ללא נקיטת עמדה - המדדים חיים על זמן שאול ברמות הנוכחיות

יונתן קריספין (דוביד) סוקר את המתרחש בשוק המעו"ף ומזהיר מפני המשך הירידות בבורסה המקומית

ההרגשה באוויר לא טובה. הבורסה שוקעת מטה, המחזורים נמוכים, הכלכלה מקרטעת על פי הנתונים הקיימים, המחאה החברתית חזרה, המצב הביטחוני מול האיום האירני והמצב בסוריה מהווים עננה כבדה. אין ספק שאנו חיים כרגע במחזור כלכלי לא טוב לישראל.

הבורסה בירידה, הדולר נושק ל-4 שקלים, הייצוא בירידה כי אירופה לא קונה, אנשים עושים מעשי יאוש אחרי שהטריפו אותם מוסדות מדינה. הבורסה כבר זיהתה את זה בשנה האחרונה וירדה 20% ויותר מהשיא. כעת השאלה היא האם לממשלת ישראל יש תוכנית שתנטרל את המיתון שקרב ובא, את העסקים שעתידים להיסגר והאבטלה שתעלה עקב קיצוצים ופיטורין.

דולר ב-4 שקלים מראה חד וחלק שישראל הולכת אחורה כלכלית. מה שהיה סמל השיעמום הולך לתפוס כותרות ככל שהמצב ימשיך לגרוע. נתניהו יודע מה לעשות, השאלה אם יש לו אומץ. אפילו אם יש לו, אולי הוא לא יהיה פופולרי אבל הוא לפחות לא ייתן יד להמשך ההתדרדרות.

מה צריך לעשות?

אולי זה יומרני, על מנת ליצור אמון מול הציבור על הכנסת לקצץ 20% בשכר.

גם עובדים בכירים בגופים כאלה ואחרים יקצצו עקב כך. כשהשכר יורד ההוצאות של התקציב והמוסדות יורד. לעשות מס לאליטה, אם בצרפת בונים מס של 75% אין סיבה שנהיה שונים, לפחות לזמן של שנה. מלחמה בהון השחור, גם בטלוויזיה וגם בשטח. להבהיר שמי שיצהיר - אין עליו קנס. חברות שמנמנות וגדולות שמקבלות הטבות מס - לבקש מהן תשלום חד פעמי.יש 20 מיליארד מס שלא ניגבה כי פוחדים שהחברות יפרשו מכאן. לאן ילכו?

כל הנאמר כאן מטרתו אחת - להפסיק לחלום שהמצב רגוע, לתת לכולם להבין שצריך לרתום כעת אחד את בשני להוציא את העגלה מהבוץ שהיא עוד רגע בפנים. אם הממשלה תבוא עם תוכנית כלכלית לטפל וליזום, הבורסה יכולה לשנות פניה לעתיד חיובי. כל עוד הטיפול סתמי וללא מעוף, מדדי הבורסה חיים על זמן שאול ברמות הנוכחיות. נתניהו צריך להתעורר והוא יודע מה לעשות.

מדד המעו"ף ירד השבוע מ-1072 ל-1045. כעת אזור 1060-70 יהווה משוכה למעבר. מנגד יש תמיכה באזור 1030-40

דולר:

נמצא מתחת ל-4 שקלים, 3.85 תמיכה. הכיוון חיובי כל עוד אין מדיניות כלכלית שתתמוך בעתיד המדינה ולא בעתיד הממשלה.

sp:

1370 התנגדות

1335 תמיכה

זה הטווח בינתיים.

אופציות מעו"ף:

חודש עם תנועות קלות עד כה, יובש במחזורי המסחר שצנחו ל-50 מיליון בחלק מהימים. כיום 700 זה הממוצע וצריך להתרגל. המחזורים הנמוכים, ביום א' היה אחד כזה על 388 מיליון כללי. אומרים שאנחנו בשקט שלפני הסערה כי כבר אין התעניינות בבורסה וכולם סולדים ממנה. בדרך כלל זה עשוי להוביל למהלך כיווני חד שיבוא מטריגר. איך ניתן לדעת שהבורסה תרד - ירדנו מתמיכה שבועית של 1070.

