על הנפילה בנפט, וגם - האם אירן באמת מייצאת פחות?

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מצבו של הנפט בעולם בעקבות שתי המגמות המנוגדות המשפיעות על רמתו העתידית
אריה גורן | (4)

מחיר הנפט הטקסני צנח בשבוע האחרון ב-6.5% ומחיר הנפט מסוג ברנט צנח ב-4.5%. זוהי הירידה השבועית הגדולה ביותר במחיר הנפט בארבעת החודשים האחרונים. הנפט מסוג ברנט, שהגיע למחיר של 122.65 דולר לחבית באמצע מארס השנה, נסחר ביום שישי האחרון במחיר של 111.42 דולר לחבית, ירידה של 9.2%. הגדיל לעשות הנפט הטקסני, שהגיע למחיר של 110.08 דולר באמצע מארס וצנח ב-15.6% למחיר של 92.89 דולר בסגירת המסחר ביום שישי בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX.

שתי מגמות מנוגדות משפיעות כעת על מחיר הנפט. מצד אחד, ישנו עודף היצע, בעיקר מצד ערב הסעודית, ארצות הברית וקנדה שצפוי להימשך גם בחודשים הבאים. בנוסף, ישנה ירידה בביקוש לנפט בארצות הברית, הצורכת יותר מ-20% מצריכת הנפט העולמית, דבר הגורם לירידה במחירו. מצד שני, תכניות התמריצים של ארצות הברית, האיחוד האירופי וסין לעידוד הכלכלה - צפויות להגדיל את הביקוש לנפט ולגרום לעלייה במחירו.

בחודש אוגוסט ירד הביקוש לנפט בארצות הברית לערכו הנמוך ביותר לחודש זה ב-15 השנים האחרונות. זאת לאחר שהחולשה הכללית בכלכלה האמריקנית הובילה לירידה בצריכה של הבנזין והדיזל. הביקוש הכללי לנפט בארצות הברית בחודש אוגוסט האחרון היה נמוך ב-4.3% מהחודש המקביל אשתקד והסתכם ב-18.6 מיליון חביות ליום.

במשאל שערך אתר החדשות הכלכליות בלומברג ביום שישי שעבר בקרב 27 אנליסטים של שוק הנפט, עלה כי 13 מהם חוזים ירידה במחיר הנפט בשבוע הקרוב, 7 צופים עלייה במחיר הנפט, ו-7 אחרים צופים שיהיו שינויים קלים בלבד. יש לציין שלטווח הארוך ההערכה הכללית היא שמחיר הנפט אמור לעלות משמעותית מרמתו הנוכחית.

הסנקציות שהטילו מדינות המערב על אירן לא השפיעו עד כה על מאזן הנפט העולמי. לפי הדוח הרשמי של ארגון אופ"ק, אירן הגדילה את הפקת הנפט שלה בחודש אוגוסט ב-5% בהשוואה לשנה שעברה, ל-3.7 מיליון חביות ביום - כמות שהפיקה פחות או יותר מתחילת השנה. אולם לפי גורמים משניים אך אמינים של חברות הספנות ושל מומחים לשוק הנפט, הכמות האמיתית שהפיקה אירן באוגוסט הייתה רק 2.8 מיליון חביות ביום. כלומר, כמעט מיליון חביות נפט ליום פחות מהנתונים הרשמיים שפרסמה אירן וב-24% פחות מהתפוקה שלה בשנה שעברה. בשלב זה הגידול בתפוקת הנפט של ערב הסעודית, ארצות הברית וקנדה, עולה על הירידה בתפוקת הנפט של אירן.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו ירידות חדות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-2.9%. מדד CCI נמוך כיום ב-15.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בנפט?

בישראל נסחרות תעודות הסל הבאות על הנפט, "תכלית נפט" ו"קסם נפט", שתי תעודות הסל משקיעות בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בנפט טקסני ובנפט מסוג ברנט בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל United States Brent Oil Fund נסחרת כמניה לכל דבר בבורסת ניו יורק בסימול BNO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט. דמי הניהול הם 0.91% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו. קרן הסל הסחירה ביותר לנפט והפופולרית מאוד, United States Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול USO. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על הנפט הטקסני. דמי הניהול הם 0.40% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

קרן הסל לשורט כפול על הנפט, ProShares UltraShort DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SCO והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט ירד ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו. קרן הסל הממונפת לנפט, ProShares Ultra DJ-UBS Crude Oil, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UCO, התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הנפט, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הנפט יעלה ושואף למנף את רווחיו. דמי הניהול הם 0.95% לשנה. קיימות גם אופציות call ו-put לקרן סל זו.

*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של נפט או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תודה רבה אריה. כיף לקרוא את הכתבות שלך ! (ל"ת)
    סילבן 24/09/2012 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הזהב ירד לפחות 100$ ל1650 מכרו זהב ותריחו (ל"ת)
    הברבור הירוק 24/09/2012 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 24/09/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד הנפט הטקסני שכמעט ואינו מושפע ממה שקורה במזרח התיכון, התפוקה ללא שינוי, והביקוש יורד. מצד שני הנפט מסוג ברנט האירופי שמושפע מאוד ממה שקורה במזרח התיכון, התפוקה כמעט ללא שינוי והביקוש עולה. בעבר שניהם נסחרו במחיר דומה, היום פער של כ- 20 דולרים ביניהם...
  • 1.
    שחור 24/09/2012 15:36
    הגב לתגובה זו
    לונג תעודת סל ישראלית על הנפט ושורט USO !!!
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.