האולימפיאדה תקפיץ את כלכלת אנגליה? הנה כל המספרים

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס לתקוות הגדולות שתולים האנגלים במנוף הכלכלי של האולימפיאדה. האם זה מה שיוציא אותה מהבוץ?
יניב פגוט |

כלכלת אנגליה מקרטעת מזה תקופה ארוכה, על אף אקטיביות חריגה של הבנק המרכזי המקומי. בדומה למקבילו האמריקני ולבנק המרכזי של אירופה, הבנק המרכזי הבריטי נוקט בצעדים של הרחבות כמותיות המסתכמות לפי שעה במסגרת רכישות אג"ח ממשלתיות של 375 מיליארד ליש"ט וכן מחזיק ריבית בסיס נמוכה של 0.5%.

למרות פעולות אלו, המצב הכלכלי בממלכה לא משתפר. התמ"ג הריאלי התכווץ בשלוש מתוך ארבעת הרבעונים הקלנדריים האחרונים, האבטלה עומדת ברמה של 8.1% - עלייה של 0.4% אל מול התקופה המקבילה אשתקד וצפויה לעלות בשנה הבאה לכ-8.5%. בנוסף, ירידה חדה בפעילות סקטור הנדל"ן, התכווצות בסקטור התעשייה והשירותים, שחיקה ריאלית של השכר וכן המיתון המעמיק בגוש האירו נותנים אותותיהם בכלכלה והאופק נראה אפור.

כיצד השפיעו אירוחי האולימפיאדה הקודמים?

קרן המטבע העולמית חוזה צמיחה בכלכלת אנגליה בשיעור של 0.2% בשנת 2012 ו-1.4% בשנת 2013. מדובר בהורדת תחזית הצמיחה של כ-0.6% ביחס לתחזית קרן המטבע מינואר השנה. נתוני הצמיחה האפרפרים של כלכלת אנגליה טובים באופן מהותי מהצמיחה החזויה בגוש האירו בשנים 2012-2013 שצפויה לעמוד ברמה של 0.3%-, ו-0.7% בהתאמה בשנים אלו. דווקא בשל הסיטואציה הכלכלית המורכבת באנגליה, מעניין לבחון האם למשחקים האולימפיים הנפתחים בימים אלו צפויה להיות השפעה חיובית דרמטית על הפעילות הכלכלית.

אנגליה תארח בפעם השלישית בתולדותיה את המשחקים האולימפיים. הפעמיים הקודמות היו בשנת 1908 וב-1948. הצמיחה הכלכלית באנגליה בשנים העוקבות למשחקים האולימפיים הייתה חיובית ונאה. בשנת 1909 צמחה הכלכלה הבריטית ב-2.9% זאת לאחר שהתכווצה ב-3.8% בשנת 1908. בשנת 1949 צמחה כלכלת אנגליה ב-3.5% לאחר שצמחה בשנת 1948 ב-3.8%.

מובן כי אין הדבר מעיד בהכרח כי כלכלת אנגליה הקפואה אשר צמחה ברבעון שחלף ב-0.1% בלבד, בדרכה לקפיצת מדרגה בפעילות הכלכלית בשנת 2013, אולם אין ספק כי במבחן ההיסטוריה השפעת הקשר שבין האירועים על הפעילות הכלכלית באנגליה חיובית. האופטימיים שבין הכלכלנים תולים תקוות רבות בגידול בהכנסות מתיירות, אולם מנגד אחרים טוענים כי מדובר בתיירות אשר דוחקת רגליה של תיירות אחרת אשר הייתה מגיעה ללונדון כך או כך.

האם תביא האולימפיאדה לצמיחה כלכלית?

אנו סבורים כי אירוע ספורטיבי עולמי מסדר גודל שכזה מחזק את מיצובה ארוך הטווח של לונדון במפת התיירות העולמית. תרומה נוספת של המשחקים האולימפיים לכלכלת אנגליה באה לידי ביטוי בהשקעה בתשתיות ובמתקנים אשר ישמשו את האנגלים בשנים הבאות. המקטרגים טוענים כי הפרעות תחבורה כתוצאה מעומסים פוגעים בפעילות הכלכלית ואף גוררות אנשים רבים להיוותר בבתיהם ולהקטין צריכה בתקופה זו. הערכות הממשלה האנגלית באשר לתרומת אירוח המשחקים האולימפיים לפעילות הכלכלית, הינה לתוספת הכנסות למשק האנגלי של כ-13 מיליארדי ליש"ט על פני תקופה של כ-4 שנים.

בשורת ההכנסות צופה ממשלת אנגליה הוצאות של כ-10 מיליארד ליש"ט כך שהתרומה הכלכלית נטו על ציר הזמן על פי הערכת הממשלה צפויה להיות כ-3 מיליארד ליש"ט בלבד. כלכלנים מעריכים כי עיקר התרומה לצמיחה הכלכלית באנגליה תבוא לידי ביטוי ברבעון השלישי של השנה וכי המשחקים האולימפיים יתרמו לצמיחה הכלכלית של 0.3%-0.4%. באשר לתרומה הכלכלית לצמיחה בשנת 2013 והלאה, מדובר בתרומה מינורית.

ההיסטוריה של האולמיפאדות האחרונות מנפקת דוגמאות הן לתרומה חיובית כמו במשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס, אטלנטה, בייג'ין ומעל כולם ברצלונה, והן לתרומה שלילית כמו במקרה של אתונה ומונטריאול. נראה כי הארגון האנגלי המופתי והעמידה בתקציבים של בניית התשתיות והמתקנים תוך דגש על הימנעות מבניית "פילים לבנים", יגרמו למשחקים האולימפיים בלונדון לתרום תרומה חיובית לכלכלת הממלכה, אולם לא מדובר בתרומה כלכלית מהותית אשר תוכל להביא לרוח גבית חזקה לכלכלת אנגליה בהינתן האתגרים הגלובליים העצומים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.