הטוב הרע והמכוער - מדד הביומד סוגר חצי שנה של ניגודים
החצי הראשון של שנת 2012 עומד להסתיים ובהחלט ניתן להכריז על מהפך בענף הביומד. אם לפני כשנה, בסיכום 2011 היה צורך להתחיל בהסבר לגבי הירידות באפיק בעקבות כישלונות של חברות בסקטור, או בשל עיכוב בהתקדמות תהליכי הפיתוח, כעת יש צורך להסביר מדוע מניות הענף לא זזות על אף הצלחה שהציגו מספר חברות בתחום. לכן נסכם את חצי השנה הראשונה בשלוש מילים: הטוב, הרע והמכוער.
הטוב - When you have to shoot, shoot, don't talk
בצד הטוב של המפה, לראשונה, אפשר לראות תהליכי התבגרות בענף. אם לפני שנה רובו של המדד היה מורכב מחברות שמכרו חלומות למשקיעים אבל בדוחות הציגו 0 אחד גדול בצד המכירות, ב-2012 מצליחות החברות להציג מכירות נאות (לפחות בחלק העליון של המדד). אם את גיוון הוותיקה ואבוג'ן (שהיא אומנם במדד אך נתפסת כאחות חורגת לענף) כבר התרגלנו לראות מציגות מכירות ורווח בשנים הקודמות, השנה נוספו לקבוצה גם קמהדע, פרוטליקס ופוטומדקס שעשו במהלך השנה האחרונה עלייה ממדד הנאסד"ק.
זהו המהלך המשמעותי ביותר שקרה השנה לחברות ביומד. לאורך זמן יש צורך להראות תוצאות ומכירות ולראשונה אפשר לסמן וי קטן על סעיף זה. אולם, חשוב להבין כי זו רק תחילת הדרך. מכירות זה דבר טוב, אך בסופו של תהליך יש להציג גם רווחיות. עם סימן השאלה הזה נצטרך להתמודד בעתיד ועל החברות הישראליות ידברו במונחי תוצאות ופחות במונחי פוטנציאל.
אבל חשוב להבין שזו רק תחילת הדרך. האם החברות המובילות במדד יציגו גם רווח לאורך זמן - זו השאלה הגדולה. עם התבגרות החברות בענף, המשחק כבר לא יהיה הפוטנציאל, אלא התוצאות בשטח.
הרע - You're smart enough to know that talking won't save you
החלק הרע במדד מתחיל במקום בו נגמר החלק הטוב, כאשר מעבר לעשר החברות הגדולות במדד, מגלים מדד מרוסק בו מניותיהן של 11 חברות מתוך 31 ירדו ביותר מ-20% מתחילת 2012. מה שאומר ששליש מהחברות במדד התרסקו בשנה בה השוק חיובי יחסית. נפילות אלה מסמלות את הבעייתיות שבמדד. מחד, ישנן חברות דוגמת קמהדע ופרוטליקס שקיבלו אישורי FDA וחותמות על הסכמי הפצה עם חברות ענק בינלאומיות. מאידך, נכללות במדד חברות דוגמת די מדיקל ונסווקס שמתקשות לגמור את החודש. הצלחה של הביומד כמדד תלויה ביציבות החברות הכלולות בו. כל עוד כמחצית מהן מתקשות לסיים באיזון תקציבי, כנראה שנמשיך לחזות במדד שסובל מתנודות חדות, מחזורי מסחר נמוכים וחוסר עניין ציבורי. נקודה זו בולטת במיוחד ביחס למהלך שעשו חברות הטכנולוגיה מתחילת השנה גם מבחינת התשואות ובמיוחד מבחינת מחזורי המסחר.
המכוער - I like big fat men like you. When they fall they make more noise and sometimes they never get up
נכון שמדד הביומד זכה בזכות לכינוי מדד החלומות, ולכולם כבר ברור שההשקעה בו דורשת עצבי ברזל וסל מלא באופטימיות, אבל מה קורה כאשר החלום הופך לסיוט? בחצי שנה האחרונה חזינו במספר חברות שהתרסקו דוגמת די פארם שנכשלה בניסוי טיפול בשבץ והמשקיעים ספגו הפסדים של למעלה מ-90%. חברה נוספת היא די מדיקל שכיכבה גם היא ברשימת הנופלות של 2011 ומתחילת השנה הנוכחית ממשיכה במגמה השלילית עם צניחה של יותר מ-70%. אך אין ספק שהסיפור במניית אולטרה שייפ לוקח בהליכה את תואר הסיפור הביזארי של השנה. החברה עסקה בפיתוח מכשירי הרזייה וזינקה במהלך 2010 בעקבות המלצה של אופרה ווינפרי, סגרה לאחר מכן את הפעילות במהלך 2011. כיום החברה משמשת כשלד בורסאי עם 50 מליון שקל בקופה עליו נאבקים מספר סוחרי שלדים בסכסוך מתמשך. כדאי לשים לב כי הקשר בין אולטרה שייפ לפעילות ביומד לא קיים, מה שלא מונע ממנה עדיין להיות חלק מהמדד.
סיפורן של חברות אלה ונוספות מסמל את הבעייתיות של מדד הביומד. ניתן היה לחשוב שהשנה המדד יתנהג באופן שפוי ורגוע יחסית לשנים קודמות, אולם לצערנו לא כך קרה. תשואות יפות שהשיגו חלק מהמניות הגדולות במדד מאפיל על המציאות בה יותר ממחצית החברות במדד מציגות תשואה שלילית דו ספרתית ומעלה. כל עוד מצב זה יימשך, היחס למדד הביומד בישראל יהיה כמו אפיק השקעה מסקרן שנחמד להציץ בו מידי פעם, אולם עדיין אינו חלופה אמיתית להשקעה.
- 3.יו-יו 12/06/2012 08:19הגב לתגובה זוגילה את אמריקה. ילד בכיתה ג' יכל לרשום את זה.
- 2.שחם 11/06/2012 12:27הגב לתגובה זוהביו שחט אותי השנה
- יוסי 11/06/2012 13:41הגב לתגובה זווזה בדיוק הזמן לקנות מניות ביומד , אך להיות סלקטיבי. דוגמא : בריינסאווי ,plx ,בונוס, בריינסטורם .
- 1.איתמר מאזן מעולה ומעבר לרווח עם מכירות של 60 מיליון שח (ל"ת)חד עין 11/06/2012 08:54הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
