מניה ענקית בת"א שזינקה 130%, הראלי יימשך?
מאז 1896, בסיומו של כל מומנטום, קברניטי וול סטריט הובילו את כלכלות ארה"ב והעולם למשבר, אלא שב-2008 זה יצא משליטה ובגדול. רק המחשבה על מה שהיה קורה אלמלא ההתעשתות של הממשל האמריקני מפחידה. כל משברי העבר בוול סטריט, כולל 2008, לא התפתחו בעקבות אירועים כלכליים. כולם היו התוצאה של חוסר ריסון, תאוות בצע ויכולת לייצר ולנצל מומנטום בוול סטריט. הוויכוח על הצורך בריסונם של סוחרי הסוסים של וול סטריט החל לאחר משבר 1929 - ב-1933, חוקקו את תקנות גלאס-סטיגל שמיתנו במשך 66 שנים את היכולת להשתולל. אבל משבוטלו התקנות, ב-1999, יחד עם הטענה שהבנקים "למדו לקח" והדעה שהפצת המידע תעזור בשקיפות, חזרו השועלים וחדרו לכרם.
הבנקים רק שיפרו את היכולות למימוש תאוות הבצע. מהפכת המידע, בעזרת האלגוריתמים שלה, עזרה להם בכך. מדוע בעצם לא הצליחו לפקח על וול סטריט בצורה רצינית עד כה? לדעת הארכיטקטים והפילוסופים של כלכלת השוק החופשי (בראשם אנשים כמו ד"ר מילטון פרידמן ואלאן גרינשפאן), פיקוח יפגע במסחר ובמערכת היחסים שבין ההיצע לביקוש. אבל השבוע אושרו חוקי (הוראות) וולקר, נגיד הבנק הפדרלי לשעבר ויועצו של הנשיא אובמה. 900 עמודים של רגולציות שאוסרות על פעולות מסחר ספציפיות ומכתיבות צורות תשלום לסוחרי ני"ע, והכל לטובת ריסון מערכת הבנקאות והמסחר בארה"ב - למנוע ממה שהיה ב-1929 וב-2008 לקרות בשלישית. עיקר המאמץ הרגולטורי יתמקד באיסור על המסחר הקנייני (Propriety trading), אבן הבסיס לפעילות הבנקים וקרנות ההדג' בשוק ההון. וול סטריט כעסה, ניסתה בהתחלה למנוע את קבלת ההוראות, אבל כמנהגה, קיבלה את המוגמר וכעת מעסיקה את טובי עורכי הדין בעולם שיטוו דרכים לעמוד (או לעקוף, תלוי במתבונן) בהוראות. זה יעבוד? על הנייר בטוח, אבל בשטח - אנחנו בספק (רק אם גולדמן או מורגן ימצאו דרך לעקוף). לפחות מנסים.
פרוטארום (סימול: FRUTF) בת ה-80 ופורחת
שני תעשיינים יהודים מהולנד ייסדו בשנת 1933 את החברה במפרץ חיפה, בעידודו של חיים וייצמן, בעצמו כימאי בעל מוניטין עולמי ולימים נשיאה הראשון של ישראל. Frutarom (ארומה של פירות) הוקמה על מנת לייצר מצמחים ריחניים ופרחים עבור תעשיית המזון, באמצעות תהליכי סחיטה וזיקוק, חומרי טעם, מרכיבים עדינים ושמנים. השימוש בתוספי ריח וטעם למזון היה כבר באותם ימים תהליך מקובל בתעשייה האירופית, אבל להקים דבר כזה באותם ימים בישראל היה ציונות לשמה. 20 שנה לאחר ההקמה, מכרו השניים את המפעל לחברת אלקטרוכימיה בע"מ (הוקם ב-1950 ע"י העו"ד יעקב סולומון, ממייסדי טבע), שנרכשה בשנת 1996 ע"י חברת ICC Industries, בבעלות התעשיין היהודי מארה"ב ד"ר ג'ון פרבר. כיום, מוביל את החברה, אורי יהודאי, שהחל תפקידו כאיש מכירות בשנת 1986 והתמנה כנשיא ומנכ"ל בשנת 1996.
פרבר בן ה-87, הוא עדיין בעל המניות והיו"ר הפעיל של ICC, חברה פרטית ואחת הגדולות בעולם (מקום 148 בעולם לפי פורבס) שעוסקת בתחום הכימיקלים. הוא חזר לרומניה בשנת 1999, ורכש את החברה שהקים אביו והולאמה ע"י הקומוניסטים. פרבר אחד מעשירי העולם המסתוריים ביותר, אינו מתראיין ואינו מככב בתקשורת. הסיבה היחידה לכך שאינפורמציה עליו בכל זאת מגיעה לתקשורת היא החזקתו בפרוטארום - 37% מהחברה הלונדונית, שכציבורית, חייבת לפרסם נתונים. פרבר, אשתו מאיה ובתו סנדרה דירקטורים בפרוטארום. הכרנו את האיש באלקטרוכימיה (בימים שמשה זנבר היה היו"ר), והוא באמת אדם יוצא דופן. מיד לאחר שרכש את אלקטרוכימיה, הנפיק את חטיבת פרוטארום בבורסה בת"א ובשנת 2005 נרשמה החברה בבורסת לונדון. מאז קיץ 2012 מניותיה נסחרות גם בניו יורק.
