השחקנים עדיין מאמינים בשוק עם תנועות מדודות

המדדים בעולם קיבלו יפה את התוכנית של הנגיד האירופי דראגי. כל המדדים עלו יפה מעל רמות התנגדות של תקופה ארוכה, וזה סימן חיובי. מדד המעו"ף הצליח לעלות מעל 1120 שתשמש לו תמיכה להמשך. הסוחרים בבורסות אוהבים ביטחון, ודראגי נתן להם בשפע. הדפסות כספים זה פיתרון זמני או שלא - העתיד יוכיח. ה-sp האמריקני דילג מעל 1420 ששימשה לו אבן נג,ף וגם אזור זה אמור להביא קונים למניות. מה שיכול לערער את המשוואה החיובית, נמצא מחר בפרלמנט הגרמני וביום ה' עם ברנניקי ולהקתו עם נאום תמריצים או שלא.

אצלנו בוחנים בבורסה איך קרה שהבורסה מתייבשת ממחזורים. באמת מדהים איך אחרי שנה שרבים נטשו את הספינה, התעוררו בבורסה ובוחנים איך להרחיב את המחזורים. עשו מס' דברים כמו הגבלת תנודתיות והארכת המסחר בנגזרים ל-10 דקות חופפות מול בורסות ניו יורק.

כעת מדברים על הארכת שעות המסחר כדי שיהיה אטרקטיבי למשקיעים זרים לסחור בחפיפה מול העולם. מדהים איך שבוחנים הארכה, כאשר לפני כמה שנים הייתה ובוטלה. בעבר היה המסחר עד 17:30. אז בחנו את המחזורים וראו שהפלא ופלא המחזור בימי חול המועד סוכות נסק למיליארד וחצי ש'. כדי למשוך משקיעים צריך מס עד 10% ולא 25%. כשיורידו את המס הקיים, יקבלו חזרה משקיעים ישראלים! שזה הרבה יותר ממשקיעים זרים.

איך מורידים מס בתקופה כזאת?

כמו שעושים תשדיר פרסומת להצלחות הממשלה, אפשר לעשות תשדיר עם גרף שמראה שאין רווח מהטלת המס, לכן מורידים אותו. או שהאגו ידבר כאן, ויעשו הכל חוץ ממה שנחוץ כדי להחזיר משקיעים. המס הוא מרכיב רציני בנטילת סיכון, או שלא. איזו צעקה גדולה יותר צריכה להיות מאשר להביט על החשבון של האוצר ולראות שאין גביית מס. אפשר גם להביט בטוקבקים על מנת לראות. אפשר להוריד את המס למשקיעים של יום עד חודש. משקיעים ארוכי טווח לא תורמים לסחירות - ישלמו קצת יותר מסוחרי טווח קצר. המוסדיים עברו לסחור בחו"ל, אז צריך להגביל את המסחר שם או לתת הטבות למסחר כאן - זה יגדיל את המחזורים. מי שחושב שחפיפה תגרור משקיעים זרים לכאן, יכול לבדוק מדוע נטשו, והתשובה נמצאת במעבר קטגוריה שנעשה ב-2010, או באירן במצב גיאופוליטי. סתם ככה לייצר כותרות כמו להאריך את המסחר, יבריח משקיעים ישראלים נוספים. מי שבוחר לסחור כאן בוחר גם כי השעות נוחות.

לסיכום, הכוונות טובות. אבל צריך להרכיב משקפיים אמיתיות כדי להבין את הבעיה, אחרת המצב ימשיך להתדרדר. כשיזכרו בכך זה כבר יהיה אחרי ש"בועז גמר את הקולג'" והסוחרים כבר בחו"ל.

אצלנו יש כעת תקופת חגים. עננת הבעיה האירנית מעל הבורסה קצת התפוגגה, ממתינים לארה"ב לפי יודעי דבר, מה שמרחיק בחודשיים את האפשרות לתקיפה, אלא אם ניקח את המלחמה לידיים. בתקופת החגים הבורסה הישראלית חשופה לטריגרים מביצועי בורסות חו"ל.

אצלנו:

1120 תמיכה ו-1105 כנ"ל.

sp:

1410-20 אזור תמיכה.

דולר:

מתחת ל-4 שקלים הדרך נוטה למימושים.

אופציות מעו"ף:

מדד המעו"ף חצה השבוע את ה-1120 כהזדהות עם בורסות העולם שעלו חד לרגל דראגי. ממדד 1112.5 ל-1130 ביממה אחת זאת תנועה גדולה לשוק שרגיל לנוע על 5 נק' ביום. העלייה החדה ביום א' הניבה כותבי אופ' על קולים רחוקים, ולא סגירה של קולים. כמובן שגם כתבו פוטים על החשבון.

הכתבנים ניצלו את העלייה להכניס כסף לקופה ע"י כתיבת קולים מרוחקים מהמדד שבעמידה או שישחקו בעלייה איטית. מה שניתן ללמוד מהנתון, שהשחקנים עדיין מאמינים בשוק עם תנועות מדודות. היה ניצול של העלייה ביום א' לכתיבה. ימי המסחר המעטים יחסית פיתו את הכותבים. צריך לזכור שזה לא אומר שהם צודקים, ובמקרה של עלייה חדה בחו"ל הם יאלצו לשפץ.

הכותבים ילחצו החודש רק מתנועות חדות שיעלו גם את הסטייה.

