בשוק המעו"ף: יש לבצע הגנות, המדד חשוף לטריגרים

הבורסות בחו"ל המשיכו במומנטום חיובי זה מס' שבועות. הבורסה בארה"ב משייטת ברמות שיא של השנה עם סטיית תקן נמוכה למדי (vix) מאז המשבר של 2008. סטייה המעידה על ביטחון רב של הסוחרים בשוק. מידי פעם זה מראה על נקודת מפנה שעשויה להגיע. בשבועות האחרונים נשמעים קולות של עוד רגע נסיקה לשיא של עשור במדד ה-sp שזז עוד 10%. מהעבר השני ישנם קולות שהצלילה מעבר לפינה. רואים את אותם נתונים עם שתי מסקנות שונות וקיצוניות. השוק בינתיים אומר את דברו ונמצא על 1400. אם ירד מ-1380 זה יראה על נסיגה מטה של עוד כמה אחוזים.

הדאקס הגרמני ממתין מתחת ל-7000 למוצא פי הנגיד האירופי או לטיסת sp.

מדדים אלה שייטו מעלה מתחילת השנה על מילים, ממתינים למעשים של הנגידים, קל וחומר תקופת בחירות בארה"ב. הבורסה הישראלית לעומת זאת לא הצטרפה לשום חדווה מעלה. בחו"ל מצפים למעשי הנגידים ומטפסים על הרים של מילים. אצלנו מילים רק מורידות את הבורסה, הנגיד יושב ביום שישי בטלויזיה ואומר אמת שמכינים תרחיש למשבר, ובעיתונות כותרות של מתקפה מעבר לפינה, כמה הרוגים צפויים כאילו זה גפרורים, כמה המשק יפסיד וכל זה לראשונה נפל על אוזן קשבת ושינה את גלגלי הבורסה מטה מתחילת השבוע. השוק התעורר לכך שהכל יכול להשתנות כאן במדינה, ביטחון, כלכלה ולא לטובה.

אחרי כל זה יש מי שמביט על חו"ל ואומר לעצמו שאולי נצטרף למגמה שם?

איך מסיימים את הרעש התקשורתי הזה שמחבל במדדי השוק, במחיר הדולר, במחיר המוצרים המושפעים מהדולר? דומה שהכל משתנה כאן ולא לטובה. אני שואל מדוע לא לנהוג כמו בעבר הקרוב, בו האמריקנים יעשו את העבודה, אפשר להיות שותפים להם.

לסיכום,

מדד המעו"ף שהחל לפתח מגמת עלייה בחודש האחרון, נעצר לרגל סיפורי אירן, חששות ממתקפה, יציאה של כסף שרוצה לישון בשקט בלילה. מדד המעו"ף ירד מ-1100 חזרה לאור החדשות שלא נרגעות, המשקיעים מתחילים להפנים את המציאות.

מה שקרה השבוע נקרא רעש מבחוץ שמשפיע על השוק. הרבה פעמים דיברו על אירן והשוק עלה, אך הפעם זה מתחיל להתקרב והמשקיעים החלו להאמין שהסכנה מעבר לפינה.

הדולר שייט על אזור ה-4 שקלים השבוע. אתמול נסק ל-4.05 - החדשות העירו אותו מעלה. לאחרונה נעצר באזור 4.08 וזה המבחן הנוכחי שלו. 4 שקלים זה אזור תמיכה. הנטייה של הדולר מעלה.

אופציות מעו"ף:

השוק ירד מרמת ה-1100 אחרי שהחל לצעוד מעלה. שמנו לב שברמות ה-1110 לא היה הרבה אוויר, לא במחזורים ולא בניסיונות תקיפה מחודשת של 1115 השיא החודשי. בינתיים השוק נמצא באזור סמוך ללפני שבועיים, ככה שהכותבים של האוכפים נהנים מהתנועה מטה שהחזירה את השוק קרוב יותר לאזור הכתיבות החודשי.

המציאות אומרת שביומיים האחרונים יצא כסף מהשוק, אין עדיין פאניקה, אבל צריך להיערך שאולי תהיה עם התגברות ווליום בתקשורת, סטיית התקן יכולה לעלות ולפגוע בכותבים. התנודתיות עלתה השבוע, המדד שנעל על 15 נק' שבוע שעבר, נע 21 נק' השבוע. משקיעים צריכים הגנות מתחת למדד 1095.

