אוויר חם באג"ח הממשלתיות הארוכות - האם כדאי להשקיע?

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס לשוק האג"ח הממשלתי ארוך. מהי כדאיות ההשקעה מול הגדלת הגירעון והתשואה הנמוכה יחסית?
יניב פגוט | (2)

תשואת אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ממשיכות לרשום כמעט מדי יום רמת שפל חדשה בעלת משמעותה של מחירי שיא. למתבונן מן הצד נדמה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בכל הקשור למרוץ אחר השקעה באפיק הממשלתי ארוך.

ניסיון לתזמן ברמה שבועית את סוף הראלי באג"ח הממשלתיות הארוכות נועד, ככל הנראה, לגרום לחזאים לעכל מנת צפרדעים נוספת. אולם אנו סבורים, כי מדובר בסוף המסע של תשואות האג"ח בדרך למטה. הגרעון הממשלתי המאמיר שצפוי להסתכם בכ-4% תוצר בשנים 2012 ו-2013, על אף תוכנית "המסה וקצץ" האחרונה של הממשלה, לא מרתיע את המשקיעים המוכנים להלוות למדינת ישראל עשרות מיליארדי שקלים לתקופה של עשר שנים בריבית נומינלית של כ-3.9% בלבד.

המשבר הכלכלי הקשה באירופה והשלכותיו האפשריות על הצמיחה בישראל, כמו גם כותרות העיתונים האינסופיות אודות תקיפה מתקרבת באירן, הפכו מזמן לגרסה מודרנית של סיפור הילדים 'זאב זאב' והאביב הערבי נשכח לו בקיץ הישראלי. לפיכך תמחור הסיכון הגיאו פוליטי נותר צנוע בלשון המעטה.

מוטב להלוות למדינה לטווחים קצרים

אנו סבורים כי העסקה המוצעת לנו בימים אלו מעל גבי מסכי הבורסה בתל אביב לא אטרקטיבית בלשון המעטה, על אף הקופצים הרבים או ההלוואות ארוכות הטווח לממשלת ישראל תמורת ריביות שפל. מוטב למשקיעים להלוות למדינה לטווחים קצרים ולוותר על מלכודת הדבש הגלומה בפער התשואות בין חלקו הקצר של עקום התשואות לפדיון הממשלתי חלקו הארוך של עקום התשואות לפדיון הממשלתי.

המירוץ הכולל אחר נכסים בטוחים והתחושה של רבים לפיה אנו צועדים לעברו של עידן ריביות קצרות אפסיות, פוגעים בשיקול הדעת של המשקיעים הרצים אחר האג"ח הממשלתיות הארוכות כאילו מדובר בזהב המחולק בקרן רחוב או לכל הפחות במניית APPLE הבאה.

לגבי ההיבט המסחרי, אנו מעריכים כי נכון להשאיר שולי רווח הון פוטנציאלי לרוכשים האחרונים בשרשרת המזון, שכן ביום בו החוכמה הקולקטיבית כי מחירי החוב הממשלתי הארוך יקרים מאוד - מגמת העלויות תתהפך לירידות חדות וכואבות באפיק ה"סולידי" שהיום מהווה להיט להשקעה.

ראוי לזכור כי סולידיות זו הייתה הסיבה הראשונה במעלה להסטת הנכסים לאפיק השקעות זה, הדבר עלול להצית פאניקה בקרב המשקיעים ולהעצים את מגמת ירידות השערים באפיק. כעשור חלף מאז חווה שוק ההון המקומי מפולת במחירי החוב הממשלתי, ורבים ממנהלי ההשקעות נחשבים ל"דור שלא ידע את יוסף" - דור יועצים שלא חווה ירידות שערים חדות באפיק זה, ולכן שבויים בקונספציה כי הסיכון הגדול ביותר בהשקעה באפיק הממשלתי הארוך, הינו מימוש שערים של אחוזים בודדים ומדובר בכרטיס טיסה בכיוון אחד.

בעשור האחרון צנח באופן עקבי יחס החוב - תוצר הממשלתי, ודירוג החוב הממשלתי המקומי טיפס לו בהתאמה. קיימים סימנים מדאיגים רבים כי תם לו לפי שעה עשור הזהב של ההתכווצות ביחס החוב תוצר - הדבר צפוי להשתקף במחירי האג"ח הממשלתיות הארוכות.

למרות זאת, איננו חוזים רגרסיה כלכלית למציאות הכלכלית אשר שררה כאן בראשית העשור הקודם, אולם אנו בהחלט דוגלים כי גם בתרחיש של התאוששות כלכלית גלובלית א לחילופין התדרדרות בפעילות הכלכלית הגלובלית - רב הסיכון על הסיכוי בהשקעה באג"ח הממשלתית המקומית הארוכה. מי שסולד מתחזיות עגמומיות זה בדיוק העת לסנן קללה עדינה מכוונת חזאי. מי שמחזיק בדעה כי יש דברים בגו, טוב יעשה עם יחל במגמת קיצור משך החיים הממוצע של תיק אגרות החוב הממשלתי הנמצא אצלו בתיק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אסון הריבית הנמוכה של פישר. (ל"ת)
    זו התוצאה. 02/08/2012 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רבית נמוכה= בלונים. (ל"ת)
    מילים בסלע 02/08/2012 12:35
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.