שבוע שעבר כתבתי שמתחת ל-1070 יש צורך בהגנות. זה הוביל ל-1045 בשפל של אתמול. מי שעם הגנות על מניות מעו"ף ימשיך להחזיק לדעתי עד שלא עוברים 1085. הפוזיציות הכתובות ממשיכות לגדול על קולים במיוחד ומעט על פוטים, כוותבי האופ' נהנים עד כה מחודש שרובו רגוע. בימים האחרונים נכנסה תזזית של תנודות וצריך לקחת בחש' שזה עשוי להימשך ככל שנתקרב לפקיעה.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אל 18/07/2012 09:00
    הגב לתגובה זו
    אל תהיה דואג דוביד.אתה פסימי מידי.....
  • 11.
    אביבה 18/07/2012 07:05
    הגב לתגובה זו
    המורה והמרצה הכי ענייני שלמדתי אצלו .כל מילה שלו שקולה ,ואחרי שלומדים אצלו הבנתי מה זה להמר ומי הוא לא. אל תשים לב לעוכרי ישראל וצרי העין,אנשים צמאי דם וקטנים שאני נתקלת בהם בחיי גם כן.
  • 10.
    תודה דוביד התותח (ל"ת)
    הקוליסט 18/07/2012 02:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אלון 17/07/2012 17:38
    הגב לתגובה זו
    כשהדולר נושק 4 לכתוב ש 3.85 זו תמיכה זה מעליב אפילו בתור בדיחה מספרים מומצאים מהשרוול ורמת כתיבה נמוכ להחריד. נקודות תמיכה והתנגדויות סתמיות. עלוב.
  • אלונה 17/07/2012 18:11
    הגב לתגובה זו
    הוא לא בסדר .אבל הוא הכי טוב שיש לכל מוצצי המידע.4 שקל לדולר הוא רשם מ3.7.
  • 8.
    קלפים 17/07/2012 17:12
    הגב לתגובה זו
    שלוקח אחריו קורבנות כמו ערן מזרחי.
  • מוטי 17/07/2012 17:28
    הגב לתגובה זו
    היית נעזר ו יום ולילה כפוי טובה.אני הייתי עונה לך לטלפונים
  • 7.
    אברהם והקריתים 17/07/2012 13:09
    הגב לתגובה זו
    בשמי ובשם הקריתים, מודים לדוביד על העצות הניפלאות, היום אנחנו על הגדר, תודה אברהם
  • 6.
    אריסטו 17/07/2012 10:57
    הגב לתגובה זו
    תזזיתיות=סטיית תקן
  • 5.
    דוד מירושלים 17/07/2012 10:49
    הגב לתגובה זו
    מי שעובד באופן נכון וסיסטמתי, דווקא בזמנים כאלה יכול להרוויח באופציות. הרבה יותר קשה במניות
  • 4.
    דוביד קשקשן לא עושה שקל במעוף (ל"ת)
    איציק100 17/07/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חבל על הזמן באוצר לא מעניין מה קורה בבורסה (ל"ת)
    בורסה 17/07/2012 10:38
    הגב לתגובה זו
  • suchs המוסכניק 17/07/2012 17:01
    הגב לתגובה זו
    אסטרטגיות בהתאם.ראו אוזהרתם
  • 2.
    יוני 17/07/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
    תמיד נהנה לקרוא את סקירותיך. יום נפלא
  • 1.
    אביאל 007 17/07/2012 09:15
    הגב לתגובה זו
    אז אין הפתעה
  • suchs המוסכניק 17/07/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
    כל סקירה של דוביד מעולה
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.