השוק מצליח לעלות על אף השורט שמתווסף לו
הבורסות עברו עוד נאום ותמיכה פסיכולוגית מטעם הנגיד ברננקי שברגע שיצטרכו אותו יגיע לדגל וייתן תוכנית תמריצים לכלכלה. למעשה כלכלות בארה"ב ואירופה נמצאות בתזרים נתונים לא כל כך טובים, מה שמזין את חשיבת המשקיעים שחובה שתצא תוכנית פעולה שתיתן דחיפה מעלה. אם חושבים על זה מעט לעומק מבינים, שנתונים לא טובים יכולים להזין שוק למעלה. נתונים טובים מרחיקים את התוכניות של הנגיד. במידה וה-sp יתמקם מעל 1420 - ימשיך מעלה, ירד מ-1395 וייכנס למסלול מימושים. בזמנים אלה חובה להביט על האמריקנים כדי להבין גם את השוק בישראל. ארה"ב זה אחד מהגורמים שמזינים כאן את כיוון הבורסה.
השבוע פורסם שמדד הדאו ג'ונס נסחר באוגוסט על הטווח הצר ביותר משנת 1950. אצלנו המדד נסחר בטווח צר למדי של 1075-1124. למעשה, אוגוסט היה דישדוש בבורסות עם נטייה לעליות. גם בחו"ל המחזורים קטנים, הרבה ברחו לסחורות. צריך לזכור שאחרי דישדושים, באים מהלכים יפים למגמה.
בישראל האבטלה הפתיעה וירדה. יש חוסר אמון בנתון, הרי היו הרבה פיטורין ביולי. בקרב הציבור יש הרגשה שהנתון יעודכן לרעה. נוחי דנקנר בקשיים, הסלולר נחת, רשתות המזון מרוויחות פחות כי אנשים שוקלים איפה הם קונים ורק הנדל"ן מחוץ לתחום. קונים בכל מחיר, לוקחים משכתנאות בהקפים גדולים והחזר גדול לעומת השכר. העם רוצה דירה, והעם ירד מהגדר שהמתינה לירידת מחירים.
במקום שהאבטלה עולה, המצב הביטחוני לא ברור, כלכלת העולם לא בריאה - אין מקום לעליית מחירי הנדל"ן. כשזה יסתיים זה ישפיע על כולם וגם על הבורסה. מי שמאמין בנדל"ן - שייקנה מניות נדל"ן יש כאן דיסקאונט אדיר.
הבורסה בישראל נמצאת מעל רמת ה-1100, על אף הכותרות המרעישות והמפחידות מצליחה לעלות. רמת ה-1105 אזור תמיכה.
דולר:
אחרי שנצמד ל-4 שקלים עד לפקיעת האופ'. כעת המטבע בהמתנה לטריגר. רק ירידה מ-4 שקלים להערכתי תהיה סמן שלילי ראשוני.
אופציות מעו"ף:
פקיעה שקטה נוספת אחרי תנודה חדה ביום ד' מ-1107 ל-1124. הפקיעה הסתיימה ב-1123.8 מיליון במחזור של 670 מ'. מדד המעו"ף פקע בשיא חודשי שזה סימן חיובי. כמות השורטים על השוק מעל מיליארד שקלים. השוק מצליח לעלות על אף השורט שמתווסף לו. מי קונה נוכח המציאות הביטחונית - זאת שאלה טובה. הרי אם השורט גדל והמדד עולה כביכול, השורטיסטים מפסידים. בפעם האחרונה שכמות השורט על מניות הייתה גדולה למדי היה באוק' 2010. אז זה הסתיים בתנועה של כמעט 10% למעלה, כי השורטיסטים רצו לסגור כאשר באירופה עלו במצעד של שלישיות ורביעיות מעלה.
לספטמבר יש מיעוט ימים. בעוד שבוע ומחצה נכנסים לחגים. כרגע כבר האופציות מגלמות דישדוש זמני ומגלמות מעט ימי מסחר. אוכפים על המדד ב-3500 שקל מעידים שהימים כבר נספרו לאחור, ואף אחד לא המתין שהחגים יכנסו. מבחינת השוק, כבר ישבנו לארוחת ראש השנה וצמנו בכיפור. כמובן שזה ערובה לאפשרות הפוכה שדוקא עקב השאננות צריך לצפות גם ללא ידוע.
מצבת הכתיבות החודשית לספטמבר מעל 1100 הצטברה במהירות, ובכתיבות רבות יחסית לתחילת החודש אף אחד לא רצה להחמיץ כנראה את הבוננזה של השאננים. ב-11 לחודש יש החלטה חשובה בגרמניה לגבי גוש האירו שצריך לקחת בחשבון. בנוסף, אם ארה"ב וישראל ירדו מהעץ בעניין אירן עקב הודעה על קו אדום מצד ארה"ב לגבי אירן, זה יכול להניע שוק חיובי.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון ומרצה למסחר באקדמיית ברק קפיטל
- 7.אין כמו דוביד 04/09/2012 16:53הגב לתגובה זוהרווחתי ים בכסף על אוכף 4 שקל
- קוני למל. 04/09/2012 20:52הגב לתגובה זובכלל, יש ים בירושלים ? ממתי ?
- 6.מוטי נתניה 04/09/2012 16:41הגב לתגובה זוכתבה לענין
- 5.גם לי אין מושג (ל"ת)גם לי אין מושג 04/09/2012 15:52הגב לתגובה זו
- 4.אחד שאין לו מושג 04/09/2012 15:17הגב לתגובה זואין לך מושג
- 3.ישי 04/09/2012 12:45הגב לתגובה זושנה טובה לכולם
- 2.קוני למל. 04/09/2012 09:32הגב לתגובה זוז.א. חטאותינו כבר נימחקו ?
- 1.תודה (ל"ת)מוטי 04/09/2012 09:29הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
