ה-1,040 במעו"ף זה מטריית הגנה כעת לסוחרי האופציות

אמות הסיפים רעדו השבוע בבורסות כאשר דובים רבי עוצמה מכרו מניות מכל היד בבורסות אירופה וארה"ב.לעומתן בורסת ישראל סיימה שבוע חיובי עם עלייה של 1.3%. אצלנו הדובים והשוורים מבקרים ראשונים. שימו לב מה קרה מתחילת השנה. בישראל לא ניצמדנו לגל העליות בחו"ל, והנה הן נפלו כל הדרך חזרה. המדד המקומי ירד כ-3% מתחילת השנה, וברחבי העולם זה מעורב יותר.

נוכח הירידות השבוע ואחרי הנפילות בעולם, יצאו אנליסטים להמונים ואמרו שהגל עוד לפנינו. אני מצפה שכאשר עולים ללא הבחנה כפי שהיה באירופה, יקומו אנליסטים ויגידו המלך הוא עירום וייתנו תחזית שלילית. אבל אחרי ירידה של 17% בגרמניה ו-10% בארה"ב, זה אומר שכרגע מסומנת תחתית זמנית.

בתקופה זאת נראה לי שאנו לא יכולים להיות חכמים במיוחד נוכח המשבר האירופי שנמצא בצומת, והמצב הכלכלי בארה"ב עם נתונים רעים. אצלנו זאת אירן ברקע מה שאומר שלבורסה יש עוד לרדת ולא מעט. אבל מנגד אם באירופה יהיו יצירתיים, ובארה"ב תיהיה תוכנית חדשה וממריצה, נמשיך ליפול? ממש לא. לכן כל אמירה נחרצת שנאמרת היום אין לה בסיס חזק להיות האמת של המחר.

לסיכום:

מצב רוח אפל ושחור יש לא מעט בתקופה הנוכחית. בכל זאת העולם נפל והמנתחים צפו עליות. כעת הם צופים נפילה באותה לשון נחרצת, נראה אם הפעם התיזמון יהיה לטובתם. בישראל רמת ה-1040 משמשת כמיטריית הגנה לעת הנוכחית. ירידה ממנה מצריכה קניית הגנות.

דולר:

בחודשים האחרונים בטור הנוכחי נתתי לא פעם יעד 4 שקלים. הנה אנו על מפתן ה-4 שקלים. סטופ למגמה החיובית ב-3.85.

sp:

כרגע על 1278. מעל 1290 תהיה רגיעה. מתחתיה הפוטנציאל הוא ל-1240

אופציות מעו"ף:

שבוע שעבר רשמתי רמות שצריך להביט עליהם כ-1040 ו-1080. ל-1040 ירדנו וחזרנו מס' פעמים. רמה זאת מוכיחה עצמה כבעלת חשיבות למשקיעים וגם לסוחרי האופציות. מתחת ל-1040 צריך להצטייד בהגנות. המדד הגיע ביום ה' ל-1065, סיים את השבוע באופטימיות, וביום א' התרסק ל-1040 בשל נתונים גרועים בחו"ל. מבחינתי הבורסה בישראל מנסה לפתח מגמה חיובית מהוססת. יום א' הייתה הפרעה.

נכון שנוכח חוסר היציבות בעולם, הערכה זאת שווה כקליפת השום. אבל אם זה נכון למס' אחוזים בודד, זה יכול להיות מהלך ספקולנטי נאה. הגנות למדד המעו"ף צריך לרכוש מתחת ל-1040, כאשר ירידה כזאת תבטל תרחישים עולים. כותבי האופ' רואים את סטיית תקן עולה לא פעם. כותבים שאוהבים כתיבות יומיות רואים לפתע את המחיר צומח. זה איפיון לשוק דובי. אצלנו הסטייה היא סבירה לתנועות שיש כאן. המדדים שומרים על תנועה יומית לא גדולה מדי. מסחר יומי, יש מהפכים לסוחרים ומי שיודע לשנות דעתו כזיקית יכול להינזק פחות או להרוויח יותר.

