ללא נקיטת עמדה - המדדים חיים על זמן שאול ברמות הנוכחיות

יונתן קריספין (דוביד) סוקר את המתרחש בשוק המעו"ף ומזהיר מפני המשך הירידות בבורסה המקומית

ההרגשה באוויר לא טובה. הבורסה שוקעת מטה, המחזורים נמוכים, הכלכלה מקרטעת על פי הנתונים הקיימים, המחאה החברתית חזרה, המצב הביטחוני מול האיום האירני והמצב בסוריה מהווים עננה כבדה. אין ספק שאנו חיים כרגע במחזור כלכלי לא טוב לישראל.

הבורסה בירידה, הדולר נושק ל-4 שקלים, הייצוא בירידה כי אירופה לא קונה, אנשים עושים מעשי יאוש אחרי שהטריפו אותם מוסדות מדינה. הבורסה כבר זיהתה את זה בשנה האחרונה וירדה 20% ויותר מהשיא. כעת השאלה היא האם לממשלת ישראל יש תוכנית שתנטרל את המיתון שקרב ובא, את העסקים שעתידים להיסגר והאבטלה שתעלה עקב קיצוצים ופיטורין.

דולר ב-4 שקלים מראה חד וחלק שישראל הולכת אחורה כלכלית. מה שהיה סמל השיעמום הולך לתפוס כותרות ככל שהמצב ימשיך לגרוע. נתניהו יודע מה לעשות, השאלה אם יש לו אומץ. אפילו אם יש לו, אולי הוא לא יהיה פופולרי אבל הוא לפחות לא ייתן יד להמשך ההתדרדרות.

מה צריך לעשות?

אולי זה יומרני, על מנת ליצור אמון מול הציבור על הכנסת לקצץ 20% בשכר.

גם עובדים בכירים בגופים כאלה ואחרים יקצצו עקב כך. כשהשכר יורד ההוצאות של התקציב והמוסדות יורד. לעשות מס לאליטה, אם בצרפת בונים מס של 75% אין סיבה שנהיה שונים, לפחות לזמן של שנה. מלחמה בהון השחור, גם בטלוויזיה וגם בשטח. להבהיר שמי שיצהיר - אין עליו קנס. חברות שמנמנות וגדולות שמקבלות הטבות מס - לבקש מהן תשלום חד פעמי.יש 20 מיליארד מס שלא ניגבה כי פוחדים שהחברות יפרשו מכאן. לאן ילכו?

כל הנאמר כאן מטרתו אחת - להפסיק לחלום שהמצב רגוע, לתת לכולם להבין שצריך לרתום כעת אחד את בשני להוציא את העגלה מהבוץ שהיא עוד רגע בפנים. אם הממשלה תבוא עם תוכנית כלכלית לטפל וליזום, הבורסה יכולה לשנות פניה לעתיד חיובי. כל עוד הטיפול סתמי וללא מעוף, מדדי הבורסה חיים על זמן שאול ברמות הנוכחיות. נתניהו צריך להתעורר והוא יודע מה לעשות.

מדד המעו"ף ירד השבוע מ-1072 ל-1045. כעת אזור 1060-70 יהווה משוכה למעבר. מנגד יש תמיכה באזור 1030-40

דולר:

נמצא מתחת ל-4 שקלים, 3.85 תמיכה. הכיוון חיובי כל עוד אין מדיניות כלכלית שתתמוך בעתיד המדינה ולא בעתיד הממשלה.

sp:

1370 התנגדות

1335 תמיכה

זה הטווח בינתיים.

אופציות מעו"ף:

חודש עם תנועות קלות עד כה, יובש במחזורי המסחר שצנחו ל-50 מיליון בחלק מהימים. כיום 700 זה הממוצע וצריך להתרגל. המחזורים הנמוכים, ביום א' היה אחד כזה על 388 מיליון כללי. אומרים שאנחנו בשקט שלפני הסערה כי כבר אין התעניינות בבורסה וכולם סולדים ממנה. בדרך כלל זה עשוי להוביל למהלך כיווני חד שיבוא מטריגר. איך ניתן לדעת שהבורסה תרד - ירדנו מתמיכה שבועית של 1070.

