לא הכל זה רציו, הנה ארבע ענקיות גז-נפט שכדאי שתכירו

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים מיטב בית השקעות, מתייחס לנושא הנפט בארץ ובעולם. מי הן ענקיות הסקטור וכיצד מושפעוות בעקבות הסנקציות על אירן?
עידו צביקל | (2)

הנפט מסובב את העולם וזה יותר מסתם ביטוי. בתקופה האחרונה לא ניתן להעביר יום בלי להיתקל בכותרות חדשות הקשורות לתחום הנפט. אם ביום אחד מדובר על עליית מחירי הנפט בבורסות העולם, ביום אחר הכותרות הן על עוד שיא שנשבר במחירי הדלק בישראל (שחשוב להדגיש שהמחיר שלו לא נגזר ממחיר הנפט שאנחנו מכירים מהבורסות בארה"ב, אלא נקבע לפי מחירי הנפט בנמל ליבורנו באיטליה). באותו הזמן בבורסה בתל אביב המשקיעים עוקבים בדריכות אחר הודעות החברות הקודחות במרץ במימי הים התיכון, בתקווה שהזהב השחור יבקע מבטן האדמה. כל זאת בזמן שהמתיחות בין מעצמות המערב לאירן מעלה את החשש שמגמת ההתחזקות במחיר הנפט תימשך.

השאלה הנשאלת היא כיצד המשקיע הפשוט יכול לנצל את המצב הנוכחי בכדי לתבל את תיק ההשקעות שלו עם קורט מלח וקמצוץ נפט? ישנן מספר דרכים ליצור חשיפה למחיר הנפט, החל מתעודות סל בארץ, ETF בחו"ל ועד מוצרים מורכבים דוגמת ETF על מדד ה-VIX של הנפט (OVX).

אך מה יעשה אדם שלא מעוניין להשקיע בסחורות ומעדיף לקנות מניות של חברות העוסקות במציאה והפקה של נפט? הכיוון הראשוני אליו פונים רוב המשקיעים הוא חברות הגז והנפט הישראליות שקרנן עלתה בשנים האחרונות. גילויי הגז מול חופי ישראל בעשור האחרון הקפיצו את חברות הגז והנפט מהמשורה השנייה והשלישית לשורה הראשונה של מדדי הבורסה. אך דבר אחד שהמשקיעים שוכחים, זו העובדה שחשיפה לחברות הגז בארץ לא נותנת חשיפה אמיתית לשוק הגז והנפט. לרוב מדובר בחברות שמחזיקות במקרה הטוב בשטח אחד בו נמצא גז ובעוד מספר אזורים עם הסתברות למציאת גז או נפט.

למרות הגאווה הישראלית והעובדה שהחברות מהסקטור כבשו את המדדים הראשיים בבורסת תל אביב, ביחס לחברות הגדולות בעולם, מדובר בחברות קטנטנות המזכירות יותר חסקה השטה ליד נושאת מטוסים. אז מה הן האופציות של משקיע הרוצה לצאת קצת מחוץ לביצה המקומית?

הדוד נובל מאמריקה

החברה הבינלאומית הראשונה שעולה בראש המשקיע הישראלי היא חברת נובל אנרגי (NBL) שנתפסת בעיני הציבור כחברה חצי ישראלית שמחזיקה באחוזים נכבדים מתגליות הגז שהתגלו מול חופי ישראל בשנים האחרונות. עם זאת, הפעילות בישראל היא רק חלק קטן מהפעילות העולמית של חברה זו. מעבר לפעילות החברה במימי מזרח הים התיכון, היא עורכת חיפושי נפט וגז בדרום ארצות הברית, במפרץ מקסיקו, בארגנטינה, באקוודור, בגינאה המשוונית, בים הצפוני ובסין.

החברה נסחרת נכון להיום בשווי של 17.7 מיליארד דולר (בערך פי 10 מאשר חברות הגז והנפט הגדולות בישראל), אך ברמה העולמית עדיין מדובר בחברה קטנה בשוק בו החברות הגדולות נסחרות בשווי של מאות מיליארדי דולרים

הדוב הרוסי, המפלצת מארצות הברית, שוברת השיאים מברזיל והגברת הזקנה מבריטניה

כאשר רוצים להתייחס לחברות הגדולות מסקטור חיפושי הגז והנפט, חשוב להבין שנכנסים לתחום של "כרישים". לא לחינם יש לחברות בסקטור זה מוניטין של גופים שמשפיעים על העולם לטוב ולרע. מדובר כאן בחברות גלובליות שמגלגלות מחזורי פעילות בסדרי גודל של מדינות ומעסיקות מאות אלפי עובדים בכל רחבי העולם.

הדוב מרוסיה

גזפרום (OGZD.LI) הינה חברת הגז והנפט הגדולה ביותר ברוסיה, החברה הרוסית הגדולה ביותר ומפיקת הגז הטבעי הגדולה בעולם (מפיקה כ-17% מהגז בעולם). גזפרום מספקת כמעט את כל תצרוכת הגז של מרכז אירופה, מזרח אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר. כ-25% מאספקת הגז של האיחוד האירופי מגיעה מנכסי החברה (65% מאספקת הגז של אוסטריה, 36% מגרמניה, 27% מאיטליה ו-25% מצרפת).

