התנודות הנמוכות מניבות שחיקת פרמיות והכותבים נהנים

במהלך השבוע האחרון המשיכו הבורסות להתנהל במימושים. בישראל ישנה ירידה חדה במחזורים אל מתחת ל מיליארד שקל, למעט יום הפקיעה. אני לא נועץ את הירידה במחזור לניו יורק (לא פעילה), אלא לגורם כלשהו בשוק שייתכן ולקח מנוחה על הגדר אחרי שמכר מניות ברמות שיא של כמה שנים לקונים חדשים בשטח.

הבורסה בישראל ממתינה לחודש נובמבר עם רווח נאה של 1% באוקטובר. זה כבר מספר חודשים שהבורסה המקומית מצליחה לייצר תשואה חיובית. התשואה בספטמבר היתה גבוהה משוקי חו"ל לראשונה זמן רב. העובדה כי עלינו יותר מבורסות חו"ל מצביעה כי העניין האירני ירד זמנית מהפרק והושלמו פערים בצורה חלקית עם עלייה חדה.

העניין הביטחוני הקשה על הבורסה לאורך חודשים והדיר רגלי משקיעים וסוחרים - הברברת הגדולה שסבבה את הנושא מטעם כל הנוגעים בדבר. להבא פשוט דממת אלחוט, זה פוגע בכלכלה.

הריבית ירדה ב-0.25% במפתיע. הגבלות על משכנתאות שפשוט ימנעו קניית דירה של מי שרכשו, השכירו ושילמו את המשכנתא בעזרתה. כלומר מעתה ההצע שעומד בשוק הדיור הוא לטובת מי שצריך לגור בדירה ולא למי שעושה עיסקה פיננסית. הורדת הריבית עצמה היא לתת דחיפה למשק ולחברות ולהוציא אנשים מפק"מ לפעילות כלכלית. הגבלת המשכנתאות יכולה להיטיב עם הבורסה לטווח זמן. אם לא ניתן לממן 50% מהדירה, יחפשו אפיק אחר. בנוסף, זה יכול לתת דחיפה להשקיע בדירות בחו"ל ששם אין הגבלה.

לסיכום, זריקת מרץ של הורדת ריבית עקב המדדים הנמוכים. אנליסטים לא ניבאו את זה. נשאלת השאלה מה פישר רואה שהם לא רואים? הבורסה בישראל מדשדשת בשבועיים האחרונים, ממתינה בינתיים לניו יורק, ירידה בנפח המסחר, ממתינים לקונים חדשים של מניות חמות. הבורסה בארה"ב במגמת מימושים נמשכת בינתיים. עוד שבוע הבחירות, והשוק מתנהל בעצלתיים כלפי מטה.

מעבר של 1420 ב-sp יוכל לתת דחיפה מעלה. כעת 1410

דולר: הורדת ריבית עושה לו תמיד הרמת מחיר.

3.87 תמיכה.

אופציות מעו"ף:

פקיעה לא סוערת - ירידה של מס' נק' מ-1205 ל-1199.96. המחזור היה גדול וכפול מחודשי הפקיעה האחרונים ל-1.25 מיליארד שקל. ניתן היה לראות שהחודש האופציות ניבאו מדד פקיעה על 1207 בדקת הפקיעה, אך בפועל פקעו ב-1200. זו תזכורת להסברים של חודש שעבר שהסוחרים ידעו דאז שירד בסיום. האם הפעם לא ידעו? אוקטובר היה חודש תזזיתי. נובמבר צפוי להיות עם חלקים מדשדשים יותר ופעילות נמוכה. בינתיים סובלים מזה סוחרי היום שהתנודות ירדו. מי שנהנה מכך בימים אלה הם הכותבים שהתנודות הנמוכות מניבות שחיקת פרמיות. נובמבר יקבע על פי הבחירות בארה"ב. עד אז יש תחושה שהבורסות בעמדת המתנה ומימושים במחזורים נמוכים.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    למה החליפו לך תמונה? (ל"ת)
    קורא וותיק 30/10/2012 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    lepxii 30/10/2012 14:13
    הגב לתגובה זו
    מחזורים נמוכים בארץ ובאירופה - בעקבות הסגירה (החצי לא מתוכננת) של ניו-יורק ושיקאגו!. חייבים לחפוף באופן מלא עם אירופה - 10:00-18:30, כך שנקבל חפיפה עם הסגירה האירופית והפתיחה האמריקאית - זה סופר חשוב למחזורים בישראל.
  • דני בר גיל 30/10/2012 17:33
    הגב לתגובה זו
    כנראה בגלל שאתה מחזיק מכונה אז חשובה לך הנזילות חד עם שווקי העולם.הלוואי והמחזורים יירשו עוד יותר א לחולין שיקרה למכונה שלך משהו ותימחק איתה אמן.סמרטוטים שקונים בחלקם מפרקים את ההוראות לאחר מכן בהיצעים לא מדויקים.נניח אם קיבל 700 נקוב?יבוא בעסק הראשון עם 690 נקוב ויסנ למכור ויקנה עוד מנה למטה חוזר לילה.רוב המכונות מפסידות זה ידוע,נקווה שגם אתה תימחק אתה.
  • ארל'ה 30/10/2012 17:03
    הגב לתגובה זו
    לסיים ב-18:30 ולהגיע הבייתה בשבע בערב?!? תגיד לי השתגעת? הרי המחזורים נמוכים בכל העולם, פחות חשוב החפיפה.
  • דני בר גיל 30/10/2012 17:35
    כסף והמכונה שלו הם הכי חשובים לו.
  • 3.
    ארל'ה 30/10/2012 11:00
    הגב לתגובה זו
    סקירת שוק (עלה, ירד,דשדש,שחיקת פרמיות) כל אחד רואה. מה הערך המוסף שלך? אולי מס ערך מוסף... אגב, טעית גם בפקיעה (צפית תנודה, וקיבלת "כאילו דא")
  • צודק 100%!! (ל"ת)
    1 30/10/2012 14:32
    הגב לתגובה זו
  • ד 30/10/2012 13:21
    הגב לתגובה זו
    יש לך מה לומר או שאתה מפסיד בלי לומר אלא רק עם להעיר.
  • אבי 30/10/2012 17:09
    ולא להמתין שישימו בפה שלכם כי זה לא יוצא טוב.מישהו זוכר את הבלונדה שהיתה נותנת הערכה לפקיעה?או כל מיני אנשים שרצו לצאת גדולים ונתנו משהו שכולם מבינים וכולם הפסידו?תיפתחו את הראש יש כאן תובנות מצויינות !!! כל שבוע.
  • רק מאיר, לא מעיר (ל"ת)
    ארל'ה 30/10/2012 17:01
  • 2.
    מיכל - אחת שמבינה 30/10/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
    ואז בום, בוקר אחד קימים מפוצצים בשקלים
  • 1.
    על מה אתה מדבר??? 30/10/2012 09:43
    הגב לתגובה זו
    ידע
  • שלומקה 30/10/2012 11:01
    הגב לתגובה זו
    כותב כאן עם שם שמנחם גולן נתן לו פעם. יש לכם משהו לתת כאן בזמן אמת או שהכל אני צריך לעשות לבד?חח ותודה לקריספין על הסקירה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.