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרוטארום מייצרת 30 אלף מוצרים ל-14 אלף לקוחות רשומים בכל רחבי העולם. היא נכנסה ב-2006 למועדון 10 הגדולות בעולם בתחום המכונה, flavors and specialty ingredients (טעמים וחומרי גלם מיוחדים), שמגלגל בשנה כ-7 מיליארד דולרים וגדל במהירות. התחום עצמו הוא תת מגזר של תוספי המזון שמגלגל למעלה מ-30 מיליארד דולרים בשנה. בשנים האחרונות התחילו כמה וכמה גופים פיננסיים ומשקיעים בעולם לתת תשומת לב לחברה שצומחת במהירות, מרוויחה ומנוהלת מצוין. פרוטארום מציגה תמונה שוול סטריט אוהבת - הנהלת פרוטארום מוכיחה לאורך זמן יכולת הובלה, שמשלבת צמיחה אורגנית ופעילות M&A - תופעה נדירה למדי במחוזותינו. למעשה לא ראינו תופעה כזו בחברות ישראליות מאז הוביל אלי הורוביץ ז"ל את טבע (סימול: TEVA) - מחברה מקומית לחברה מובילה גלובלית. עד כאן הרקע לפרוטארום. כעת ניכנס לבדיקת התחום, החברה והפוטנציאל.
מה בדיוק עושה החברה? מה מיצובה של החברה בתחום הפעילות שלה ומה הפוטנציאל?
תחום מרכיבי המזון, ובמיוחד מגזר הטעמים והמרכיבים המיוחדים (בו פועלת החברה), מאופיין בשנים האחרונות בצמיחה מהירה, שמלווה בהוצאות מו"פ ושיווק גבוהות וברגולציה גבוהה - הכל קשור לצמיחה הכלכלית הגלובלית ולהתפתחויות הטכנולוגיות. הביקוש למוצרי החברה הולך וגדל עם העלייה בהכנסה והמעבר למזון מעובד, שמתואם לדרישות הצרכנים ולדרישות הסביבתיות. בשנים האחרונות זז הדגש בתעשיית מרכיבי המזון, מהתמקדות במה שקרוי Sensory Food ingredients (שהם מרכיבים שקשורים בחושים כמו צבעי מאכל, ריחות וטעמים, מרכיבים שהתעשייה מייצרת גם מהטבע וגם מחומרים סינטטיים) ל-functional ingredients (מרכיבים פונקציונליים מהסוג של חומר אמולסיפייר ליצירת תחליבים, עמילנים מתואמים, ג'לים מיוחדים ועוד. אומגה זו דוגמה אחת) שמאפשרים התמקדות בביקושי הצרכן, שמשתנים עם הגידול בהכנסה ומבוססים על מזון ומשקאות נקיים, בריאים ואפילו אסתטיים יותר.
כל המרכיבים שקשורים בחושים עדיין מהווים את החלק הגדול של ההכנסה - 23.7 מיליארד דולרים ב-2012. ארבעת המרכיבים הגדולים של תעשיית ה-Sensory & Functional Food Ingredients הם טעמים, ויטמינים, מינרלים, חומרים פרובוטיים, חומצות שומניות, חומרים מסיסים במים, hydrocolloid ומשפרי טעם, כמו גם, צבעי מאכל או אנזימים. פרוטרום מחזיקה מרכזים ב-25 מדינות, ולצד 2 מפעלים בישראל יש לה מפעלים בשווייץ, גרמניה, בריטניה, ארה"ב, סין, סלובניה, איטליה וברזיל. מאז שנות ה-80 היא רכשה 23 חברות ברחבי העולם. החברה מעסיקה 2021 עובדים מתוכם 297 בישראל, ופועלת באמצעות 2 חטיבות. הראושנה, חטיבת הטעמים (Flavors Division) שאחראית על 74% מהכנסות החברה ב-2012, ומתפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי טעם, ריחות, תבלינים ומערכות מזון. והשניה, חטיבת חומרי הגלם, שמפתחת, מייצרת ומשווקת תמציות, חומרי רפואה טבעיים, תמציות מיועדות לבריאות, שמנים מיוחדים, מוצרי הדרים, כימיקלים ארומטיים ועוד. החברה חותרת להוות שותף מועדף לתעשיות מזון בתחומי הטעם והבריאות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
התחרות מתמקדת במוצר ויש מתחרות רבות שהפוטנציאל בתחום מגדיל את מספרן בהתמדה. בין המתחרות הגדולות ישנה החברה הצרפתית Naturex (סימול: NRX.PA), ג'יוונדאוון (סימול: GVDNY) השווייצרית, החברה הפרטית Martin Bauer מגרמניה, IFF (סימול: IFF) ו-Sensient (סימול: SXT) האמריקניות - כולן גדולות בהרבה מפרוטארום. בשנתיים האחרונות הניבה מניית החברה יותר מהמתחרות. הכיסוי האנליטי על החברה הישראלית לוקה בחסר בהשוואה לאחרות (למרות שגם בתחום זה חל שיפור ניכר לאחרונה). פרוטארום התחילה את המאה עם מכירות של 100 מיליון דולרים ורווח תפעולי קטן. שנת 2012 נחתמה עם 618 מיליון הכנסות ורווח תפעולי של 72.8 ונקי של ו-52 מיליון, עם רווח למניה של 90 סנט. 70% מהמכירות הולכות לאירופה, אפריקה והמזרח התיכון, כאשר גרמניה היא היעד המרכזי. 14.7% מהמכירות מתבצעות בצפון אמריקה (כמעט הכל בארה"ב), 9.3% באסיה ו-6% בישראל. שם המשחק בתחום הוא "חדשנות וטכנולוגיה", ולפרוטארום יש יכולות מוכחות בשני המרכיבים, והעובדה ש"מוצאה" מישראל (שמוכרת בשני התחומים) רק עוזרת לתדמית, שכאמור מתחילה לתפוס גם בוול סטריט.
