טרם הגיע הזמן לקרנבל

יניב פגוט, האסטרטג הראשי בקבוצה איילון, מתייחס להשקעה בכלכלת ברזיל בכלל והאם הגיע הזמן המתאים לכך בפרט
יניב פגוט | (2)

על אף הירידות החדות, שוק המניות בברזיל עדיין אינו מהווה הזדמנות קנייה. בשנת 2010 נדמה היה לרבים בעולם ההשקעות, כי חלק מן החיפוש המתמיד אחר שווקים מתפתחים אטרקטיביים, הרי ששוק המניות הברזילאי הוא המקום הנכון להיות בו. השיפור המהיר בקצב הצמיחה הכלכלי עם סיום המשבר הפיננסי של שנת 2008, עליית מחירי הסחורות בצוותא במקביל לצמד מגה אירועים ספורטיביים גלובליים האמורים להתקיים בברזיל בשנים הקרובות, הכתירו עבור רבים את ברזיל כדבר הגדול הבא בעולם ההשקעות הגלובלי.

העוצמה היחסית של כלכלת המדינה הלטינית המגובה באוצרות טבע ורמת אבטלה ברמה של 6% בלבד, יתרות מט"ח גבוהות בשיעור של 372 מיליארדי דולרים ועתודות הון של כ-393 מיליארדי דולרים במערכת הבנקאות המקומית חיזקו את התחושה כי אטרקטיביות ההשקעה בברזיל שנייה רק לסין בכל האמור לזירת ההשקעות במניות בשווקים המתעוררים.

כמו בתחומים אחרים בחיים, המציאות הרבה יותר מורכבת ודינמית מן התחזיות היבשות. האטה כלכלית גלובלית ביחד עם מדיניות כלכלית פנימית שנויה במחלוקת הפכו את ההשקעה בברזיל בחודשים האחרונים לפחות ופחות מפתה. הצניחה באטרקטיביות של שוק המניות הברזילאי באה לידי ביטוי גם בסקר עדכני של Bank of America/Merill Lynch אשר הראה כי לראשונה מאז חודש פברואר 2011 ממליצים מנהלי קרנות הנאמנות הגלובליות על משקל חסר בשוק המניות הברזילאי.

מדד המניות הברזילאי BOVESPA צנח ב-5.9% מתחילת שנת 2012, לאחר שהשלים ירידה של 18.1% בשנת 2011. אותו מדד איבד 13% בחודש מאי. מדובר בירידה החדה ביותר מאז הנפילות הגלובליות באוקטובר 2008. בעולם מבקרים בקול רם את צעדי המנהיגות הכלכלית בברזיל בכל האמור למדיניות האשראי הבעייתי. הרי הממשל בברזיל ביצע הידוק מוניטארי בשנת 2011 והחזיק ריביות בסיס גבוהות ותרם למטבע ברזילאי חזק דווקא בתנאים של צמיחה גלובלית נחלשת.

הגבלות הבנק המרכזי על משקיעים זרים כוללות מס של 6% על השקעות זרות וגרמו להגברת תנועות הון מחוץ לברזיל בקצב שיא מאז שנת 2008. עדות נוספת לחוסר יעילות ממשלתית באה לידי ביטוי ברמת מיסוי גבוהה ותעשיות המוגנות על ידי המדינה, בדומה לאחרות, גם הן הדליקו אורות אדומים אצל המשקיעים הגלובליים ואלו האחרונים הקטינו חשיפה לכלכלת ברזיל.

בניסיון מאוחר להגיב להאטה בפעילות הכלכלית שהחלה בחודש אוגוסט שנת 2011 ועד להורדת הריבית האחרונה בסוף השבוע שעבר, הפחיתה המועצה המוניטארית של הבנק המרכזי הברזילאי המכונה Copom את ריבית הבסיס בברזיל לא פחות משבע פעמים מרמה של 12.5% בחודש אוגוסט לרמה של 8.5% כיום. אולם נראה כי חלק לא מבוטל מן הסוסים כבר ברחו מן האורווה הברזילאית.

כעת הממשלה מנסה להביא את הריבית לרמה מקובלת של מדינות דומות למרות שאינפלציה וריביות גבוהות במיוחד הינן מסורות ארוכות שנים. הפחתת הריבית באה על מנת להפיח מחדש תנופה בגלגלי הצמיחה החורקים של הכלכלה הברזילאית אשר צפויה לצמוח השנה כ-3% בלבד אל מול צפי לצמיחה בשיעור של 4.5% בשלהי שנת 2011.

