אתנול - "עובד על אלכוהול: גם הרכב וגם הנהג"

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, מתייחס בטורו למצב האתנול העולם, מרכיב עיקרי בדלק ובבנזין בכלי הרכב של ימינו
אריה גורן | (8)

אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא משמש כיום בעיקר לדלק למכוניות כמרכיב יחידי או כתוספת לבנזין. בעירת האתנול נקייה מבעירת הבנזין ומזהמת פחות את האוויר, תוספת אתנול לבנזין מעלה את אוקטן התערובת.

מחיר האתנול, הנסחר בבורסת הסחורות של שיקגו CBOT, עלה בשבוע האחרון ב-1.3% ל-2.41 דולר לגלון (64 סנט לליטר). מתחילת השנה עלה מחיר האתנול ב-14.14% בדומה למחיר הבנזין, הנסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, שעלה ב-15.77% מתחילת השנה. מחיר האתנול האחרון עדיין נמוך ב-16.2% ממחיר הפסגה משנת 2011 - 2.88 דולר לגלון.

אתנול מופק מתסיסה של סוכרים למיניהם, המצויים בגידולים החקלאיים. בברזיל האתנול מופק מקנה סוכר, בארצות הברית מופק האתנול בעיקר מתירס. הפקת אתנול מקנה סוכר יעילה יותר מהפקתו מתירס. לאחר התסיסה עוברת התערובת זיקוק בחום עד לקבלת האלכוהול. כדי להימנע מהמיסוי הכבד שהמדינות השונות מטילות על אלכוהול לשתייה, עובר האתנול התעשייתי תהליך פיגול, הכולל הכנסת חומרים בעלי ריח וטעם דוחים. ארצות הברית וברזיל היו אחראיות יחדיו להפקת 87% מהפקת האתנול העולמית ב-2011.

בריטניה, המפגרת יחסית לצרפת, לגרמניה ולמדינות אירופיות נוספות בשימוש בביו-דלק (דלק המופק מצמחים), חוקקה לאחרונה תקנות ששמו למטרה שימוש ב-10% ביו-דלק כמרכיב בדלקים לצורכי תחבורה. במסגרת זו, אחד מהמפעלים הגדולים ביותר באירופה עומד להתחיל בייצור אתנול ליד Hull בצפון מזרח אנגליה בסוף השנה, בעוד שמפעל נוסף גם הוא בצפון מזרח אנגליה החל כבר בייצור אתנול בתקופה האחרונה.

בשני המפעלים משתמשים בחיטה בעלת תכולת חלבון נמוכה, המשמשת להזנת משק חי, כחומר הגלם לייצור האתנול. למרות שזו אינה מתאימה למאפה של לחם ולחמניות, השימוש בחיטה לייצור דלק מעורר מחלוקת חריפה במדינה בטענה שהדבר גורם להעלאת מחירי מוצרי המזון.

בשנת 1975 בעקבות העלייה התלולה במחירי הנפט, תוצאה של אמברגו הנפט שהטילו מדינות ערב על ארצות המערב לאחר מלחמת יום הכיפורים, יצאה הכת הצבאית ששלטה בברזיל באותה עת בתכנית לבטל את התלות של המדינה בנפט מיובא (תגליות הנפט הגדולות בברזיל הן עניין חדש יחסית). הפיתרון בא לידי ביטוי בשימוש באתנול המיוצר מקנה סוכר במקום בבנזין להנעת כלי הרכב במדינה.

מצד אחד, סבסדה המדינה את ייצור האתנול, ומצד שני הטילה מס גבוה על הבנזין. הפקת אתנול מקנה סוכר יעילה יותר מהפקתו מתירס, וברזיל היא המגדלת הגדולה בעולם של קנה הסוכר הגדל באקלים טרופי. התכנית הצליחה מעל המשוער, ומאז 1976 אין שום רכב בברזיל שנע על בנזין טהור. בתחילה הכילה תערובת הדלק 10%-22% אתנול, מאז יולי 2007 תערובת הדלק מכילה 25% אתנול על פי חוק.

נוסף על כך, תעשיית הרכב הברזילאית פיתחה כלי רכב שנכנסו לשימוש החל מ-2003, היכולים להשתמש בכל תערובת של בנזין ואתנול וכן באתנול טהור. רכבים אלו, המכונים Flexible Fuel Vehicle זכו להצלחה רבה. 92.3% מהמכירות של כלי רכב קלים בברזיל ב-2009 היו מסוג זה. ביוני 2011 כבר הגיע המספר המצטבר של אותם כלי הרכב ל-14.3 מיליון. בשנת 1980 עבדתי בברזיל ואני עדיין זוכר את המדבקות על המוניות "עובד על אלכוהול: גם הרכב וגם הנהג".