זה החודש השלישי שהמדד מצליח לעלות על אף השורטים במניות של כ-1.3 מיליארד שקל. למעשה השורטים הללו משיגים את התוצאה של רגיעה בשוק.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    קוני למל 17/09/2012 20:21
    הגב לתגובה זו
    "המס הוא מרכיב רציני בנטילת סיכון, או שלא." או:" הדפסות כספים זה פיתרון זמני או שלא -" אז אתה תמיד צודק, או שלא.
  • ד 25/09/2012 09:01
    הגב לתגובה זו
    הרי אין החלטיות שהמס הוא באמת מונע השקעה.וגם הדפסת הכספים לא ידועה אם היא עוזרת.לכן רושמים "או שלא".למה שלא תלך לטור שעבר ותיראה מה היה רשום על השורט,וכעת רואים את הותוצאה.http://www1.bizportal.co.il/article/334246
  • 12.
    איש השנה 11/09/2012 23:59
    הגב לתגובה זו
    אך אחד לא מאמין לי!
  • ד 12/09/2012 07:33
    הגב לתגובה זו
    ביומיים האחרונים כי השוק עמד.מיום ראשון כן אפשרי בתנאי שמכרת.רשמת על וויסקי משובח,אצלי זה על קפה שחור במיקרה הזה.בהצלחה
  • 11.
    איש השנה 11/09/2012 23:46
    הגב לתגובה זו
    ויסקי משובח1הלו כן?
  • 10.
    סוקולובסקי 11/09/2012 21:23
    הגב לתגובה זו
    קריספין אתה מצליח להרוויח כסף מהאופציות. אני לא מצליח,כל המסחר הזה מכור. הנהלת הבורסה עוזרת לגדולים,בלתי אפשרי להרוויח.
  • 9.
    BOGII 11/09/2012 19:44
    הגב לתגובה זו
    פלפל בישבנים הורדרדים של השוויצרים רק ככה צריך להתניע להם את הגרף אני רק מקווה שהם עושים את זה במינון הנכון וכתיבה מדודה בשתי הצצדים תוך מימושים חלקיים כרגע יש לנוחי הרבה מגן מס נקווה שיצטרך לשלם משהו בסוף שנה
  • 8.
    שלמה 11/09/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
    למה אין בבורסה בארץ אפשרות לסטופ לוס. האם יש אפשרות לסטופ לוס על מניות בארץ?
  • באורדרנט של בתי ההשקעות יש סטופ על מניות ת"א100 (ל"ת)
    אחד 11/09/2012 18:01
    הגב לתגובה זו
  • ד 11/09/2012 17:26
    הגב לתגובה זו
    תברר בבתי השקעות .
  • 7.
    שמואל 11/09/2012 13:24
    הגב לתגובה זו
    מס בשיעור 25% מוריד הכדאיות במסחר בבורסה צריך לזכור לרב המשקיעים בשנה האחרונה יש הפסדים צבורים כך שפעילות רווחית היום אינה חיבת במס הורדת שיעור המס עלולה לפגוע במשקעים עם הפסדים צבוריםץ
  • אפשר להתקזז בכסף.לא חייבים באחוזים (ל"ת)
    ד 11/09/2012 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שי 11/09/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    זה פעם ראשונה בהיסטוריה שהדפיסו כסף? אם הדפיסו בעבר בזמן מיתון איזה השפעה הייתה לזה
  • ד 11/09/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    ולא כל ממשל יכול לעשות את זה.
  • 5.
    סוחר את הכסף שאין 11/09/2012 11:38
    הגב לתגובה זו
    אין ברירה אלא לפתוח את הבסטה במקביל כדי ליהנות מהאקשן. הדואלית - מלנוקס, טבע, סלולר, היי טק, וכו' נסחרים בחו"ל עד פי 10 מאשר פה. כל סוחר בר דעת מחכה עד ל16:30 כדי לעשות מהלך ולפגוש נזילות. הארכת המסחר תוסיף לפחות כ 200 מיל' מחזור יומי רק מהארביטראז' וזאת בלי קשר למס שחייב לרדת, לשיוך למדינות מתפתחות שחייב לחזור, ולמוסדיים שצריכים לקבל אינטרס לחזור לפעול בשוק הבית - גם דרך תעודות סל ישראליות ללא דמי ניהול. וכך הלאה - להחזיר את כל מה שנגעו וקילקל.
  • 4.
    מייל שלי 11/09/2012 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק 11/09/2012 10:18
    הגב לתגובה זו
    אפה שר האוצר שאמר לפני חודש שהבדוק למה המשקיעים ברחו אז זה רק מס מס מס מס
  • 2.
    lepxii 11/09/2012 09:57
    הגב לתגובה זו
    ברוה חולי המועד המחזורים מאוד נמוכים. ב2008, בשיא המשבר הפיננסי, וכשפתחנו עם gapים עצבניים (כי היינו סגורים בזמן התזוזה בארה"ב) - אז כן היה מחזור. בשביתה, היה מחזורכי סגרו פוזיציות. בימים רגילים - השעתיים בסוף היום (1630-1830) הם קרטיות - זה הclose האירופי והחפיפה עם ארה"ב.
  • ד 11/09/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    וגם בחגים כדי שיהיה מסחר מקביל.נתת טיעונים הוגנים אבל הבעיה היא שאם תאריך ל18:30 יהיו פחות סוחרים בארץ.מי יסחר בין 09:00 ל18:30?עדיף לבוא ב16:30 ולסחור בארה"ב.
  • מוטי 11/09/2012 10:59
    הגב לתגובה זו
    חייבים להיות עד 18:30 כי אתה רוצה חפיפה או גידול במשקיעים?
  • 1.
    שואל 11/09/2012 09:42
    הגב לתגובה זו
    האם כשאתה אומר קולים מרוחקים אתה מתכוון לכתיבות של C1200,C1180 שהפרמיות עליהן נמוכות מאוד או קולים קרובים יותר למדד למשל C1160?
  • ד 11/09/2012 10:57
    הגב לתגובה זו
    עיבוי כתיבות על קול 1150 ומעלה.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.