מדד ההובלה הימית - האם הוא הסמן לביקוש סחורות ולצריכתן
מדד ההובלה הימית באניות צובר של סחורות יבשות בתפזורת עלה בשבוע שעבר ב-3.9% מהשפל במחירו ב-14 בספטמבר. השנה עלה המדד ב-58.5%, אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-52% מהפסגה שנרשמה באוקטובר 2011.
בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע, אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה, Baltic Dry Index מדי יום בבורסת Baltic שמושבה בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרות ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.
העלייה במדד בחודש האחרון נובעת מגידול בביקוש לעפרות ברזל מסין, יצרנית הפלדה הגדולה בעולם ויבואנית עפרות הברזל הגדולה ביותר. ענקית המכרות הבריטית, ריו טינטו, דיווחה לאחרונה על גידול בהפקת העפרות מהמכרות שלה בעקבות העלייה בביקוש. גם הצפי ליישום תכנית התמריצים הכלכליים של יפן העלה את האופטימיות בענף ההובלה הימית.
הובלה דרך הים של עפרות ברזל בעיקר מברזיל ואוסטרליה לסין מהווה כשליש מכלל ההובלה הימית היבשה באוניות הענק מסוג capsize. מחיר ההובלה באוניות מסוג זה, המובילות כ-150 אלף טון של מטען כמו עפרות ברזל או פחם, עלה בשבוע שעבר ב-2,789 דולר ליום והגיע כבר למחיר של 18,388 דולר ליום.
לאורך השנים שימש המדד כסמן לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, אבל לאחרונה הוא מטעה מעט, כיוון שהסיבה העיקרית לכך שהמחירים נמוכים כיום בהשוואה למחירי העבר היא עודף קיבולת. לפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית הייתה להזמין מהמספנות אניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית.
אולם מכיוון שבניית אניות ענק חדשות אורכת זמן רב, סופקו אניות רבות רק ב-12 החודשים האחרונים. הקיבול העולמי של האניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% ב-6 החודשים האחרונים של 2011, והתחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% בקיבול ההובלה הימית השנה, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.
בורסת Baltic מפרסמת, בין השאר, מדדים של מחירי הובלה ימית במכליות, המלמדים על הביקוש להובלת נפט ומוצריו. מהשפל במחירו ב-12 ביולי השנה כבר עלה המדד Baltic Clean Tanker Index ב-19%, אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-27.5% מהפסגה שנרשמה בדצמבר 2011.
הובלה ימית של סחורות מוגמרות מתבצעת באניות מכולות, חברת קפיטל לינק מפרסמת מדדים שונים של מניות חברות הספנות הנסחרות בבורסות ארצות הברית לפי סוג הספינות שלהן. חברת צים, הנמצאת בבעלות החברה לישראל נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות, לכן מדד קפיטל לינק לחברות ספנות המובילות במכולות, Capital Link Container Index, אמור לעניין את המשקיע בחברה לישראל. מדד זה עלה ב-24% מתחילת השנה, אבל הוא עדיין נמוך ב-54% מהפסגה שנרשמה באפריל 2011.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו ירידות תלולות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-2.3%. מדד CCI נמוך כיום ב-18.2% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בהובלה ימית?
קרן הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל מ-25 באוגוסט 2008. הקרן משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול הם 0.65% לשנה, התעודה מחלקת דיבידנד והתשואה הנוכחית היא 3.0% לשנה.
קרן הסל להובלה ימית ETFX DAXglobal Shipping Fund נסחרת בבורסת לונדון מנובמבר 2008 וסימולה SHIP, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. קרן הסל עוקבת אחר מדד DAXglobal Shipping Index, מדד למניות חברות ההובלה הימית העיקריות בעולם.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין
*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של מניה, סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי
- 2.סחירות נמוכה=חוסר 29/10/2012 14:53הגב לתגובה זו= חוסר עניין = אין מצב לעליות מצב טכני = דשדוש ללא תוכלת
- 1.אבי 29/10/2012 11:47הגב לתגובה זואריה שלום מה עם osg?
- אריה 29/10/2012 12:31הגב לתגובה זואבי שלום, OSG עוסקת בהובלת נפט ולכן לא מופיעה בטבלה. לחברה חובות גדולים מאוד והוגשו לאחרונה מספר תביעות משפטיות נגדה. אני לא הייתי מתפתה לדיבידנד הגדול שהיא מציעה.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.