שוק המניות בארץ סגר את הפער, מה צפוי מכאן?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה מזרחי טפחות, מתייחס לחוסר ההתאמה בין הכלכלה והמשק המקומיים לבין אלה בשבאר העולם. האם יחזרו להיות מקבילים?
רונן מנחם | (1)

שוק המניות בישראל בתנופה בחודש האחרון. הודות לעליות גבוהות שרשמו רוב המניות - נסגר הפער הגדול שנפער בחודשי האביב והקיץ בינו לבין שוקי המניות בעולם שרצו קדימה. מדד MSCI העולמי ומדד ת"א 25 עלו שניהם 11%-12% מתחילת השנה (נכון ליום שלישי). בנוסף, מניות השורה השנייה עלו מהר יותר מאלה של השורה הראשונה, דבר שהעיד על הלך רוח משופר יותר של המשקיעים.

קל להציע (אמנם בדיעבד) הסברים לעליות החזקות

- נתוני המשק הולכים ומתגלים כפחות גרועים מכפי שחששו קודם לכן, בצל המשבר בעולם. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעריכה שהתוצר המקומי הגולמי יגדל השנה 3.5%. אף כי מדובר בהאטה בהשוואה לשנה שעברה, זו תוצאה מרשימה שאינה רחוקה יתר על המידה מיכולותיו של המשק. הערכה זו של הלשכה אף גבוהה מההערכות האחרונות של בנק ישראל וקרן המטבע הבינלאומית. בנוסף, הבנקים משקפים במידה רבה את מצב המשק. הם הובילו את העליות עם 7% מתחילת חודש אוקטובר - נתון היוצק תוכן כלכלי להתאוששות בשוק המניות.

- מול הקיפאון וההתכווצות בתוצרן של מדינות רבות ברחבי העולם, המשק הישראלי בולט לטובה. לכן, הוא שב וזוכה לעניין מצד תושבי חוץ. אשרור דירוג החוב של מדינת ישראל על ידי סטנדרד אנד פורס, על A+ עם אופק יציב, היא אחת הדוגמאות האחרונות לכך.

- הריבית הנמוכה מעודדת את הפעילות הכלכלית ואת נטילת האשראי. מה עוד שבנק ישראל מניח כי היא לא תעלה בשנה הבאה. הנחה זו תיבחן, עם הזמן, על ידי לחצי מחירים מזדמנים (לדוגמא, מדד המחירים ליצרן עלה 6.5% מתחילת השנה ומבשר על עליות מחירים בקנה), אך עד אז מדובר בעוגן חשוב לשוק המניות.

- הקדמת הבחירות תכריע מספר שאלות ותהיות, שהכבידו עד כה על שוק המניות. בין השאר תקבע הממשלה שתקום את גודל הגירעון בתקציב המדינה לשנה הבאה. בשוק מקווים כי יקל עליה לקבל החלטות על קיצוצים בהוצאות ועלייה בהכנסות, על מנת להשיג את יעד הגירעון הרשמי (3% מהתוצר). שוק המניות מתעב אי ודאות ומבחינה זו מדובר בהתפתחות חיובית מבחינתו.

- התפוגגות הדרגתית של ירידות השערים התלולות בקרב חברות שעמדו במוקד המחאה החברתית ו/או מהלכי הרגולציה הנמרצים שהיו בשנה-שנתיים האחרונות (בנקים, חברות ביטוח, חברות תקשורת, חברות חיפושי נפט וגז, רשתות שיווק ועוד).

- לאחרונה מורגשת רגיעה במתיחות סביב אירן. דבריו של ראש הממשלה באומות המאוחדות והידיעה העיתונאית האחרונה על מגעים ישירים, לכאורה, בין ארצות הברית לרפובליקה האיסלמית בנושא הגרעין, צמצמו מאוד את הקנס המדיני - ביטחוני שהטילו תושבי חוץ ושאר הפעילים על שוק המניות בארץ בחודשים בהם התלהטו היצרים. הידיעה, יש לציין, הוכחשה בינתיים, אך הותירה את רישומה.

אין סיבה להניח כי המגמה החיובית תתהפך בתקופה הקרובה...

כעת נשאלת השאלה, האם העליות הגבוהות תימשכנה, או שהשוק ידרוך במקום וגרוע מכך - ישוב לרדת. בצל ריבוי סימני השאלה והתנודתיות הגבוהה של שוקי ניירות הערך בארץ ובעולם, קשה לתת תשובה טובה על השאלה. תיתכנה תנודות מתחלפות כל עוד השוק "שוקל את המשך דרכו". עם זאת, בשלב זה לא מסתמנת הרעה בסיבות התומכות שמניתי (אולי למעט העלייה במדד המחירים ליצרן), כך שאין סיבה להניח כי הירידות תתחדשנה בקרוב. תרחיש של דשדוש עם נטייה קלה לעליות נראה לי סביר יותר.

...אך רוב סימני השאלה ישובו בהמשך לסדר היום

עם זאת, רוב הנושאים לא הוסרו מסדר היום, אלא רק נדחו. אם לדוגמא, הממשלה לא תמצא את האיזון הנכון בין הצורך לשדר נחישות לגבי השגת יעדי הגירעון בשנה - שנתיים הבאות מחד, והרצון ללכת לקראת התביעות החברתיות העומדות על הפרק מנגד, או אם לחצי המחירים המתהווים מצד ההיצע יתורגמו להתייקרויות במשק - הריבית תעלה מוקדם ומהר מהמשוער. דבר זה ישנה לרעה את הלך הרוח בשוק המניות.

אני מעריך כי תשובות (חלקיות לפחות) לרוב השאלות נקבל ברבע השני וברבע השלישי של השנה הבאה, אז גם תגיע נקודת המבחן הרצינית הבאה של השוק.

לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אברי 25/10/2012 07:59
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד מנחם מסביר היטב וברור מה קורה , וגם נותן הערכה שקולה לגבי מה יהיה בצורה ברורה ולא מעורפלת - צריך יותר כותבים כמוהו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.