לא הכל זה רציו, הנה ארבע ענקיות גז-נפט שכדאי שתכירו
הנפט מסובב את העולם וזה יותר מסתם ביטוי. בתקופה האחרונה לא ניתן להעביר יום בלי להיתקל בכותרות חדשות הקשורות לתחום הנפט. אם ביום אחד מדובר על עליית מחירי הנפט בבורסות העולם, ביום אחר הכותרות הן על עוד שיא שנשבר במחירי הדלק בישראל (שחשוב להדגיש שהמחיר שלו לא נגזר ממחיר הנפט שאנחנו מכירים מהבורסות בארה"ב, אלא נקבע לפי מחירי הנפט בנמל ליבורנו באיטליה). באותו הזמן בבורסה בתל אביב המשקיעים עוקבים בדריכות אחר הודעות החברות הקודחות במרץ במימי הים התיכון, בתקווה שהזהב השחור יבקע מבטן האדמה. כל זאת בזמן שהמתיחות בין מעצמות המערב לאירן מעלה את החשש שמגמת ההתחזקות במחיר הנפט תימשך.
השאלה הנשאלת היא כיצד המשקיע הפשוט יכול לנצל את המצב הנוכחי בכדי לתבל את תיק ההשקעות שלו עם קורט מלח וקמצוץ נפט? ישנן מספר דרכים ליצור חשיפה למחיר הנפט, החל מתעודות סל בארץ, ETF בחו"ל ועד מוצרים מורכבים דוגמת ETF על מדד ה-VIX של הנפט (OVX).
אך מה יעשה אדם שלא מעוניין להשקיע בסחורות ומעדיף לקנות מניות של חברות העוסקות במציאה והפקה של נפט? הכיוון הראשוני אליו פונים רוב המשקיעים הוא חברות הגז והנפט הישראליות שקרנן עלתה בשנים האחרונות. גילויי הגז מול חופי ישראל בעשור האחרון הקפיצו את חברות הגז והנפט מהמשורה השנייה והשלישית לשורה הראשונה של מדדי הבורסה. אך דבר אחד שהמשקיעים שוכחים, זו העובדה שחשיפה לחברות הגז בארץ לא נותנת חשיפה אמיתית לשוק הגז והנפט. לרוב מדובר בחברות שמחזיקות במקרה הטוב בשטח אחד בו נמצא גז ובעוד מספר אזורים עם הסתברות למציאת גז או נפט.
למרות הגאווה הישראלית והעובדה שהחברות מהסקטור כבשו את המדדים הראשיים בבורסת תל אביב, ביחס לחברות הגדולות בעולם, מדובר בחברות קטנטנות המזכירות יותר חסקה השטה ליד נושאת מטוסים. אז מה הן האופציות של משקיע הרוצה לצאת קצת מחוץ לביצה המקומית?
הדוד נובל מאמריקה
החברה הבינלאומית הראשונה שעולה בראש המשקיע הישראלי היא חברת נובל אנרגי (NBL) שנתפסת בעיני הציבור כחברה חצי ישראלית שמחזיקה באחוזים נכבדים מתגליות הגז שהתגלו מול חופי ישראל בשנים האחרונות. עם זאת, הפעילות בישראל היא רק חלק קטן מהפעילות העולמית של חברה זו. מעבר לפעילות החברה במימי מזרח הים התיכון, היא עורכת חיפושי נפט וגז בדרום ארצות הברית, במפרץ מקסיקו, בארגנטינה, באקוודור, בגינאה המשוונית, בים הצפוני ובסין.
החברה נסחרת נכון להיום בשווי של 17.7 מיליארד דולר (בערך פי 10 מאשר חברות הגז והנפט הגדולות בישראל), אך ברמה העולמית עדיין מדובר בחברה קטנה בשוק בו החברות הגדולות נסחרות בשווי של מאות מיליארדי דולרים
הדוב הרוסי, המפלצת מארצות הברית, שוברת השיאים מברזיל והגברת הזקנה מבריטניה
כאשר רוצים להתייחס לחברות הגדולות מסקטור חיפושי הגז והנפט, חשוב להבין שנכנסים לתחום של "כרישים". לא לחינם יש לחברות בסקטור זה מוניטין של גופים שמשפיעים על העולם לטוב ולרע. מדובר כאן בחברות גלובליות שמגלגלות מחזורי פעילות בסדרי גודל של מדינות ומעסיקות מאות אלפי עובדים בכל רחבי העולם.
הדוב מרוסיה
גזפרום (OGZD.LI) הינה חברת הגז והנפט הגדולה ביותר ברוסיה, החברה הרוסית הגדולה ביותר ומפיקת הגז הטבעי הגדולה בעולם (מפיקה כ-17% מהגז בעולם). גזפרום מספקת כמעט את כל תצרוכת הגז של מרכז אירופה, מזרח אירופה ומדינות ברית המועצות לשעבר. כ-25% מאספקת הגז של האיחוד האירופי מגיעה מנכסי החברה (65% מאספקת הגז של אוסטריה, 36% מגרמניה, 27% מאיטליה ו-25% מצרפת).
מכירותיה בשנת 2010 הסתכמו ב-117.2 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה עמד על 31.9 מיליארד דולר. ברשות החברה עתודות של 28,800 מיליארד מטר מעוקב (BMC) גז טבעי שווה ערך ל-16% מהעתודות העולמית. לאחר שרכשה את חברת הנפט סיבנפט, היא נחשבת לבעלת עתודות הנפט השלישית בגודלה בעולם (119 מיליארד חביות) לאחר סעודיה (263 מיליארד) ואירן (133 מיליארד).
