אוויר חם באג"ח הממשלתיות הארוכות - האם כדאי להשקיע?
תשואת אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ממשיכות לרשום כמעט מדי יום רמת שפל חדשה בעלת משמעותה של מחירי שיא. למתבונן מן הצד נדמה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בכל הקשור למרוץ אחר השקעה באפיק הממשלתי ארוך.
ניסיון לתזמן ברמה שבועית את סוף הראלי באג"ח הממשלתיות הארוכות נועד, ככל הנראה, לגרום לחזאים לעכל מנת צפרדעים נוספת. אולם אנו סבורים, כי מדובר בסוף המסע של תשואות האג"ח בדרך למטה. הגרעון הממשלתי המאמיר שצפוי להסתכם בכ-4% תוצר בשנים 2012 ו-2013, על אף תוכנית "המסה וקצץ" האחרונה של הממשלה, לא מרתיע את המשקיעים המוכנים להלוות למדינת ישראל עשרות מיליארדי שקלים לתקופה של עשר שנים בריבית נומינלית של כ-3.9% בלבד.
המשבר הכלכלי הקשה באירופה והשלכותיו האפשריות על הצמיחה בישראל, כמו גם כותרות העיתונים האינסופיות אודות תקיפה מתקרבת באירן, הפכו מזמן לגרסה מודרנית של סיפור הילדים 'זאב זאב' והאביב הערבי נשכח לו בקיץ הישראלי. לפיכך תמחור הסיכון הגיאו פוליטי נותר צנוע בלשון המעטה.
מוטב להלוות למדינה לטווחים קצרים
אנו סבורים כי העסקה המוצעת לנו בימים אלו מעל גבי מסכי הבורסה בתל אביב לא אטרקטיבית בלשון המעטה, על אף הקופצים הרבים או ההלוואות ארוכות הטווח לממשלת ישראל תמורת ריביות שפל. מוטב למשקיעים להלוות למדינה לטווחים קצרים ולוותר על מלכודת הדבש הגלומה בפער התשואות בין חלקו הקצר של עקום התשואות לפדיון הממשלתי חלקו הארוך של עקום התשואות לפדיון הממשלתי.
המירוץ הכולל אחר נכסים בטוחים והתחושה של רבים לפיה אנו צועדים לעברו של עידן ריביות קצרות אפסיות, פוגעים בשיקול הדעת של המשקיעים הרצים אחר האג"ח הממשלתיות הארוכות כאילו מדובר בזהב המחולק בקרן רחוב או לכל הפחות במניית APPLE הבאה.
לגבי ההיבט המסחרי, אנו מעריכים כי נכון להשאיר שולי רווח הון פוטנציאלי לרוכשים האחרונים בשרשרת המזון, שכן ביום בו החוכמה הקולקטיבית כי מחירי החוב הממשלתי הארוך יקרים מאוד - מגמת העלויות תתהפך לירידות חדות וכואבות באפיק ה"סולידי" שהיום מהווה להיט להשקעה.
ראוי לזכור כי סולידיות זו הייתה הסיבה הראשונה במעלה להסטת הנכסים לאפיק השקעות זה, הדבר עלול להצית פאניקה בקרב המשקיעים ולהעצים את מגמת ירידות השערים באפיק. כעשור חלף מאז חווה שוק ההון המקומי מפולת במחירי החוב הממשלתי, ורבים ממנהלי ההשקעות נחשבים ל"דור שלא ידע את יוסף" - דור יועצים שלא חווה ירידות שערים חדות באפיק זה, ולכן שבויים בקונספציה כי הסיכון הגדול ביותר בהשקעה באפיק הממשלתי הארוך, הינו מימוש שערים של אחוזים בודדים ומדובר בכרטיס טיסה בכיוון אחד.
בעשור האחרון צנח באופן עקבי יחס החוב - תוצר הממשלתי, ודירוג החוב הממשלתי המקומי טיפס לו בהתאמה. קיימים סימנים מדאיגים רבים כי תם לו לפי שעה עשור הזהב של ההתכווצות ביחס החוב תוצר - הדבר צפוי להשתקף במחירי האג"ח הממשלתיות הארוכות.
למרות זאת, איננו חוזים רגרסיה כלכלית למציאות הכלכלית אשר שררה כאן בראשית העשור הקודם, אולם אנו בהחלט דוגלים כי גם בתרחיש של התאוששות כלכלית גלובלית א לחילופין התדרדרות בפעילות הכלכלית הגלובלית - רב הסיכון על הסיכוי בהשקעה באג"ח הממשלתית המקומית הארוכה. מי שסולד מתחזיות עגמומיות זה בדיוק העת לסנן קללה עדינה מכוונת חזאי. מי שמחזיק בדעה כי יש דברים בגו, טוב יעשה עם יחל במגמת קיצור משך החיים הממוצע של תיק אגרות החוב הממשלתי הנמצא אצלו בתיק.
- 2.אסון הריבית הנמוכה של פישר. (ל"ת)זו התוצאה. 02/08/2012 14:14הגב לתגובה זו
- 1.רבית נמוכה= בלונים. (ל"ת)מילים בסלע 02/08/2012 12:35הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