מכירותיה בשנת 2010 הסתכמו ב-117.2 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה עמד על 31.9 מיליארד דולר. ברשות החברה עתודות של 28,800 מיליארד מטר מעוקב (BMC) גז טבעי שווה ערך ל-16% מהעתודות העולמית. לאחר שרכשה את חברת הנפט סיבנפט, היא נחשבת לבעלת עתודות הנפט השלישית בגודלה בעולם (119 מיליארד חביות) לאחר סעודיה (263 מיליארד) ואירן (133 מיליארד).

החברה נמצאת בשליטה של ממשלת רוסיה שמחזיקה ב-38% ממניות החברה, ובתקופה האחרונה עולות חששות בעקבות המשבר הפוליטי שמתפתח ברוסיה. אך כנראה שגם בחורף הבא תושבי אירופה יתחממו בזכות הגז של החברה.

המפלצת מארצות הברית

אקסון מוביל (XOM) הוא תאגיד אמריקני בינלאומי אשר תחילתו בחברת סטנדרד אויל מיסודו של ג'ון ד. רוקפלר. נכון לאמצע מארס 2012, שווי השוק של החברה הוא השני בגובהו בעולם, כ-407 מיליארד דולר. אקסון מוביל היא חברת הדלק הציבורית הגדולה בעולם, שנוצרה ב-30 בנובמבר 1999 על ידי איחוד חברות הדלק אקסון ומובילה בין חברות הנפט. החברה מפיקה את כמות הנפט הגדולה בעולם, 6.5 מיליון חביות נפט ליום. לחברת אקסון מוביל יתרות הנפט והגז הטבעי המוכחות הגדולות בעולם, בין החברות מפיקות הנפט. למרות שקיימות מדינות שבבעלותן יתרות נפט וגז גדולות יותר, נכון להיום מחזיקה החברה בשטחי קידוח בכל היבשות על פני כדור הארץ החל מארצות הברית, אירופה ועד אוסטרליה וסין. בנוסף החברה מעסיקה מעל ל-100 אלף עובדים ברחבי העולם.

שוברת השיאים מברזיל

פטרוברז (PBR) היא חברת נפט בבעלות ממשלת ברזיל. מושב החברה הוא בריו דה ז'נרו. החברה נוסדה בשנת 1953 על ידי נשיא ברזיל ז'טוליו ורגאס, והייתה בעלת מונופול בתעשיית הנפט בברזיל עד לסוף שנות ה-90. בשנת 1997 נפתח שוק הנפט בברזיל לחברות זרות, ונוצרה "הסוכנות הלאומית לנפט" (ANP) שתפקידה לשלוט בשוק האנרגיה. כיום מייצרת החברה יותר מ-2 מיליון חביות נפט ליום, כמו גם מוצרי נפט שונים. נכון להיום מדובר בחברה הגדולה ביותר בברזיל עם שווי שוק של 181 מיליארד דולר. בנוסף ליצור הגז הטבעי והנפט, החברה מחזיקה פעילות של יצור חשמל נקי רשת של 8500 תחנות תדלוק, 300 מכליות להובלה ימית של דלק ו-16 אסדות קידוח. עם פוטנציאל הנפט שהתגלה בשנים האחרונות בברזיל, מדובר באחת החברות עם רזרבות הנפט הגדולות ביותר בעולם.

הגברת הזקנה מבריטניה

BP הוא התאגיד השלישי בגודלו בעולם בתחום הנפט, הגז הטבעי והפטרוכימיה. עד שנת 2000 נקראה החברה British Petroleum. משרדיה הראשיים של החברה נמצאים בלונדון. מניותיה נסחרות בבורסות בלונדון, ניו יורק וטוקיו. פעילותה כוללת קידוחים, הפקת נפט וגז טבעי, זיקוק ושיווק מוצרי אנרגיה. BP מבצעת כיום קידוחים ב-26 מדינות, עתודות הנפט והגז של BP נאמדות ב-18 מיליארד חביות. בבעלות החברה 17 בתי זיקוק, המזקקים 2.8 מיליון חביות ביום. בנוסף, BP שותפה ב-4 בתי זיקוק נוספים ברוסיה יחד עם חברת TNK הרוסית.

BP מספקת מוצרי דלק ליותר מ-27 אלף תחנות דלק ב-18 מדינות ברחבי העולם תחת המותגים Arco, Castrol, Amoco, Aral ו- BP. מחזור המכירות הקמעונאיות של BP הוא כ-6 מיליארד דולר בשנה. החברה מעסיקה כ-109 אלף עובדים ברחבי העולם.

ב-20 באפריל 2010 התפוצצה וקרסה אסדת הקידוח Deepwater Horizon שחכרה החברה במפרץ מקסיקו. באר הנפט בקרקעית הים המשיכה לפלוט נפט וגז טבעי במשך למעלה מחודש, ונגרם אסון אקולוגי מהגדולים בהיסטוריה. רק ביולי 2010 נעצרה הדליפה. משבר זה הוביל לנפילה חדשה בשווי השוק של החברה, ועד היום ממשיכה להתמודד עם תביעות בעקבות אותו משבר.

לסיכום, אין עשן בלי נפט. עם כניסת הסנקציות החדשות על אירן לתוקף, עולה החשש מפני המשך העלייה במחירי הנפט והמשקיעים יצטרכו לחשוב על פתרונות השקעה למצב. ורק הזמן יאמר מי ירוויח ומי יפסיד.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כאט 20/03/2012 06:56
    הגב לתגובה זו
    לא לרוונטיות
  • 1.
    כתוב היטב ומשעשע :) (ל"ת)
    לוויתן 19/03/2012 13:03
    הגב לתגובה זו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.