מלאי הנחושת צונח - האם זה הזמן להשקיע?

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מצבה הנוכחי של מתכת הנחושת בעולם, יתרונותיה וכדאיות ההשקעה
אריה גורן | (3)

מחירי המתכות התעשייתיות עלו בתלילות בשבוע שעבר בעקבות הודעות על תמריצים לעידוד הפעילות הכלכלית מצד סין, האיחוד האירופי וצפייה לצעדים דומים מארצות הברית. בסיכום שבועי עלה מחיר האלומיניום ב-9.3%, הנחושת ב-5.4%, העופרת ב-6.7%, הניקל ב-3.5%, הבדיל ב-2.4% והאבץ עלה ב-8.5%.

ממשלת סין הכריזה ביום חמישי שעבר על תוכנית ענק להקמת תשתיות תחבורה חדשות ופרויקטים לשיפור והגדלת תשתיות משק המים של המדינה בתקציב של 150 מיליארד דולר. סין היא צרכנית המתכות התעשייתיות הגדולה בעולם, היא צורכת כ-40% מצריכת הנחושת העולמית, כ-37% מצריכת האלומיניום העולמית ו-48% מצריכת עפרות הברזל העולמית. תכנית הענק של סין תביא בהכרח לגידול בביקוש למתכות תעשייתיות ולעלייה במחירן עקב כך. גם הודעת נשיא הבנק המרכזי האירופי דראגי מיום חמישי האחרון על תוכנית הבנק האירופי המרכזי לרכישת אג"ח של מדינות אירופיות בצרות, צפויה לעודד את הפעילות הכלכלית באירופה ולהגדיל את הביקוש לנחושת ולשאר המתכות התעשייתיות.

מחיר הנחושת עלה ב-5.4% בשבוע שעבר לערכו הגבוה ביותר בארבעת החודשים האחרונים. מרמתו הגבוהה ביותר בכל הזמנים - 10,148 דולר לטון ב-14 לפברואר 2011 - כבר צנח מחירה ב-33.1% ל-6,785 דולר לטון ב-4 באוקטובר 2011. מאז כבר עלה ב-17.7% ונסגר במסחר בבורסת המתכות של לונדון LME ביום שישי שעבר ב-7,985 דולר לטון. במחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה כבר היה מחיר הנחושת המתואם באפריל 1974, 14,602 דולר לטון, גבוה בהרבה מהשיא שנרשם ב-2011.

מלאי הנחושת במחסנים הרשומים בבורסת המתכות של לונדון, זירת המסחר העיקרית בעולם למתכות תעשייתיות, צנח ב-42% מתחילת השנה, לערכו הנמוך ביותר מאז נובמבר 2008 - 213,225 טון - דבר המגביר את הסיכוי לעלייה במחיר המתכת האדומה.

ג'פרי קארי, ראש מחלקת המחר בבנק גולדמן סאקס, הפעיל מאוד בשוק הסחורות, צופה שמחיר הנחושת ינסוק ל-9,000 דולר לטון עד סוף השנה. במשאל שערך בלומברג בשבוע שעבר בקרב 30 אנליסטים הסוקרים את שוק הנחושת, 21 מתוכם צופים עלייה במחיר הנחושת כבר בשבוע הבא, 5 צופים ירידה ו-4 לא רואים שינוי משמעותי במחירה.

הנחושת נוחה לעיבוד, עמידה בפני קורוזיה ומוליכה מעולה חום וחשמל. למעשה רק לכסף מוליכות חשמלית טובה יותר. עקב אותן תכונות משתמשים בנחושת בעיקר לייצור חוטי חשמל וצינורות. מתוך כלל המתכות, רק בברזל ובאלומיניום משתמשים בתעשייה יותר. הנחושת היא גם מרכיב חשוב בנתכים שימושיים רבים: הפליז הוא נתך של נחושת ואבץ שהותכו יחדיו, הארד (ברונזה) הוא נתך של נחושת ובדיל. השימוש בנחושת בעולם מתחלק לחשמל ואלקטרוניקה - 42%, בנייה - 28%, תחבורה - 12%, מוצרי צריכה - 9% ומכונות תעשייתיות - 9%.

לנחושת ולנתיכיה ישנן תכונות אנטי-מיקרוביות ואנטי-בקטריאליות. כבר לפני מאות שנים הבחינו בתופעה שמים המאוחסנים בכלי נחושת או שהובלו בצינורות נחושת היו באיכות טובה יותר ממים שאוחסנו בכלים מחומרים אחרים. נוכח הפרסומים האחרונים על הצטברות גדולה של חיידקים במקומות הנמצאים במגע של קהל רב, מומלץ להשתמש בידיות ובמעקים מנחושת כדי למנוע הצטברות חיידקים במקומות ציבוריים.

לפי Copper Development Association, בבית מגורים של משפחה אחת בארצות הברית יש בממוצע כ-200 ק"ג נחושת. רכב ממוצע מכיל 23 ק"ג נחושת. רק כדי לסבר את האוזן, פסל החירות שבכניסה לנמל ניו יורק מכיל 81,300 ק"ג נחושת.

מחיר הנחושת מושפע מאוד מהפעילות הכלכלית בעולם, והוא מדד חשוב להערכת מגמת הכלכלה העולמית. ישנה אמרה ידועה בשוק ההון: לאן שפונה מחיר הנחושת - תפנה כל הכלכלה. כך שהעלייה במחיר הנחושת לאחרונה יכולה להצביע על שיפור בכלכלה העולמית.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-0.7%. מדד CCI כבר עלה ב-15.6% מהשפל שנרשם ב-04 ליוני השנה, אבל עדיין נמוך ב-15.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בנחושת?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בנחושת בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לנחושת, iPath DJ AIG Copper TR נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול JJC, הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לנחושת לתקופות שונות. דמי הניהול 0.75% לשנה.

בדצמבר 2010 הנפיקה החברה הבריטית ETF Securities, החברה המובילה בתעודות סל לסחורות, את קרן הסל לנחושת ממשית ETFS Physical Copper, הנסחרת בבורסת לונדון בסימול PHCU. הקרן רוכשת מטילי נחושת המאוחסנים במחסני בורסת המתכות של לונדון. מצד אחד, ברכישת סחורה ממשית אין צורך בגלגול חוזים עתידיים בזמן פקיעת החוזה, גם אין הפסדים כשמחיר החוזים העתידיים לטווח הארוך גבוה ממחיר החוזה הקרוב (מצב הנקרא קונטנגו). מצד שני, קרן הסל לסחורה ממשית גובה דמי אחסנה גבוהים - 36 סנט לטון ליום במקרה של נחושת, נוסף על דמי ניהול בשיעור של 0.69% ועל דמי ביטוח בשיעור של 0.12% לשנה.

בהזדמנות זאת אני מאחל לכל קוראי המדור שנה טובה ומבורכת!

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    yahoo finance. חפש COPX , כל מילה מיותרת (ל"ת)
    16/1/2015 16/01/2015 04:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 26/07/2013 15:27
    הגב לתגובה זו
    כי קראתי את הכתבה בסוף יולי 2013, וגם ראיתי את גרף מחירי הנחושת בשנה האחרונה. איך אומרים? keep your day job
  • 1.
    joss142 11/09/2012 08:39
    הגב לתגובה זו
    התרחיש שלך מדויק. לדעתי יעלו רוב המתכות האל-ברזליות. גם הS.S יעלה כתוצאה מביקוש יתר. אריה יכול לרשום מחיר לטונה של S.S 304 , 310 , 316 . תודה ושנה טובה.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.