האולימפיאדה תקפיץ את כלכלת אנגליה? הנה כל המספרים
כלכלת אנגליה מקרטעת מזה תקופה ארוכה, על אף אקטיביות חריגה של הבנק המרכזי המקומי. בדומה למקבילו האמריקני ולבנק המרכזי של אירופה, הבנק המרכזי הבריטי נוקט בצעדים של הרחבות כמותיות המסתכמות לפי שעה במסגרת רכישות אג"ח ממשלתיות של 375 מיליארד ליש"ט וכן מחזיק ריבית בסיס נמוכה של 0.5%.
למרות פעולות אלו, המצב הכלכלי בממלכה לא משתפר. התמ"ג הריאלי התכווץ בשלוש מתוך ארבעת הרבעונים הקלנדריים האחרונים, האבטלה עומדת ברמה של 8.1% - עלייה של 0.4% אל מול התקופה המקבילה אשתקד וצפויה לעלות בשנה הבאה לכ-8.5%. בנוסף, ירידה חדה בפעילות סקטור הנדל"ן, התכווצות בסקטור התעשייה והשירותים, שחיקה ריאלית של השכר וכן המיתון המעמיק בגוש האירו נותנים אותותיהם בכלכלה והאופק נראה אפור.
כיצד השפיעו אירוחי האולימפיאדה הקודמים?
קרן המטבע העולמית חוזה צמיחה בכלכלת אנגליה בשיעור של 0.2% בשנת 2012 ו-1.4% בשנת 2013. מדובר בהורדת תחזית הצמיחה של כ-0.6% ביחס לתחזית קרן המטבע מינואר השנה. נתוני הצמיחה האפרפרים של כלכלת אנגליה טובים באופן מהותי מהצמיחה החזויה בגוש האירו בשנים 2012-2013 שצפויה לעמוד ברמה של 0.3%-, ו-0.7% בהתאמה בשנים אלו. דווקא בשל הסיטואציה הכלכלית המורכבת באנגליה, מעניין לבחון האם למשחקים האולימפיים הנפתחים בימים אלו צפויה להיות השפעה חיובית דרמטית על הפעילות הכלכלית.
אנגליה תארח בפעם השלישית בתולדותיה את המשחקים האולימפיים. הפעמיים הקודמות היו בשנת 1908 וב-1948. הצמיחה הכלכלית באנגליה בשנים העוקבות למשחקים האולימפיים הייתה חיובית ונאה. בשנת 1909 צמחה הכלכלה הבריטית ב-2.9% זאת לאחר שהתכווצה ב-3.8% בשנת 1908. בשנת 1949 צמחה כלכלת אנגליה ב-3.5% לאחר שצמחה בשנת 1948 ב-3.8%.
מובן כי אין הדבר מעיד בהכרח כי כלכלת אנגליה הקפואה אשר צמחה ברבעון שחלף ב-0.1% בלבד, בדרכה לקפיצת מדרגה בפעילות הכלכלית בשנת 2013, אולם אין ספק כי במבחן ההיסטוריה השפעת הקשר שבין האירועים על הפעילות הכלכלית באנגליה חיובית. האופטימיים שבין הכלכלנים תולים תקוות רבות בגידול בהכנסות מתיירות, אולם מנגד אחרים טוענים כי מדובר בתיירות אשר דוחקת רגליה של תיירות אחרת אשר הייתה מגיעה ללונדון כך או כך.
האם תביא האולימפיאדה לצמיחה כלכלית?
אנו סבורים כי אירוע ספורטיבי עולמי מסדר גודל שכזה מחזק את מיצובה ארוך הטווח של לונדון במפת התיירות העולמית. תרומה נוספת של המשחקים האולימפיים לכלכלת אנגליה באה לידי ביטוי בהשקעה בתשתיות ובמתקנים אשר ישמשו את האנגלים בשנים הבאות. המקטרגים טוענים כי הפרעות תחבורה כתוצאה מעומסים פוגעים בפעילות הכלכלית ואף גוררות אנשים רבים להיוותר בבתיהם ולהקטין צריכה בתקופה זו. הערכות הממשלה האנגלית באשר לתרומת אירוח המשחקים האולימפיים לפעילות הכלכלית, הינה לתוספת הכנסות למשק האנגלי של כ-13 מיליארדי ליש"ט על פני תקופה של כ-4 שנים.
בשורת ההכנסות צופה ממשלת אנגליה הוצאות של כ-10 מיליארד ליש"ט כך שהתרומה הכלכלית נטו על ציר הזמן על פי הערכת הממשלה צפויה להיות כ-3 מיליארד ליש"ט בלבד. כלכלנים מעריכים כי עיקר התרומה לצמיחה הכלכלית באנגליה תבוא לידי ביטוי ברבעון השלישי של השנה וכי המשחקים האולימפיים יתרמו לצמיחה הכלכלית של 0.3%-0.4%. באשר לתרומה הכלכלית לצמיחה בשנת 2013 והלאה, מדובר בתרומה מינורית.
ההיסטוריה של האולמיפאדות האחרונות מנפקת דוגמאות הן לתרומה חיובית כמו במשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס, אטלנטה, בייג'ין ומעל כולם ברצלונה, והן לתרומה שלילית כמו במקרה של אתונה ומונטריאול. נראה כי הארגון האנגלי המופתי והעמידה בתקציבים של בניית התשתיות והמתקנים תוך דגש על הימנעות מבניית "פילים לבנים", יגרמו למשחקים האולימפיים בלונדון לתרום תרומה חיובית לכלכלת הממלכה, אולם לא מדובר בתרומה כלכלית מהותית אשר תוכל להביא לרוח גבית חזקה לכלכלת אנגליה בהינתן האתגרים הגלובליים העצומים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