לסיכום:

מתחת ל-1040 יתחדש גל יורד. בינתיים שוק מדשדש בעלייה. מרכז הכתיבות כרגע הוא גבוה מ-1040 החודש. לתת כבוד לבורסות חו"ל ולאירועים מעבר לים, הם חזקים יותר מהשחקנים בשוק המקומי שכרגע מצליחים לשמור על איתנות יחסית לנפילה השבועית בחו"ל.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    היה מעניין לקרוא (ל"ת)
    תודה רבה 09/06/2012 02:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אבי החלום 06/06/2012 11:24
    הגב לתגובה זו
    אתמול מ1052 אני בלונג ,כעת 1068 והכל לפי הערכתך.אש.
  • 12.
    06/06/2012 00:37
    הגב לתגובה זו
    שולטים במדד המעוף בדיוק כמו במחירי הדיור העולם יכול להתרסק ואם האינטרס של האוצר שהשוק יעמוד אז השוק יעמוד ולא ירד
  • 11.
    אסטרטגיה לשבועיים 05/06/2012 20:34
    הגב לתגובה זו
    המלצה לפסימיים: לכתוב מרווח 1040-1060 - לכתוב CALL 1040 לקנות CALL 1060 - מומלץ לבצע מחר בבוקר במידה ותא 25 ממשיך להתחזק...מקבלים 3400 ש"ח משלמים 2200 ש"ח - דרישת בטחונות 2000 ש"ח (בפועל הרבה פחות כי מתקבל תזרים חיובי של 1200 ש"ח. הפסד מקסימלי 800 ש"ח , רווח מקסימלי 1200 ש"ח. לדעתי הסתברות גבוהה שבשבועיים הקרובים נראה את המעוף לכיוון 1000 נק. . אני עשיתי *50. ירידה ל1020 סוגר חצי מהפוזיציה. נתראה שבוע הבא
  • ומה תעשה אם המדד יעלה ? (ל"ת)
    אחד 06/06/2012 08:40
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    1000 מלה ואפילו לא אות אחת שעוזרת במסחר (ל"ת)
    שחריקו 05/06/2012 19:59
    הגב לתגובה זו
  • עודד 05/06/2012 21:25
    הגב לתגובה זו
    וכל מילה זהב
  • בוני אם 06/06/2012 07:26
    אני כבר אתמול לקחתי כמה החלטות לפי 1040,ומגמה חיובית.אנשים כמוכם גורמים לכך שכותבים מוכשרים חושבים שהקוראים לא אנטליגנטים
  • 9.
    כתבה מעניינת אבל צר לי לא חידשת לי דבר (ל"ת)
    איש השנה 05/06/2012 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 9 מה המגמה כעת? (ל"ת)
    מוטי 05/06/2012 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תודה איש יקר (ל"ת)
    astrateg 05/06/2012 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קוני למל 05/06/2012 15:58
    הגב לתגובה זו
    כיסוי תחת.
  • 6.
    קוני למל. 05/06/2012 13:22
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים.
  • 5.
    MANO1963 05/06/2012 12:47
    הגב לתגובה זו
    שבירה של 1040 תגרום לגל ירידות נוסף מכיוון שאני לא רואה חדשות טובות באופק אני מהמר על 980 כתמיכה הבאה
  • 4.
    במבי 05/06/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
    אני מנסה להבין כיצד להשתמש בסקיו. השפל של "החיוך" שאמור להראות לנו את הנקודה שבו מתרכזות רוב הכתיבות יכול להשתנות באופן תדיר לקראת הפקיעה כפי שהיה בפקיעה האחרונה. האם יש טעם לנסות להתשמש באינדיקטור הזה? ואם כן, איך ?
  • 3.
    דוביד 05/06/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דוד מירושלים 05/06/2012 09:04
    הגב לתגובה זו
    נעדרתי מהארץ לשבוע בגלל עבודתי. התגעגעתי למאמרך ולא היה לי מספיק זמן להיכנס לאינטרנט בחו"ל ולקרוא. עלה והצלחה
  • 1.
    דוביד תודה רבה על סקירה מעניינת (ל"ת)
    haimam55 05/06/2012 08:27
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.