השאיפה של הממשל הברזילאי הינה להשיב את הצמיחה לרמה הגבוהה מ-4% בהקדם. הממשלה מעודדת את הבנקים הממשלתיים להגדיל הלוואות לעסקים ופרטיים ומפחיתה מיסים, הדבר נותן לאחרונה אותות חיוביים בכל האמור במכירות רכבים מואצות, אולם מעורר חששות מוצקים לבועת אשראי בתחום הרכב. אנליסטים רבים מבקרים את מדיניות האשראי הקל שמביאה למינוף משקי הבית הרוכשים מכוניות, חופשות ומכשירי צריכה באשראי ניכר.

הטענה הממשלתית הברזילאית לסוגיית בועת האשראי המסתמנת הינה כי יותר ויותר ברזילאים זוכים בעבודות מכניסות יותר ומסוגלים לעמוד בתנאי האשראי, וכי מערכת הבנקאות המקומית בעלת בסיס הון גדול וסטנדרט אשראי נוקשים. לפיכך עידוד האשראי הינו מהלך ראוי לעידוד הכלכלה המקומית. הפחתת הריבית המצטברת בשיעור של 4% הביאה להיחלשות של כ-20% בשערו של הריאל אל מול הדולר בחודשים האחרונים לעבר רמה פסיכולוגית של כשני ריאל לדולר. היחלשות שכזו של המטבע המקומי אמורה לעודד באופן מהותי את הייצוא, אולם נוכח החולשה הגלובלית בשוקי היעד של הייצוא הברזילאי, נראה כי השפעת הפיחות על הצמיחה תהא מתונה.

לאור העובדה שהאינפלציה השנתית בברזיל מצויה מתחת ליעד של 6.5% ועל פי התחזיות תסתכם ברמה של כ-5.3% בשנת 2012, הרי לבנק יש גמישות מוניטארית מסוימת במטרה לעודד את הצמיחה במדינה, זאת תוך שמירה על יעד ריבית ריאלית של 2%. הבנק המרכזי הנמיך ציפיות באשר להפחתות ריביות עתידיות באומרו כי אלו יהיו מתונות יותר. אולם נראה כי טרם נאמרה המילה האחרונה במדיניות המוניטארית המרחיבה והדבר צפוי להמשיך ולהחליש את המטבע המקומי ולשחוק תשואה דולרית בשוק המניות.

מטרה סמויה נוספת של הפחתת הריבית בברזיל הינה לפגום באטרקטיביות תוכניות החיסכון הנותנות ריבית גבוהה שהינן כמכשיר החיסכון המועדף על העשירונים העליונים בברזיל, ולהזרים על ציר הזמן מיליוני משקיעים ברזילאים להשקעה בשוק המניות, בה בשעה שכיום רק כ-600 אלפי ברזילאים משקיעים בשוק המניות המקומי מתוך קהל יעד רלוונטי בשכבות הבינוניות - גבוהות של כ-30 מיליון ברזילאיים.

נקודה מעניינת בהקשר של המשבר האירופי בכל האמור בהשקעות בברזיל, הינה העבודה שספרד הינה המשקיעה השלישית בגודלה בעולם בכלכלת ברזיל. היא מחזיקה בהשקעות בהיקף של 79.5 מיליארד דולר נכון לתום שנת 2011 בסקטורים רבים כגון אנרגיה, פיננסים ותקשורת. התגברות הקשיים בספרד עלולה לפגוע בהשקעות הספרדיות הכבירות במשק הברזילאי ולעודד יציאת כסף מברזיל. נתוני ההשקעות המינוריים של משקיעים ספרדיים בברזיל ברבעון הראשון של שנת 2012 בהיקף של 739 מיליוני דולרים אל מול היקף השקעות של 4.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון אשתקד, מלמדים על המגמה המסוכנת בהשקעות.

נסכם בכך כי ממש כמו בדילמה סביב השקעה בשוק המניות בארה"ב, יש שיראו במכפילי המניות הנמוכים במדד ה-BOVESPA העומדים על כ-9.5 על בסיס הרווחים העתידיים החזויים בארבעת הרבעונים הקרובים, בשילוב ריבית נמוכה היסטורית ויורדת ככלל החלטה להגדלת חשיפה לשוק מניות זה.

אנו לעומת זאת כמנהגנו נוהגים להתמקד בניתוח תמונת המאקרו הגלובלית, שנראית כלא מאירת פנים עבור כלכלת ברזיל בטווח הנראה לעין. השילוב שבין צעדי מדיניות כלכלית שנויים במחלוקת, חולשה בצמיחה הגלובלית, בדגש על האטה בקצב הצמיחה בסין ומשבר מחריף באירופה מביאים אותנו למסקנה כי עדיין לא הגיע זמן ברזיל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גן ילדים קרנבל (ל"ת)
    דרוז 14/06/2012 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    thank you..this is strategy (ל"ת)
    abbasss 14/06/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.