מדיניות מוניטארית לוטה בערפל - לאן הולכות הריבית?

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס למדיניות המוניטארית המעורפלת בשוקי ההון המובילים
יניב פגוט |

עד לפני שבועות מעטים קונצנזוס חזאי הריבית המקומית היה לירידה לרמה של 2% בריבית הבסיס, ואילו תוך זמן קצר התפוגגו כלא היו תחזיות הפחתת הריבית במשק ושוק איגרות החוב אף מגלם נכון להיום צפי להעלאת ריבית מסוימת בשנה הקרובה. נשאלת השאלה המוכרת לנו מליל הסדר הקרב ובא - מה נשתנה?

ניתן לומר כי ההתייצבות במשבר החובות באירופה שבאה לידי ביטוי בירידת תשואות בשוק החוב הממשלתי בספרד ואיטליה ובעליית מחירים מהותית במדדי המניות הגלובליים, בשילוב תחזיות הצמיחה המשופרות, הן הגורם המרכזי בלחיצה של בנק ישראל על דוושת הבלמים המוניטארית.

עליות השערים בשוקי המניות הגלובליים ונתוני המאקרו המשופרים מכיוונה של כלכלת ארה"ב ממוססים כל טיעון רציני לאקטיביות מוניטארית בעת הנוכחית. בנק ישראל ביטא לא פעם בחודשים את המשקל המרכזי שניתן במסגרת המדיניות המוניטארית להתפתחויות בזירת הצמיחה הגלובלית בכלל והמשבר באירופה בפרט. לפיכך צפירת ההרגעה הזמנית במוקדי הסיכון האמורים ספחה את ציפיות הפחתת הריבית במשק כלא היו.

גורם מרכזי נוסף שמאלץ את הבנק המרכזי המקומי לנהוג בשמרנות מוניטארית ולא להמשיך ולהמתין לפני העקום על מנת לקדם פני האטה בקצב הצמיחה הכלכלי, הינו העלייה המהותית בציפיות האינפלציה במשק. חוזה האינפלציה הגלום בעקומי התשואה לפדיון מצוי בסמיכות "לא נוחה" לקצה העליון של יעד האינפלציה, ובנק ישראל צריך להיזהר פן יכרסם באמינות האינפלציונית שלו באמצעות מדיניות מוניטארית שאינה הולמת את הסביבה הכלכלית.

תשואות המק"מים הארוכים העומדות על כ-2.6% מלמדות כי השוק עבר מתמחור אגרסיבי של הפחתות ריבית לציפיות להעלאת ריבית במשק בשנה הקרובה בפרק זמן קצר.

אנו סבורים כי מאניה-דפרסיה זו בתחזיות הריבית במשק הינן פועל יוצא של חוסר הוודאות העצום בכל האמור בסביבת הפעילות הכלכלית הגלובלית. עמדתנו הבסיסית הינה כי שיאו של משבר החובות באירופה מצוי עדיין לפנינו, ועליית מחירי האנרגיה מאיימת על קצב הצמיחה הכלכלי בארה"ב במחצית השנייה של שנת 2012.

המסקנה מכך שתהליך הפחתת הריבית במשק ימשיך בחלקה השני של שנת 2012 כתגובה להידרדרות בפעילות הכלכלית הגלובלית, ועקב כך עליית התשואות הנוכחית באפיק הממשלתי תהווה עבורנו הזדמנות בבוא היום להגדלת המח"ם בתיק ההשקעות הממשלתי.

בטווח הקצר יימשך גל הנתונים הכלכליים המשופרים מכיוונה של הכלכלה האמריקנית התומך בעליית תשואות באיגרות החוב הממשלתיות בארה"ב, וזו צפויה להשפיע לשלילה על אפיקי החוב הארוכים המקומיים. סיבה מרכזית נוספת אשר גורמת לנו להותיר לפי שעה את המלצתנו להחזקת מח"מים קצרים בתיק ההשקעות, הינה העובדה שאנו מתקרבים לכניסתו של סט אינפלציה עונתי גבוה, אשר תהיה לא השפעה שלילית על אפיקי החוב הממשלתיים הארוכים בכל האמור בהתבהרות האופק המוניטארי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.