האם ראתה מתכת הכסף את התחתית האחרונה?

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מתכת הכסף, מצבה בעולם והדרך להשקיע
אריה גורן | (2)

בדומה לשאר מחירי הסחורות להם נרשמו ירידות חדות מתחילת מארס השנה, צנח מחיר הכסף ב-29% - מ-37.6 דולר לאונקיה ב-29 לפברואר השנה לשפל של 26.73 דולר ב-16 למאי. מאז כבר התאושש מעט מחירו ועלה ב-7.5% ל-28.74 דולר במסחר בבורסת המתכות COMEX ביום שישי האחרון. מחיר הכסף הגבוה ביותר אי פעם נרשם ב-28 באפריל 2011, 49.81 דולר לאונקיה. יש לציין שבמחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה, היה מחיר הכסף גבוה אף יותר בעבר - מחירו בתחילת 1980, 41.5 דולר לאונקיה, שקול ל-109 בדולרים של ימינו.

האם למחיר הכסף כבר נרשמה תחתית והוא צפוי רק להמשיך לעלות? הדבר תלוי בצמיחה הכלכלית העולמית. למרות שמשתמשים בו לתכשיטים ולהשקעה, הוא בעיקר מתכת תעשייתית. לכן מצד אחד גידול בפעילות הכלכלית העולמית יגביר את הביקוש לכסף ויביא לעלייה במחירו. מצד שני אם משבר החובות באירופה יגרום לנסיגה בכלכלה העולמית, ירד גם הביקוש לכסף ומחירו יצנח.

לכסף שימושים רבים בתעשייה הנובעים מהתכונות המיוחדות שלו. הכסף הוא המוליך הטוב ביותר מבין כל המתכות לחשמל ולחום - תכונה המנוצלת באלקטרוניקה, בתאים סולאריים להפקת חשמל, במוצרי חשמל ובסוללות. החזר האור של הכסף, החזק ביותר מבין כל המתכות, מנוצל להכנת מראות. 15,130 טון כסף, שהיוו כ-47% מצריכת הכסף העולמית ב-2011 שימשו למטרות תעשייתיות, והתחום שבו הביקוש לכסף גדל מאוד בשנים האחרונות הוא תאים סולאריים להפקת חשמל.

מלחי הכסף, הרגישים לאור, משמשים להכנה של סרטי צילום וניירות צילום, אבל מהפכת הצילום הדיגיטלי הקטינה מאוד את הביקוש לכסף למטרה זו. ב-2003 23.4% מצריכת הכסף העולמית שימשו לצורכי צילום, ואילו ב-2011 רק 6.4% מצריכת הכסף היו לצורך זה. מגמה זו עתידה להימשך, אם כי צפוי שימוש מוגבל בסרטי צילום, בעיקר בצילום מקצועי.

צבעו הלבן הזוהר ועמידותו הם הסיבה לשימוש הנפוץ בתכשיטים וייצור כלים יוקרתיים. צריכת הכסף לייצור תכשיטים הסתכמה ב-4,970 טון ב-2011, שהיוו 15.4% מצריכת הכסף הכללית בשנה זו. הצריכה לייצור כלי כסף הסתכמה ב-1,431 טון, שהיוו 4.4% מהצריכה הכללית. ההערכה היא שהביקוש הגדול לכסף לצורך זה יימשך בשנים הבאות, גם מפני שיחסית למחירי המתכות האצילות האחרות מחירו של הכסף עדיין נמוך.

לפי הפרסום השנתי של חברת המחקר הניו-יורקית CPM Group "Silver Yearbook 2012", צריכת הכסף למטרות ייצור גדלה ב-2011 ב-2.2% בהשוואה ל-2010 והסתכמה ב-27,032 טון. עיקר הגידול היה בביקוש לכסף לייצור לוחות סולאריים. לפי CPM, הביקוש לכסף למטרות ייצור צפוי לגדול השנה ב-1.2% ל-27,343 טון. הביקוש להשקעה הסתכם ב-2011 ב-4,143 טון, ב-3.3% יותר מב-2010. CPM צופה גם השנה ביקוש רב לכסף לצורכי השקעה, הביקוש לטענתם יסתכם ב-4,100 טון.

CPM גם מדווחת כי חל גידול בהיצע הכסף העולמי ב-2011 והוא הסתכם ב-30,950 טון, עלייה של 2.3% בהשוואה ל-2010. כמו כן, היא צופה שהשנה היצע הכסף יגיע ל-31,415 טון, גידול של 1.5% בהשוואה ל-2011. 72% מהיצע הכסף העולמי השנה צפוי להגיע מכריית כסף ו-28% ממחזור גרוטאות כסף. הגידול בהפקת הכסף העולמי ממכרות הגיע בעיקר מגידול בכרייה בסין ובמקסיקו. עלות ההפקה השולית הממוצעת של כסף ממכרות הייתה 8.28 דולר לאונקיה ב-2011.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה: אחדות מהסחורות עלו ואחרות ירדו. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-0.1%. מדד CCI נמוך כיום ב-25.8% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בכסף?

בארץ נסחרת תעודת הסל "תכלית סילבר". באמצעות חשבון ב-ATRADEאפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בכסף בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל הסחירה ביותר לכסף, iShares Silver Trust, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SLV. הקרן משקיעה בכסף ממשי, כך שביצועיה דומים לביצועי הכסף. הקרן סחירה מאוד, ודמי הניהול אינם גבוהים, 0.5% לשנה. לקרן יש גם אופציות "קול" ו"פוט" סחירות.

מניית החברה הקנדית Silver Wheaton נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול SLW. לחברה חוזים ארוכי טווח לרכישת כסף במחירים נמוכים של כ-5 דולר לאונקיה ממכרות במקסיקו, שוודיה, פרו, בארצות הברית וארצות נוספות בהן הכסף הוא מוצר לוואי. החברה מוכרת את הכסף שרכשה במחירי הספוט לכסף בזמן המכירה. מכיוון שהרווח של SLW נובע מההפרש בין המחיר של קניית הכסף למחיר שבו החברה מוכרת אותו, תביא ההשקעה במניה SLW לרווחים גבוהים מהשקעה בתעודת הסל SLV כשמחיר הכסף עולה, אבל גם להפסדים גבוהים יותר כשמחיר הכסף יורד.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    almoni33 18/06/2012 17:08
    הגב לתגובה זו
    I don’t see any concrete personal solutions … If in you opinion silver go stench Stong by market Stop 80 pp profit 500 pp But you say nothing concrete As usually in Israel Only paka paka -Just get money from columnist business -not from trading -so who are you mr GORN
  • 1.
    פיקסרפיקסר 18/06/2012 09:34
    הגב לתגובה זו
    תעודה יעילה מאוד ודיונים יומיים בנושא בקבוצת שיתוף מידע על בסיס דיוניים יומיים בנושאים אלה והזדמנויות אחרות FIXTRADE בפייס(קבוצה)..הצטרפו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.