המדד חשוף בפני טריגרים שיכולים להיווצר ממצרים, סוריה או אירן, זה שהמדד היה שקט לאורך זמן ונע בכבדות ובדישדוש, לא אומר שהוא לא יכול לפתח עוצמה עקב טריגר או דיבורים. חוסר וודאות לא אהוד על הבורסה לכן ככל שהווליום יגבר המדד יכול למצוא עצמו ברמות נמוכות למדי מה-1080-1100 של היום.

למעשה האפשרות ליצירת מהלך בשוק אחרי דישדוש ארוך קורמת עור וגידים עקב הדיבורים מבחוץ. יש לקחת זאת בחשבון לדעתי בפוזיציות, קניות של פוטים או כתיבות חודשיות.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דוביד 15/08/2012 08:11
    הגב לתגובה זו
    תודה למגיבים. מייל שלי [email protected] לקבלת תכנים יומיים
  • 11.
    אין לך מושג 14/08/2012 23:45
    הגב לתגובה זו
    פעם שעברה באיזה ביטחון זעקתה הבורסה הולכת לברוח לכותבים לסגור פוזיציות בפועל יאצתה פיתה עכשיו אתה אומר שהם צרכים לפחד שהשוק יברח למטה אתה במשתנים או משתף פעולה עם הנוכלים
  • תיראה 17/08/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
    היה רשום שמשפצים כדי שהשוק לא יברח וזה ב1110.השבוע אירן ניכנסה להילוך גבוה והמחישה את זה שצריך הגנות ,והשוק גם ירד על זה כי זה עדין שוק ולא שייך לשום גנב.תיבדוק םוזיציות כתובות ותיראה שהיתה סגירה של פוטים כשירדנו ולא כתיבה מה שאומר את דברו.אם יש אירוע מבחוץ שום טור לא יקלע עליו.חוץ מיזה יש כאן מייל אפשר תמיד לפנות ואענה אם זה אפשרי ולא כהמלצה.המייל באחת התגובות .שבת שלום.
  • 10.
    מלים ואותיות ממש תאווה לעניים שפו אדוני. (ל"ת)
    בנימין 14/08/2012 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוני 14/08/2012 20:35
    הגב לתגובה זו
    תודה על הסקירה
  • 8.
    לוין 14/08/2012 10:42
    הגב לתגובה זו
    אין אחד חוץ מהגנבים שיודע מה יהיה. זהירות משרלטנים.
  • סוחר מעוף אהרון 14/08/2012 17:58
    הגב לתגובה זו
    הם פשוט מחליטים על כך לפי החוזים ומצב הרוח מהוול סטריט. ואם זה נגד הכיוון שלהם אז הם לרוב ממתנים את התנודה, או נערכים לה ואחרי כן מרביצים מהלך בו הם מרוויחים המון. ואף אחד למעלה לא פוצה פה ומצפצף....
  • 7.
    יונתן התותח (ל"ת)
    קובי 14/08/2012 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דוביד שאפו ענק (ל"ת)
    yosi4210 14/08/2012 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    asicohen23 14/08/2012 10:01
    הגב לתגובה זו
    זהירות !!!! אני רציני , יש לי איתות חזק מאוד למפולת כואבת זהירות !!! השןק הולך ל980
  • 4.
    בנישתי משה 14/08/2012 09:23
    הגב לתגובה זו
    דוביד יפה,למרות המריבות ,מפרגן
  • 3.
    מעופניק האחד 14/08/2012 09:21
    הגב לתגובה זו
    תודה לדוביד על הסקירה,רץ לקנות עוד פוטים הבוקר
  • 2.
    מעופניק האחד 14/08/2012 09:20
    הגב לתגובה זו
    כל מי שיגע בלונג בחודש וחצי הקרוב יקבל כוויות שחבל"ז לא יהיו פה חנינות, יתכן מהלך דוך לרמת 1000 יש פחד באחד העם!
  • קרםשניט 14/08/2012 10:10
    הגב לתגובה זו
    כרגע רוחות מילחמה נירגעו,בקרוב 1120
  • 1.
    תודה (ל"ת)
    שירלי 14/08/2012 09:17
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.