החברה נמצאת בשליטה של ממשלת רוסיה שמחזיקה ב-38% ממניות החברה, ובתקופה האחרונה עולות חששות בעקבות המשבר הפוליטי שמתפתח ברוסיה. אך כנראה שגם בחורף הבא תושבי אירופה יתחממו בזכות הגז של החברה.
המפלצת מארצות הברית
אקסון מוביל (XOM) הוא תאגיד אמריקני בינלאומי אשר תחילתו בחברת סטנדרד אויל מיסודו של ג'ון ד. רוקפלר. נכון לאמצע מארס 2012, שווי השוק של החברה הוא השני בגובהו בעולם, כ-407 מיליארד דולר. אקסון מוביל היא חברת הדלק הציבורית הגדולה בעולם, שנוצרה ב-30 בנובמבר 1999 על ידי איחוד חברות הדלק אקסון ומובילה בין חברות הנפט. החברה מפיקה את כמות הנפט הגדולה בעולם, 6.5 מיליון חביות נפט ליום. לחברת אקסון מוביל יתרות הנפט והגז הטבעי המוכחות הגדולות בעולם, בין החברות מפיקות הנפט. למרות שקיימות מדינות שבבעלותן יתרות נפט וגז גדולות יותר, נכון להיום מחזיקה החברה בשטחי קידוח בכל היבשות על פני כדור הארץ החל מארצות הברית, אירופה ועד אוסטרליה וסין. בנוסף החברה מעסיקה מעל ל-100 אלף עובדים ברחבי העולם.
שוברת השיאים מברזיל
פטרוברז (PBR) היא חברת נפט בבעלות ממשלת ברזיל. מושב החברה הוא בריו דה ז'נרו. החברה נוסדה בשנת 1953 על ידי נשיא ברזיל ז'טוליו ורגאס, והייתה בעלת מונופול בתעשיית הנפט בברזיל עד לסוף שנות ה-90. בשנת 1997 נפתח שוק הנפט בברזיל לחברות זרות, ונוצרה "הסוכנות הלאומית לנפט" (ANP) שתפקידה לשלוט בשוק האנרגיה. כיום מייצרת החברה יותר מ-2 מיליון חביות נפט ליום, כמו גם מוצרי נפט שונים. נכון להיום מדובר בחברה הגדולה ביותר בברזיל עם שווי שוק של 181 מיליארד דולר. בנוסף ליצור הגז הטבעי והנפט, החברה מחזיקה פעילות של יצור חשמל נקי רשת של 8500 תחנות תדלוק, 300 מכליות להובלה ימית של דלק ו-16 אסדות קידוח. עם פוטנציאל הנפט שהתגלה בשנים האחרונות בברזיל, מדובר באחת החברות עם רזרבות הנפט הגדולות ביותר בעולם.
הגברת הזקנה מבריטניה
BP הוא התאגיד השלישי בגודלו בעולם בתחום הנפט, הגז הטבעי והפטרוכימיה. עד שנת 2000 נקראה החברה British Petroleum. משרדיה הראשיים של החברה נמצאים בלונדון. מניותיה נסחרות בבורסות בלונדון, ניו יורק וטוקיו. פעילותה כוללת קידוחים, הפקת נפט וגז טבעי, זיקוק ושיווק מוצרי אנרגיה. BP מבצעת כיום קידוחים ב-26 מדינות, עתודות הנפט והגז של BP נאמדות ב-18 מיליארד חביות. בבעלות החברה 17 בתי זיקוק, המזקקים 2.8 מיליון חביות ביום. בנוסף, BP שותפה ב-4 בתי זיקוק נוספים ברוסיה יחד עם חברת TNK הרוסית.
BP מספקת מוצרי דלק ליותר מ-27 אלף תחנות דלק ב-18 מדינות ברחבי העולם תחת המותגים Arco, Castrol, Amoco, Aral ו- BP. מחזור המכירות הקמעונאיות של BP הוא כ-6 מיליארד דולר בשנה. החברה מעסיקה כ-109 אלף עובדים ברחבי העולם.
ב-20 באפריל 2010 התפוצצה וקרסה אסדת הקידוח Deepwater Horizon שחכרה החברה במפרץ מקסיקו. באר הנפט בקרקעית הים המשיכה לפלוט נפט וגז טבעי במשך למעלה מחודש, ונגרם אסון אקולוגי מהגדולים בהיסטוריה. רק ביולי 2010 נעצרה הדליפה. משבר זה הוביל לנפילה חדשה בשווי השוק של החברה, ועד היום ממשיכה להתמודד עם תביעות בעקבות אותו משבר.
לסיכום, אין עשן בלי נפט. עם כניסת הסנקציות החדשות על אירן לתוקף, עולה החשש מפני המשך העלייה במחירי הנפט והמשקיעים יצטרכו לחשוב על פתרונות השקעה למצב. ורק הזמן יאמר מי ירוויח ומי יפסיד.
- 2.כאט 20/03/2012 06:56הגב לתגובה זולא לרוונטיות
- 1.כתוב היטב ומשעשע :) (ל"ת)לוויתן 19/03/2012 13:03הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
