מחפשים אינדיקטור: מדד ההובלה הימית זינק 54% מהשפל - סימן להתאוששות?
מדד ההובלה הימית באניות צובר של סחורות יבשות בתפזורת, עלה בשבוע שעבר ב-2.7%. מאז היה בשפל בתחילת פברואר האחרון, עלה מחירו של המדד ב-55%, אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-54% מהפסגה שנרשמה באוקטובר 2011.
בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מאז 1998 נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה, Baltic Dry Index, מדי יום בבורסת Baltic בלונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.
לאורך השנים שימש המדד סמן לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, אבל לאחרונה המדד מטעה מעט, כיוון שהסיבה העיקרית לכך שמחירי ההובלה הימית נמוכים כיום בהשוואה למחירי העבר, היא עודף קיבולת.
לפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית הייתה להזמין מהמספנות אניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית.
אולם מכיוון שבניית אניות ענק חדשות אורכת זמן רב, סופקו אניות רבות רק ב-12 החודשים האחרונים. הקיבול העולמי של האניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% ב-6 החודשים האחרונים של 2011, והתחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% בקיבול ההובלה הימית השנה, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.
לפי תוצאות המשאל שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בשבוע שעבר בקרב עשרה בכירים בענף ההובלה הימית היבשה ואנליסטים בתחום, מדד ההובלה הימית היבשה צפוי לעלות בממוצע ב-35% במחצית השנייה של 2012 בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. זאת עקב התאוששות בייבוא הפחם לסין ובייצוא עפרות ברזל מברזיל.
נוסף על העלייה במחירי ההובלה, חברות הספנות נהנות גם מהוזלה תלולה במחיר הדלק. הוזלה המהווה הוצאה עיקרית בתפעול האניות. למרות העלייה החדה במחירי הנפט בשבוע שעבר (נפט טקסני עלה ב-6.5% ונפט ברנט עלה ב-7.5%) מחיר הנפט הטקסני האחרון, 84.96 דולר לחבית, נמוך ב-23.72% ממחירו הגבוה ביותר השנה, 111.38 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט האחרון, 97.80 דולר לחבית, נמוך ב-21.57% ממחירו ב-16 במארס השנה, שהיה 124.70 דולר לחבית.
בורסת Baltic מפרסמת גם מדדים של מחירי הובלה ימית במכליות, המלמדים על הביקוש להובלת נפט ומוצריו. המדד Baltic Clean Tanker Index נמצא כעת בשפל וירד בכ-38% מסוף השנה שעברה.
הובלה ימית של סחורות מוגמרות מתבצעת באניות מכולות, חברת קפיטל לינק מפרסמת מדדים שונים של מניות חברות הספנות הנסחרות בבורסות ארצות הברית לפי סוג הספינות שלהן. חברת צים, הנמצאת בבעלות החברה לישראל נמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות, ולכן מדד קפיטל לינק לחברות ספנות המובילות במכולות, Capital Link Container Index, אמור לעניין את המשקיע בחברה לישראל, מדד זה עלה ב-12% מתחילת השנה.
בטבלה שלהלן נתונים על חברות ספנות חשובות להובלה במכולות הנסחרות בבורסות ארצות הברית
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות תלולות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-5.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-21.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בהובלה ימית?
קרן הסל Claymore/Delta Global Shipping Index ETF נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SEA החל מ-25 באוגוסט 2008. הקרן משקיעה במניות חברות ספנות בעולם כולו, דמי הניהול הם 0.65% לשנה, התעודה מחלקת דיבידנד והתשואה הנוכחית היא 3.0% לשנה.
קרן הסל להובלה ימית ETFX DAXglobal Shipping Fund נסחרת בבורסת לונדון מנובמבר 2008 וסימולה SHIP, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. קרן הסל עוקבת אחר מדד DAXglobal Shipping Index, מדד למניות חברות ההובלה הימית העיקריות בעולם.
* אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין
- 16.אני נהנה מהכתבות שלך כל פעם מחדש ! (ל"ת)סמי 02/07/2012 13:57הגב לתגובה זו
- 15.זאב 02/07/2012 13:32הגב לתגובה זוכתבה מעניינת. עלה והצלח
- 14.בונוס 02/07/2012 13:06הגב לתגובה זושמעתי שהוא מרצה ממש ממש טוב. אריה, מתי כבר יהיה הקורס שלו מוכן?
