למה זינק מחיר התירס ב-43% תוך חודש? הנה לכם ההסבר...

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את הסחורה שעתידה להחליף את הנפט - התירס. מהן כדאיות וכרדי ההשקעה?
אריה גורן | (4)

מחיר התירס עלה ב-6.5% בשבוע האחרון וב-43.8% ב-30 הימים האחרונים - העלייה בשיעור הגבוה ביותר מבין כל הסחורות. מחיר התירס האחרון במסחר בבורסת הסחורות של שיקגו CBOT עומד על 7.40 דולר לבושל (בושל תירס שווה כ-25.4 ק"ג), אך עדיין נמוך ב-7.3% משיא כל הזמנים שנרשם ביוני 2011 - 7.99 דולר לבושל. יש לציין שבמחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה היה מחיר התירס גבוה אף יותר בעבר. מחירו באוקטובר 1974, 4 דולר לבושל, שקול ל-18 בדולרים של ימינו.

תנאי הבצורת השוררים כעת במערב התיכון של ארצות הברית, שהם הקשים ביותר מאז 1988, גורמים לפגיעה קשה בגידולי התירס באזורים העיקריים בארצות הברית, יצרנית התירס, צרכניתו ויצואניתו הגדולה בעולם. נכון ל-10 ביולי גדל שטח האזור המושפע מתנאי בצורת בינוניים עד קיצוניים ל-63% מכלל אזורי גידול התירס. זאת בהשוואה ל-53% בשבוע הקודם.

משרד החקלאות של ממשלת ארצות הברית פרסם ב-11 ליולי את תחזית היבולים העדכנית שלו, בה הוא חוזה העונה יבול תירס הקטן ב-12% מהתחזית של החודש הקודם - 329.45 מיליון טון בלבד. המשרד צופה גם שיבול התירס העולמי העונה יהיה 905.2 מיליון טון בלבד, זאת לעומת התחזית מהחודש שעבר, שעמדה על 949.9 מיליון טון.

היצע התירס העולמי צפוי להוסיף לרדת בעקבות גידול בביקוש מצד מדינות אסיה וירידה בייצוא התירס מארצות הברית. סין, שהייתה בעבר ספקית התירס של דרום קוריאה, צפויה לייבא בעונת 2012-13 לפחות 8 מיליון טון תירס, כמות השווה לייבוא התירס של דרום קוריאה. בעונה הקודמת ייבאה סין 5 מיליון טון. יפן צפויה להגדיל את ייבוא התירס העונה ל-16 מיליון טון, זאת לעומת 15.5 מיליון טון בעונה הקודמת.

הגידול בביקוש לתירס בסין נובע מהביקוש לגרעינים להזנת משק החי. גידול משק החי למזון עובר בסין תהליך של מעבר מחוות כפריות קטנות לחוות מסחריות גדולות, הצורכות 50%-55% תירס בתערובת המזון לבעלי החיים. למרות צפי ליבול שיא של 197.5 מיליון טון תירס בסין העונה, בהשוואה ל-191.75 מיליון טון בעונה הקודמת, סין נאלצת להגדיל את ייבוא התירס למדינה.

מקור התירס במרכז אמריקה

הוא היה מוצר החקלאות העיקרי של האינדיאנים בני המקום ושימש אותם למאכל, להכנת ביגוד ואפילו לייצור מעין בירה פשוטה. לאחר גילוי יבשת אמריקה הופץ התירס בעולם כולו. ההתקדמות בשיטות גידול התירס ופיתוח הזנים המורכבים החסינים מפני מזיקים שהושגו באמצעות טיפול בזרעי התירס באמצעים ביו-טכנולוגיים ושימוש בציוד ממוכן מתוחכם, הניבו יבולים גדולים יותר של גרעינים משובחים בשטח אדמה קטן יותר.

התירס הוא הגידול הראשון בהיקפו בארצות הברית, וערכו השנתי הגיע ל-76.5 מיליארד דולר ב-2011. ארצות הברית מייצרת כ-40% מהתירס העולמי, צורכת כ-35% ומייצאת כ-61% מיצוא התירס העולמי. השימוש העיקרי של תירס בארצות הברית הוא כמזון למשק החי, אך ישנם גם שימושים נוספים. אם בשנת 2001 השתמשו ב-75% מהתירס למזון לבעלי חיים וב-8% לייצור אתנול, הרי ב-2011 השתנו היחסים: רק כ-44% מהתירס שימשו למזון למשק החי וכ-40% לייצור אתנול.

אתנול הוא האלכוהול המוכר לכולנו כמרכיב העיקרי במשקאות האלכוהוליים. הוא משמש כיום בעיקר לדלק למכוניות כמרכיב יחידי או כתוספת לבנזין. בעירת האתנול נקייה מבעירת הבנזין ומזהמת פחות את האוויר. תוספת אתנול לבנזין מעלה את האוקטן בתערובת. תערובת סטנדרטית בתחנות הדלק בארצות הברית מורכבת מ-90% בנזין ו-10% אתנול, והשאיפה היא להגדיל את אחוז האתנול בתערובת ובכך להקטין את כמות הנפט המיובא.

מהתירס מייצרים גם סירופ עשיר בפרוקטוזה, המשמש כמרכיב בממתיקים מלאכותיים, בעמילנים, באלכוהול למשקאות, בדייסות ובחטיפים. התירס נחשב מאז ומעולם לגידול החקלאי השני בחשיבותו לאחר החיטה, אם כי מבחינת כמויות יבול התירס העולמי ב-2011, 860 מיליון טון, היה גדול יותר מהיבול העולמי של החיטה, 683 מיליון טון, באותה שנה.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות נאות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.7%. מדד CCI נמוך כיום ב-19.8% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בתירס?

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בתירס בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל החדשה לתירס, ,Teucrium Corn Fund החלה להיסחר בבורסת ניו יורק בסימול CORN ב-9 ביוני 2010, הקרן משקיעה בשלושה חוזים עתידיים לתירס לתקופות שונות. דמי הניהול 0.74% לשנה.

קרן הסל לתירס ETFS Corn נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה CORN, דמי הניהול הם 0.49% לשנה, והתעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Corn נסחרת בסימול SCOR, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר התירס ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Corn נסחרת בסימול LCOR, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר התירס, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר התירס יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.

* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    במילה אחת: בצורת. ואת זה כולם יודעים (ל"ת)
    מאיר 16/07/2012 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפשר גם דרך מנית אבוג'ן בישראל (ל"ת)
    חיים 16/07/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רומי 16/07/2012 10:51
    הגב לתגובה זו
    אם לא יהיה נפט איך תחרוש את שדות התירס? ובאילו כלים חקלאיים תקצור את התירס ותשנע אותו למפעל? ובאיזו אנרגיה תוביל מים לשדות???? ובאילו חומרי הדברה תשתמש שבסיסם הוא נפט????? מעניין מאד הא!!!!!
  • 1.
    רומי 16/07/2012 10:47
    הגב לתגובה זו
    ביצור האתנול כולל גידול התירס מושקעת אנרגיה קלורית כוללת גבוהה עשרות מונים מייצור האנרגיה המתקבלת משריפתו....רחוק מלהיות כלכלי רחוק מלהיות תחליף לנפט!!!!!!
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.