המכורים לתמריצים דורשים "מנה" מהדילר
בערבו של יום רביעי הקרוב ימתינו בכל רחבי השווקים הגלובליים לתוכנית סיוע חדשה מבית מדרשו של הבנק המרכזי האמריקני, שהרי מותר להודות כי התרגלנו "להליקופטר בן", הלוא הוא נגיד הבנק המרכזי האמריקני הממטיר על ראשנו דולרים כל עת שחולשה כלכלית ניכרת מעבר לפינה.
החלופות המרכזיות העומדות בפני הפד מוכרות. מדובר כמובן ב-QE3 ממוקדת אג"ח מגובה משכנתאות על מנת לעודד נקודתית את הפעילות בשוק הנדל"ן באמצעות הפחתת ריבית למשכנתאות באמצעים מלאכותיים, או לחלופין השקת TWIST 2.
ב-25 בנובמבר 2008 החל הבנק המרכזי של ארה"ב בתוכנית הרחבה כמותית ראשונה כאשר רכש עד לתאריך ה-31/3/2010 1.25 טריליון דולר אג"ח מגובות משכנתאות, 300 מיליארד דולר אג"ח ממשלתית ו-150 מיליארדי דולרים אג"ח של סוכנויות ממשלתיות.
בתאריך ה-3/10/2010 לאחר פגרה של כחצי שנה מרכישות אג"ח בשוק הפתוח, מלבד מחזור תיק החוב הקיים, שב הבנק המרכזי האמריקני בתוכנית הרחבה כמותית שנייה בהיקף של 600 מיליארדי דולרים במטרה ממוקדת לרכוש אג"ח ממשלתית ארוכת טווח בשוק הפתוח. התוכנית ארכה כשבעה חודשים והסתיימה בסוף יוני 2011. לא חלף זמן רב וב-21/9/2011 הודיע הבנק המרכזי האמריקני על תוכנית Twist 1 לפיה ירכוש בשוק הפתוח 400 מיליארדי דולרים של אגרות חוב ממשלתיות לטווחים לפדיון של 6-30 שנה וימכור החזקות מקבילות המוחזקות לידו לטווחים של עד שלוש שנים לפדיון, במטרה לגרום לירידת תשואות דרמטית יותר בחלקו הארוך של עקום התשואות הממשלתי וכנגזרת בשוק האשראי בכלל ובשוק המשכנתאות בפרט.
תוכנית זו אמורה לבוא לסיומה בסוף החודש הנוכחי, ונדמה כי בנתונים הקיימים בכלכלה הגלובלית לאיש אין סבלנות להמתין אפילו מספר חודשים מועט כפי שראינו בתוכניות התמרוץ הקודמות לפעולת תמרוץ נוספת של הפד.
אנו סבורים כי לא בשלו התנאים להרחבה כמותית שלישית באופן מיידי, וכי סביר הרבה יותר כי הפד ינקוט בקרוב ב-TWIST 2 - רכישת אג"ח ממשלתיות ארוכות נוספות בשוק הפתוח ומכירת אג"ח ממשלתית קצרה. כמו כן צפוי הפד להאריך אף יותר את התחייבותו לריבית אפסית ואולי אף להתנות העלאת ריבית עתידית ברמת אבטלה במשק ובקצב צמיחה כלכלי בארה"ב.
מנגד, ייתכן כי הפד יבחר במפגש החודשי השבוע רק להבטיח 100% מחויבות לעידוד הכלכלה, לרמוז על תוכניות תמרוץ עתידיות לפי הצורך ולדחות השקה של TWIST 2 לחודש יולי - במקרה שכזה השווקים עלולים להתאכזב קשות מגרירת רגליים אפילו זמנית של הפד.
מובן כי אסקלציה מהירה במשבר החובות האירופי תאלץ את הפד לנקוט בתוכניות תמרוץ מיידיות להפעיל כלים מוניטאריים חזקים יותר מן ה-TWISTשלא במסגרת פגישות מן המניין של הפד. אולם נדמה כי כל זמן שגוש האירו עומד על הרגליים, יעדיף הפד להמתין למנת נתוני מאקרו נוספת ובעיקר נתוני תעסוקה בטרם יגיד את מילת הקסם, יש שיאמרו נשק יום הדין הלו הוא QE3.
הדולר האמריקני נחלש בימים האחרונים בציפייה לתוכנית הרחבה כמותית של הפד, אולם כפי שציינו לא היינו ממהרים לחתום על תוכנית שכזו כבר השבוע שכן אנו סבורים כי קודם ל-QE3 תושק תוכנית TWIST נוספת. זה המקום להזכיר כי תוכנית מסוג TWIST 2 אינה מהווה הדפסת דולרים, ולפיכך אינה אמורה לעודד החלשות הדולר האמריקני.
אנו אופטימיים באשר להתחזקות הדולר אל מול סל המטבעות הגלובלי בחודשים הקרובים, ומניחים כי תוכניות תמרוץ גם מחוץ לארה"ב, הפחתות ריבית מחוץ לארה"ב ונוכח חוסר הבהירות באשר לעתידו של המטבע האירופי. אין לנו צל של ספק כי תוכניות תמרוץ נוספות אכן יושקו בחודשים הקרובים שכן המומנטום הכלכלי בארה"ב נחלש וזו הדרך שארה"ב בוחרת מאז שנת 2008 לעודד את הפעילות הכלכלית.
ראוי לזכור כי ארסנל הכלים של הבנק המרכזי האמריקני מתדלדל והולך. הוא נדרש לעשות בו שימוש מדורג ומושכל. נקודה נוספת המקרבת השקת תוכניות תמרוץ חדשה הינה הנקודה הפוליטית. אנו קרבים למערכת הבחירות בארה"ב וככל שהחודשים יחלפו יגבר הלחץ מכיוונו של הבית הלבן לעברו של הפד לתמוך בכלכלה המקומית. הכלכלה היא זו שמכריעה מערכות בחירות בארה"ב ולממשל אין את הגמישות להשיק תוכניות פיסקאליות מרחיבות בעת הנוכחית, תמיכה פרושה בשפת השווקים - הרחבה כמותית שלישית.
- 2.פגוטיאדה בכל הערוצים (ל"ת)זילברברד 22/06/2012 12:57הגב לתגובה זו
- 1.עו בנצ מרק ממני מוני מני כסף הון מניות אגח (ל"ת)עועי 20/06/2012 14:13הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
