זקוקים לכסף? אל תמתינו לרגע האחרון
ביום ראשון האחרון, נכנס לתוקף שינוי בסליקת מניות וקרנות נאמנות במסלקת הבורסה. על פי השינוי, מתחילת השבוע נסלקים ניירות אלו במנגנון של T+1. כלומר, כנגד כל פעולת קניה, מכירה, חישוב יום אקס לתשלום דיבידנד וכד', הקשורה במניות או בקרנות נאמנות, תתבצע התחשבנות כספית ביום העוקב, ולא ביום ביצוע העסקה, כפי שהיה נהוג עד כה.
שיטות סליקה שדוחות את העברת הכספים כנגד הזיכוי בסחורה, הן שיטות מקובלות בעולם. יש מסלקות הפועלות אף בשיטת T+3, כלומר סליקה כספית כנגד העברת תמורה, שלושה ימים לאחר ביצוע העסקה בפועל.
עד 2010 פעל מנגנון הסליקה לפי T+1, רק באגרות החוב הממשלתיות. במהלך נובמבר 2010 צורפו אליו גם אגרות החוב הקונצרניות. כעת הופכת הסליקה בכל ניירות הערך לאחידה. מהלך מתבקש שפועל לטובת הסוחרים בבורסה, אלו שעד השבוע נאלצו לחשב כל מהלך מחשש לחריגה. עד השבוע, למשל, היה צורך להמתין יום לאחר מכירת אגרות חוב בכדי לקבל את התמורה, ולא ניתן היה לרכוש מניות או קרנות נאמנות באותו יום כנגד מכירתן של אותן אגרות חוב. כעת תיפתר בעיית פערי הסליקה.
שינוי נוסף ששיש לקחת בחשבון הוא שינוי יום האקס לדיבידנד. למעשה, כיוון שעל פי ההוראה החדשה, הסליקה נדחית ביום, מי שיהיה זכאי לקבלת דיבידנד הוא מי שמחזיק את הנייר ביום הקובע. כיוון שלאחר השינוי בסליקה, הסחורה תועבר ביום העוקב, יהיה צורך ברכישת / מכירת הסחורה (כל אחד ע"פ האינטרס שלו), יום לפני היום הקובע. שינויים טכניים אלה, אמורים לשפר את מצב הסוחרים אך עלולים לעלות לציבור המשקיעים כסף רב.
עד כה הורגל ציבור המשקיעים הרחב למכור מניות וקרנות נאמנות ביום בו הזדקק לכסף. אולם מי שלא מודע לשינויים שחלו וימשוך כספים ביום שיזדקק להם כנגד מכירת המניות או הקרנות, יכנס לחריגה, כיוון שיום העברת הכספים לחשבונו נדחה למחרת. זאת אומרת שלא ניתן יותר להיכנס לסניף הבנק למכור ניירות ערך ולצאת עם מזומן.
תקנה זו, שלא זכתה לפרסום הראוי בקרב הציבור, תיטיב, לפחות בטווח הקצר, עם הבנקים מפני שעל אף שהחריגה בחשבון הלקוח תיסגר למחרת אותו היום, הוא ישלם כנגדה את הריבית הגבוהה ביותר הנגבית בבנק (בגין חריגה יומית).
לאור השינויים כדאי לציבור המשקיעים לסגל לעצמו הרגלים חדשים. זקוקים לכסף? אל תמתינו לרגע האחרון. הכינו אותו מספר ימים לפני המשיכה המתוכננת, אחרת אתם עלולים לשלם על כך מחיר מיותר.
- 10.אלוהים נמצא בדברים הקטנים, כתבה מועילה (ל"ת)זהר רוזן 22/03/2012 09:57הגב לתגובה זו
- 9.גרשון 22/03/2012 08:22הגב לתגובה זושלח, מצפים לעוד כתבות רבות שלך. בהצלחה!
- 8.המנטור שלך 21/03/2012 21:42הגב לתגובה זוכתבה מקצועית ואיכותית ומחכימה. חשוב שתוציא סקירה מידי שבוע. חשוב שהסקירה תיצור ערך לציבור הרחב באמצעות סקירות שעוסקות בנושאים מהותיים ולא עיסוק בקוריוזים. בהצלחה.
- 7.לא ברור 21/03/2012 20:37הגב לתגובה זוייחשב כאילו מכרתי רק ביום האקס?
- 6.ציון 21/03/2012 19:48הגב לתגובה זוכמו תמיד יעקב אתה כותב פשוט נהדר ומאוד מקצועי ,המשך כך יישר כוח.
- 5.גיל 21/03/2012 17:43הגב לתגובה זועד עכשיו נראה שהכול עבד בסדר , למה לשנות ? ד"א אני סוחר במגדל שוקי הון , היום מכרתי מניות ב - 7000 ש,ח וקניתי אחרות במקומם ללא בעייה.
- 4.כתבה עניינית ומקצועית!!! (ל"ת)עומר 21/03/2012 17:24הגב לתגובה זו
- 3.מור 21/03/2012 16:14הגב לתגובה זויופי של כתבה. בתור אחד שמסתכל על השוק הזה בתור שוק מטלטל ורואה את השינויים החדים שמתרחשים בצורה יומיומית, אני יכול להגיד שהכתבה עושה רק טוב לאנשים כמונו שרק צמאים למידע. מידע נוסף שחשוב שנסגל לעצמנו לקרוא כדי להישאר מעודכנים הוא הדירוגים המסתובבים ברשת, יש כמה וכמה מהם, אחד מהיותר טובים שנתקלתי בהם לאחרונה היה זה :http://www.inbest.co.il/Managers.aspx פשוט חבל לפספס כשמגישים לך את המידע וכל מה שנשאר לך זה לקרוא ולהשכיל ממנו.
- 2.הצעירה 21/03/2012 15:08הגב לתגובה זוכתבה לעניין ולא השטויות שרושמים פה בדך כלל.
- 1.הקורא המיואש 21/03/2012 12:02הגב לתגובה זוהתרגלנו כבר לקרוא חדשות לבקרים חזאים אשר כנראה יצדקו מתי שהוא בהערכתם אך לא בהכרח הדבר יקרה בטווח הנראה לעין. סוף סוף כתבה אשר מציגה שינוי אשר כולנו נהיה חלק ממנו אך עבור רובנו הוא יעבור מתחת לרדאר. טוב שיש מי שמאיר את עינינו!!
- כתבה מעולה!!!!!!!!!!!!!!1 (ל"ת)אלון 21/03/2012 14:40הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7