השוק משתולל, אבל בינתיים הסוחרים צדקו בפוזיציה שלהם

השבוע חילצו את ספרד, הזרימו לה 100 מיליארד אירו והופ יש לה כסף בחשבון. אתמול נשמע קולה של קפריסין על רצונה בחילוץ מיידי. הספרדים גם הם יצאו בשיר חדש שהם צריכים בכלל "כפול" כמו אספרסו, לשם תידלוק הגרעון. יוון הולכת לבחירות ביום א'.

תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה עולות, מה שגורר חששות כבדים אצל המשקיעים, כי תשואה גבוהה בעצם אומרת שריח המונופול מתעצם. אצלנו כדי לא להגיע למצבים מביכים דומים, הרי "אף אחד לא יתן לנו סיוע כזה", מכינים חבילת מיסים.

בשנה האחרונה יש כאן מהלכי אימה על הציבור בתרחישים של אסון. אני לא מבין איך אנשים נשארים כאן. כנראה שנשארים כי לא מאמינים לממשלה אבל איזה שחקן כדורגל תבחר חוץ מנתניהו לראשות הממשלה, ועוד שיהיה עם גבס.

הבנקים על הכוונת, מדברים על עמלות. האם זה הצעד הבא אחרי הסלולר? רצוי לזכור שבנקים זה לא סלולר, זו יציבות פיננסית. בחו"ל ממעטים בעמלות. נתנו חופש פעולה ללא פיקוח, בנקים בידיים פרטיות וראינו את התוצאות - חורבן הכלכלות. ברור שהציבור מחזיק את הענף הזה בעמלות מוזרות, אבל הבנקים מחזיקים לא מעט חברות במשק שמקבלות אשראי. כמובן שלא חובה להסכים בנושא, אבל רצוי לזכור מה קרה לבנקים בחו"ל בשנים האחרונות, לאותם בנקים היו גם מפקידי כספים שלא חייכו.

אחרי כל החדשות והחששות קשה להאמין שהבורסות עולות אפילו 1%, אבל חשוב לזכור שאת המצב הנוכחי הבורסות מגלמות בחלקו. יש גם סוחרי מציאות שמאמינים בטוב והמחירים נוחים להם. חשוב לזכור שבורסות נעות על מילים בתקופה הנוכחית. משפטים של מנהיגים יכולים להעלות ולהוריד אחוזים לא קטנים את הבורסה.

סיכום קצר:

השבוע עליות של 5% נקטעו אתמול בירידות מ-1100 ל-1080. בשבוע הבא אחרי הבחירות ביוון העצבנות יכולה לרדת. התמיכה נמצאת ב-1040 לתקופה הנוכחית, ומעליה אזור 1060. מנגד מעבר של אזור 1100 יצית ראלי בשוק.

דולר:

חיובי מעל 3.8

אופציות מעו"ף:

שבוע שעבר, עת המדד היה ב-1060, ניתנה הערכה ש-1040 תמיכה חשובה לסוחרים שניתן לבנות עליה להמשך, ורק ירידה ממנה תצייד בהגנות. כמו כן ניתנה הערכה לעליות שערים ספקולטיביות אחרי שאחרון האנליסטים ראה שחור מעבר לפינה. המדד יצק את 1040 כתמיכה וביצע מהלך ספקולטיבי ל-1100.

במהלך השבוע הנוכחי נשארה מצבת הפוזיציות עדיין על אזור ה-1080.

לא מעט אינם מאמינים במצבה זאת ויש בזה צדק קטן, כי מי שלא מפרש נכון את מטרתה, לא יאמין בה. שבועיים וחצי עברו מרגע תחילת אופ' יוני ואנו עדין באזור המצבה. כלומר הסוחרים צדקו בהערכתם - כל פרמיה מסביב נשחקה, קל וחומר על המדד.

ברור שהמצבה והמיקום יכולים להשתנות, צריך יהיה לפרש אותה שונה ממה שמתפרש כרגע. אבל פרשנות חדשה תיתן הערכת שוק חדשה לכותבים, וזה כבר סימן טוב כדי לנסות לדעת את פני העתיד. שבועיים וחצי לפקיעת יוני ויש לא מעט חדשות ברקע. יוון תקבע את שבוע הבא, סוריה והלחץ הפנימי כנ"ל.