- 13.אריק, ראיתי שאתה מלמד גם מסחר חו"ל. זה נכון? (ל"ת)pizza 02/07/2012 13:03הגב לתגובה זו
- אריה 02/07/2012 13:33הגב לתגובה זוכן אני מעביר גם קורס נרחב להשקעות בחו"ל הכולל מניות, אג"ח, ETF, סחורות ואופציות.
- 12.מיט רומני 02/07/2012 12:44הגב לתגובה זוהכי טוב לסחור בחוזים. שם עושים את הכסף הגדול !!!
- 11.זה לא אני 02/07/2012 12:43הגב לתגובה זוכי אני רוצה לסחור בחוזים עתידיים של הברנט
- אריה 02/07/2012 12:58הגב לתגובה זויש שיעור שלם על המסחר בנפט. אתה יכול לראות את פירוט השיעורים באתר מיבי.
- תודה אריה ! אני יסתקל (ל"ת)זה לא אני 02/07/2012 13:33
- 10.ש.מ 02/07/2012 12:10הגב לתגובה זונכנסתי לראות את המידע על הקורס שלך ב- www.mibi.co.il נראה יפה מאוד, אשמח אם יוכלו לחזור אלי כדי לענות לי על כמה שאלות לפני שארשם. תודה ובהצלחה
- אריה 02/07/2012 12:43הגב לתגובה זותתקשר לטלפון המופיע באתר מיבי ותקבל את כל ההסברים ואפילו הדגמה לפני שאתה נרשם.
- 9.עידו הוך 02/07/2012 12:03הגב לתגובה זובטוח שבתור מרצה אתה מוביל לחשיפת מידע איכותי ומניב
- 8.אז אתה אומר שכדאי לקנות את החברה לישראל? (ל"ת)ריקי 02/07/2012 10:20הגב לתגובה זו
- 7.סיימון 02/07/2012 09:53הגב לתגובה זוהנאסד"ק ביוטכנולוגיה שדפק עליה כמעט 30% מתחילת השנה. תתרכזו במה שחשוב !
- 6.תותח 02/07/2012 09:53הגב לתגובה זונראה לי שזה הזמן לתת בראש בקולים !!!
- 5.רימונה 02/07/2012 09:52הגב לתגובה זוכל הזמן חייבים רק בחו"ל...?
- 4.אחד שלא יודע 02/07/2012 09:52הגב לתגובה זושמי שרוצה לדעת דברים קצת יותר לעומק, צריך ללמוד כמו שצריך איך סוחרים בסחורות. בשביל זה בנית קורס לתפארת במכללת MIBI. ישר כח אריה !
- 3.מיינרום 01/07/2012 23:15הגב לתגובה זושינוע הסחורות דרך איטליה יכניס לקופת חברת מיינרום מזומנים רבים צפו בנייר בימים הקרובים.
- 2.ששון ישר-משה 01/07/2012 20:27הגב לתגובה זובנוסף עומד להיות מהלך מתואם בראשות הפד המהירות הבזק !!! שיקטין משמעותית את חובות אירופה וארצות הברית!!!! בנקים המרכזים בראשות הפד עומדים להנפיק אגרות חוב שלמעשה יחליפו את חובות אירופה וארצות הברית!!! סוף המשבר כבר השבוע הזה!!!!יולי 2012 אנחנו הישראלים חייבים לעשות מזה הרבה מאוד כסף!!!! תהיו ערים!!!! פתרון משבר חוב האירופי יגדיל את יצוא הישראלי במאות אחוזים!!!!!
- 1.אל תגידו שלא אמרתי!! 01/07/2012 20:04הגב לתגובה זובנקים המרכזים עומדים לבצע מהלך חד כאבחת חרב!!!! ובזה יבוא סופו של משבר החוב!!!!! עומד לקום אגרות חוב אירופיות שיפרוס את חובות אירופה לעוד 50 שנה !!!! כלב מי שמשקר!!! קנו מניות!!!סקטור הפיננסי!! בעיקר הבנקים!!!!!עומדים לטוס!!!!
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותעל ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.
סמאד 3החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.