החל מ-2005 עברה ארצות הברית את ברזיל, והפכה ליצרנית האתנול הגדולה בעולם, גבה משתמשים כיום בשתי תערובות שונות המכילות אתנול. האחת נקראת E10 ומכילה 90% בנזין נטול עופרת ו-10% אתנול. היא מתאימה לכל סוגי הרכב הפועל על בנזין, ולפיכך אין חובה על תחנות הדלק בארצות הברית לציין אותה בשונה מבנזין רגיל. באחדות ממדינות ארצות הברית השימוש בתערובת זו הוא אף חובה.

היתרון הוא ששריפת E10 נקייה משריפת בנזין רגיל. התערובת השנייה נקראת E85 ומכילה 15% בנזין נטול עופרת ו-85% אתנול. היא מתאימה לשימוש בכלי רכב מסוג (FFV-Flexible Fuel Vehicle). רכב הצורך דלק E85 מזהם פחות את האוויר ומקטין את פליטת גזי החממה. למרות זאת, דרושים 36% יותר דלק E85 מבנזין לנסיעת אותו מרחק, מפני שתכולת האנרגיה של האתנול נמוכה יותר. בסוף 2011 כבר נעו בכבישי ארצות הברית כ-10 מיליון כלי רכב מסוג E85, ובעולם כולו כ-25 מיליון כלי רכב מסוג זה.

בישראל אין עדיין שימוש באתנול כמרכיב בדלק למכוניות, אבל חברת גרין-בי מייצרת בארץ ביו-דיזל משמן צמחי ומשומן מן החי לשימוש ברכבי דיזל.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר ירידות חדות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-0.7%. מדד CCI נמוך כיום ב-16.5% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים באתנול?

ענקית עיבוד המוצרים החקלאיים האמריקנית, Archer-Daniels-Midland, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול ADM. היא יצרנית האתנול הגדולה בארצות הברית עם כושר יצור של כ-1.8 מיליארד גלון אתנול בשנה. סך כל הכנסות החברה כ-89 מיליארד דולר בשנה. היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 9.9 ותשואת הדיבידנד כיום עומדת על 2.5% לשנה. תחזית צמיחת הרווחים של החברה לשנים הבאות היא 10% לשנה. ADM עומדת לפרסם את תוצאות הרבעון האחרון ב-30 לחודש זה.

חברת Green Plains Renewable Energy, הנסחרת בבורסת נאסד"ק בסימול GPRE עוסקת ביצור, הפצה ושיווק של אתנול ומוצרי לוואי בארצות הברית. סך כל הכנסות החברה כ-3.5 מיליארד דולר בשנה, היא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 10.8 ותחזית צמיחת הרווחים של החברה לשנים הבאות היא 6.5% לשנה. GPRE עומדת לפרסם את תוצאות הרבעון האחרון ב-24 לחודש זה.

*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il

**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של אתנול או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אני לא מבינה מה זה MIBI (ל"ת)
    מבינה 15/10/2012 23:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קורא מתמיד 15/10/2012 19:46
    הגב לתגובה זו
    האם תוכל לכתוב על מתכת הרודיום? תודה רבה
  • 6.
    סמי אח של בוב 15/10/2012 15:22
    הגב לתגובה זו
    בלי קשר לתגובה הדפוקה של מספר 5
  • 5.
    צביקה החשמלי 15/10/2012 15:09
    הגב לתגובה זו
    אחת הכתבות המיותרות שקראתי באתר זה שנים. אם הכתב היה עושה שעורי בית, היה היודע שמה שמעניין אותנו זה הפקת מתנול ולא אתנול- כי מתנול מופק מגז טבעי (ויש לנו הרבה) ולא אתנול (שיש רק לארה"ב או לברזיל המפיקות את זה מתירס). מתנול ניתן להפקה מגז טבעי בקלות וניתן להוספה כמו שהוא לבנזין 95 עד 15% , וניתן גם יותר בהתאמת הרכב.
  • 4.
    אבנר 15/10/2012 13:08
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבה וגם אחלה קורס חוזים עתידיים אתה עושה. מכללת MIBI !
  • 3.
    למה אין תעודת סל בארץ? (ל"ת)
    רמי 15/10/2012 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג'וני 15/10/2012 11:41
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שיגיע שינוי ובטר פלייס לא עושה באמת את העבודה עד עכשיו...
  • 1.
    יוסי 15/10/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.