרויח נאה.
- 6.אמיר ד 20/11/2012 19:07הגב לתגובה זוגם ככה אין פה כלב שסוחר בביצה המסריחה הזו שנקראת אחד העם.בורסה בלי מחזורים,בלי נזילות,משרתות רק את מכונות המסחר ורק את הגרמני שעובד באופציות פלוס נכס בסיס אין סופי.הבורסה גמורה וזו עובדה,אין משהו שנראה באופק.אסור אסור להאריך את שעות המסחר ולאפשר למכונות המסחר את המשך המסחר הלא הוגן הזה.
- 5.שגיא טובי 20/11/2012 16:45הגב לתגובה זומה יהיה עם המס הבלתי אפשרי הזה??
- ד 20/11/2012 17:07הגב לתגובה זותפעיל אותו.בלי זה ,זה לא מעניין אף אחד.
- 4.lepxii 20/11/2012 12:00הגב לתגובה זוחוסר החפיפה עם אירופה וארה"ב גורמת לנזק קשה ולשיממון. בחודש בה הייתה חפיפה חלקית בשל שעון קיץ ישראלי (סוף ספטמבר - סוף אוקטובר) - המחזורים בבורסה עלו משמעותית. עמלות המינימום ברצף מניות הורסות את המסחר.
- 3.s 20/11/2012 11:57הגב לתגובה זולעידכונים [email protected]
- 2.דורון 20/11/2012 11:36הגב לתגובה זואם היית כותב את אותן דברים מיד שהמעוף נגע ב1170 היינו מעריכים אותך יותר ממש חכם בלילה מה שנקרא אתה
- גנדלף 20/11/2012 12:07הגב לתגובה זותראה לי אדם אחד שיכול לחזות את העתיד? קרא את הכתבה , תהנה או שלא תהנה ותמשיך הלאה. אם תיקח ללב את כל הכתבות שאתה קורא, לא תישן טוב בלילה
- ד 20/11/2012 11:53הגב לתגובה זוובטוח לא אומר בדיעבד[email protected]
- 1.אמיר 20/11/2012 10:51הגב לתגובה זוהאם יש בחו"ל פלטפורמה דומה לשוק הנגזרים מבחינת סיכון סיכוי ,נכס בסיס,תנודתיות,חוקי מסחר וכו' אבל עם סחירות הרבה יותר גבוהה מאשר בישראל ? תודה.
- ד 20/11/2012 11:54הגב לתגובה זויש בדרום קוראה .
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