שבוע שעבר כתבתי שמתחת ל-1070 יש צורך בהגנות. זה הוביל ל-1045 בשפל של אתמול. מי שעם הגנות על מניות מעו"ף ימשיך להחזיק לדעתי עד שלא עוברים 1085. הפוזיציות הכתובות ממשיכות לגדול על קולים במיוחד ומעט על פוטים, כוותבי האופ' נהנים עד כה מחודש שרובו רגוע. בימים האחרונים נכנסה תזזית של תנודות וצריך לקחת בחש' שזה עשוי להימשך ככל שנתקרב לפקיעה.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אל 18/07/2012 09:00
    הגב לתגובה זו
    אל תהיה דואג דוביד.אתה פסימי מידי.....
  • 11.
    אביבה 18/07/2012 07:05
    הגב לתגובה זו
    המורה והמרצה הכי ענייני שלמדתי אצלו .כל מילה שלו שקולה ,ואחרי שלומדים אצלו הבנתי מה זה להמר ומי הוא לא. אל תשים לב לעוכרי ישראל וצרי העין,אנשים צמאי דם וקטנים שאני נתקלת בהם בחיי גם כן.
  • 10.
    תודה דוביד התותח (ל"ת)
    הקוליסט 18/07/2012 02:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אלון 17/07/2012 17:38
    הגב לתגובה זו
    כשהדולר נושק 4 לכתוב ש 3.85 זו תמיכה זה מעליב אפילו בתור בדיחה מספרים מומצאים מהשרוול ורמת כתיבה נמוכ להחריד. נקודות תמיכה והתנגדויות סתמיות. עלוב.
  • אלונה 17/07/2012 18:11
    הגב לתגובה זו
    הוא לא בסדר .אבל הוא הכי טוב שיש לכל מוצצי המידע.4 שקל לדולר הוא רשם מ3.7.
  • 8.
    קלפים 17/07/2012 17:12
    הגב לתגובה זו
    שלוקח אחריו קורבנות כמו ערן מזרחי.
  • מוטי 17/07/2012 17:28
    הגב לתגובה זו
    היית נעזר ו יום ולילה כפוי טובה.אני הייתי עונה לך לטלפונים
  • 7.
    אברהם והקריתים 17/07/2012 13:09
    הגב לתגובה זו
    בשמי ובשם הקריתים, מודים לדוביד על העצות הניפלאות, היום אנחנו על הגדר, תודה אברהם
  • 6.
    אריסטו 17/07/2012 10:57
    הגב לתגובה זו
    תזזיתיות=סטיית תקן
  • 5.
    דוד מירושלים 17/07/2012 10:49
    הגב לתגובה זו
    מי שעובד באופן נכון וסיסטמתי, דווקא בזמנים כאלה יכול להרוויח באופציות. הרבה יותר קשה במניות
  • 4.
    דוביד קשקשן לא עושה שקל במעוף (ל"ת)
    איציק100 17/07/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חבל על הזמן באוצר לא מעניין מה קורה בבורסה (ל"ת)
    בורסה 17/07/2012 10:38
    הגב לתגובה זו
  • suchs המוסכניק 17/07/2012 17:01
    הגב לתגובה זו
    אסטרטגיות בהתאם.ראו אוזהרתם
  • 2.
    יוני 17/07/2012 09:25
    הגב לתגובה זו
    תמיד נהנה לקרוא את סקירותיך. יום נפלא
  • 1.
    אביאל 007 17/07/2012 09:15
    הגב לתגובה זו
    אז אין הפתעה
  • suchs המוסכניק 17/07/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
    כל סקירה של דוביד מעולה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.