לקראת שבוע הבא אפשר לקנות שוקת של פרמיות מרוחקות מהמדד, משני הצדדים למקרה שאחרי הבחירות ביוון תהיה תנועה נאה של מס' אחוזים.

הסטייה עולה לא פעם בתקופה הנוכחית וצריך לדעת שהפרמיות שקונים הן לא זולות, אבל למקרה של תנועה זה שווה. בינתיים החודש השוק ביצע תנועה חיובית עם כל הארועים השליליים ברקע.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוולין ורביד 13/06/2012 07:28
    הגב לתגובה זו
    החדר במסחר ,שימו במועדפים ואל תשכחו לבדוק ומי שמשקיע בעצמו יכול גם להצטרף:http://www.ta25.info/default.asp
  • 7.
    EUBH KNK 12/06/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    גם אני ?
  • 6.
    יחיאל 12/06/2012 14:13
    הגב לתגובה זו
    כמה קשקושים ואפילו לא נסיון קטן לחזות ולתת אסטרטגיה בדיחה אני רק בגללו מפסיק להיכנס לביזפורטל
  • מנדיבלומנטל 12/06/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
    שבוע שעבר נתן תחזית מעולה.פירגנת לו?
  • 5.
    אחד 12/06/2012 13:09
    הגב לתגובה זו
    מה דעתכם על מספר הפוזיציות הפתוחות כאינדיקטור של מה צפוי לקראת הפקיעה ? האם המנוסים שבכם ראו שזהו אינדיקטור אמין לפקיעה? למשל כרגע יש רוב לקולים כתובים ב 1080 אבל הנתון הזה מופיע כבר די הרבה זמן . בנוסף , אני רואה תוספת של כ 2000 כתיבות של C1100 בין ה 10.6 ל 11.6 כלומר נראה שהכותבים מכוונים לאזור 1100 בפקיעה.
  • דוביד 12/06/2012 18:49
    הגב לתגובה זו
    .כרגע היא משערת מסביב לרמה הנוכחית.אבל השוק שלנוכבר הוכיח שהוא יכול לנוע ואז משנים את המצבה ע"י תוספות מסיביות של כתיבה.
  • 4.
    גבי ג 12/06/2012 11:02
    הגב לתגובה זו
    למה אתה לא מבין איך אנשים נשארים פה???? אף אחד לא מחזיק אותך או אחרים להישאר בארץ. אתה רשאי לעזוב למשל ליוון,אירלנד,ספרד,איטליה,קפריסין,בולגריה היציבות כלכלית או ארצות סקנדינוויה,צרפת,הולנד,בלגיה וכ"ו המתאסלמות או למדינות הערביות היציבות פוליטית!!!!!!!!!!!! בעבר אמר שייקה אופיר שבא לו לעזוב את המדינה בעקבות תוצאות הבחירות ותראה איפה הוא. אתה יכול לשאול אותו למה הוא נשאר בארץ
  • דוביד 12/06/2012 18:53
    הגב לתגובה זו
    רשום לך שנוכח הליכת אימים של הממשלה על הציבור זה מפתיע שלא עוזבים כאן,ולאחר מיכן רשום שכניראה לא מאמינים לממשלה. אז השורה התחתונה היא שלא מאמינים לממשלה ולכן עדין כאן. אם היה צפי לשואה כפי שנתניהו טוען,היו נשארים כאן כולם?אשרייך. בקשר לכלכלות,לא מתווכח איתך שמצבנו טוב משלהם,אז מה הבעיה?
  • 3.
    MANO1963 12/06/2012 10:54
    הגב לתגובה זו
    כל ראלי קטן שיהיה זו הזדמנות להוסיף פוזציות שורט
  • 2.
    גבי ג 12/06/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
    למה אתה מזלזל ביכולותיו הכלכליות של ראש הממשלה???? היכולות שלך מוכחות יותר????? האם תהיה מדינה שתעזור לנו במידה ונתמוטט????? מה קרה במשבר 1982?????? אל תהיה חוכמולוג, קל לדבר/לבקר כאשר אין לך אחריות. נקווה שנפגע פחות מכל המשברים הצפויים.
  • מעיין 12/06/2012 10:56
    הגב לתגובה זו
    שכר והוצאות על כל חכ ושר הייתי איתך.
  • 1.
    על בטוח 12/06/2012 08:37
    הגב לתגובה זו
    כרגיל חד וממוקד, צורת הכתיבה פשוט כיף לקרוא.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.