אירופה גועשת, ארה"ב נלחצת והאם ישנן רוחות מלחמה?

דן הלמן, הלמן אלדובי, מתייחס לתהליכים והאירועים שמתרחשים בכלכלות המתפתחות, במדינות גוש האירו ולשינויים הפוליטים והגיאו - פוליטיים המשפיעים על שוקי ההון מסביב לגלובוס
דן הלמן | (2)

ניצחון מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" ביוון משאירה את יוון לעת עתה בתוך האיחוד ומשחררת אנחת רווחה בקרב המשקיעים. יחד עם זאת, לכולם ברור כי הניצחון הדחוק ייתכן ולא יחזיק מעמד זמן רב אם מצבם של היוונים לא ישתפר. לאור העובדה כי אירופה ממשיכה לאט אך בהתמדה בכיוון של שקיעה, לא סביר להניח כי מצבם של היוונים, הפורטוגזים, האירים או הספרדים ישתפר בקרוב.

אי לכך אני צופה כי הזירה הפוליטית באירופה תמשיך לגעוש הן ברמת הפנים והן כעליית מדרגה בכל הקשור לחילוקי דעות בין החברות השונות באיחוד האירופי. בארה"ב גוברים הקולות להקלה כמותית נוספת. העולם הסובל ממחנק אשראי עקב תחלואי המערכת הבנקאית, זועק לעוד ועוד כסף זול. אני אינני סבור כי זה הפתרון למשבר, כי אם רק עוד כסף ממשלתי שילך לאיבוד בתוך בורות הספיגה של המערכת הבנקאית.

לצערנו, שקיעת המערב מגיעה מוקדם מדי. המדינות המתעוררות עדיין אינן חזקות מספיק על מנת לייצר ביקושים גדולים למוצרים ושירותים שיכפו על אובדן הביקוש מהמערב. כפי שהדברים נראים כיום, העולם חוזר אט אט למגמת דשדוש במקרה הטוב, ומיתון במקרה הרע.

אינדיקציה מדאיגה נוספת למצב הכלכלה העולמית ניתן לראות ב"הצהרה" ששחררה אירן על תרגיל צבאי גדול המשותף לה, לסוריה, רוסיה וסין. ההיסטוריה מלמדת כי משברים כלכליים גדולים נפתרים בדרך כלל, בוודאי בעת החדשה, באמצעות מלחמה או לכל הפחות התנגשות צבאית - פוליטית. המשבר הכלכלי הפוקד את המערב מאיים לא רק על יציבותה הכלכלית כי אם גם על יציבות שיטת המשטר הדמוקרטית - קפיטליסטית.למעשה, המשבר של 2008 כבר מזמן הפסיק להיות רק משבר פיננסי כי אם משבר פוליטי, גיאו-פוליטי ועלול אף להתפתח למשבר צבאי.

לכל האנדרלמוסיה הזו בזירה הגיאו-פוליטית ישנן השלכות על שוק ההון. אנו צריכים להפנים כי נהיה עוד תקופה ארוכה בסביבת ריבית אפסית (בחלק מהעולם אף ריבית שלילית). הציפיות שלנו לגבי תשואה חייבות להתמתן ואיתן גם הדרישה לסיכון בתיקים. מציאות ניתן למצוא תמיד הן בשוקי המניות והן בשוקי האג"ח, אך הסיכון גבר ונדרשת עכשיו הרבה יותר אורך רוח בהשקעות.

הערה משפטית

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוידי 20/06/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו די היטבת לתקוע את משקיעיך ....מי ייתן ולא תראה עמל לכספים שגנבת באופציה 3 של הזדמנות יה"ש
  • 1.
    א.ק. 19/06/2012 18:03
    הגב לתגובה זו
    נפתרים לאחר מלחמות ומהפכות. הבעיה היא שבימינו המלחמות הן הרבה יותר מסוכנות והנשק הוא לא קונבנציונלי. מה שעושה את פתרון המלחמה כלא כל כך כדאית לכלכלת מלחמה קלאסית שיוצרת צמיחה ומומנטום ארוך טווח. הפעם, שינוי בשיטות ההשקעה יהיה יותר כדאי כמו למשל השקעה בנקאית בעסקים קטנים/בינוניים.
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.