בית ההשקעות האירי, Davy Research Group, נחשב כאחד הבוטיקים מובילים באירופה. בתחילת דצמבר הוא הוציא מחקר על החברה, תחת הכותרת "רכישות והתייעלות הן הגורמים להעלאת ההמלצה". לפי המחקר המדובר מכירות החברה בשלוש השנים הקרובות יגיעו ל-633.8 (ב-2013), 728.2 (ב-2014) ו-747.7 (ב-2015) מיליון דולרים, ורווח נקי לפני מס של 75.3, 86.2 ו-90.9 מיליון דולרים בהתאמה. הרווח הצפוי למניה יהיה 1.18, 1.36 ו-1.42 בהתאמה. חשוב לציין שהחברה משלמת דיבידנד שילך ויגדל, ע"פ המחקר. Davy מעדכן את המלצתו על החברה מעלה, לאחר שכבר המליץ עליה ביוני האחרון במסגרת מחקר מקיף על המגזר כולו. המחקר סוקר כאמור התעשייה כולה בפרוטרוט, כולל כל אחת מהחברות המובילות שמתחרות. הם משבחים את פרוטארום בגלל האסטרטגיה של ההנהלה ויכולות הפיתוח והטכנולוגיה.
לסיכום, כאשר משקיע בוחן השקעה לטווח ארוך הוא מסתכל על ביצועי החברה לאורך זמן, תחום העיסוק שלה ומיצובה בתחום, פוטנציאל הצמיחה העתידי שלה, ההנהלה והיחס למשקיעים. אין שום ספק שבמקרה של פרוטארום הציונים גבוהים בכל התחומים הנ"ל. החברה מנוהלת כחברת צמיחה גלובלית, כאשר אסטרטגיית הצמיחה משלבת מנוע אורגני עם מנוע רכישות (שאותן אגב היא מבצעת ביעילות וממזגת במהירות). כמו כן, יש לה "גב" חזק בדמותה של ICC.
חברה כזו צריכה לעניין כל משקיע לטווח הארוך. בשנת 2013 רכשה חברות בדרום אפריקה וגוואטמלה - מה שפותח לה שער לכניסה לאפריקה ואמריקה הלטינית. היא רכשה 75% מחברתProtein Technologies Ingredients Group הרוסית עם אופציה לרכישת השאר, מה שמכניס אותה לשוק המזרח אירופי. במחיר 18.8 דולר למניה המכפילים ל-2013-14 הם 16 ו-14 בהתאמה - עדיין נמוכים ממתחרותיה האמריקניות והאירופיות. החברה סיימה את הרבעון השלישי המצוין עם 61 מיליון דולר בקופה. כל מה שנשאר לנו לעשות הוא להצטרף לדברי האנליסט אוריילי, מחבר המחקר, "We like the Frutarom story". בשבועות האחרונים המניה נסוגה בכ-7% משיא כל הזמנים אליו הגיעה בסוף נובמבר. כרגיל, אסור לרדוף, אבל מי שיתעמק, כפי שעשינו אנחנו, בהחלט ישים את המניה על הכוונת.
- 12.שלמה גרינברג 15/12/2013 14:40הגב לתגובה זוליאיר (10) המניה נסחרת בת"א, בלונדון ובניו יורק (FRUTF )
- 11.המניה נסחרת בתל אביב (ל"ת)חנן 15/12/2013 08:59הגב לתגובה זו
- 10.יאיר 14/12/2013 21:16הגב לתגובה זוהמנייה אינה מופיעה בוול סטריט הכיצד???!!
- 9.מיכה 14/12/2013 12:56הגב לתגובה זוהאם זו הזדמנות ענקית להכנס לנייר במחיר נוח או שמסוכן מדי? תודה
- 8.שלמה גרינברג 13/12/2013 18:40הגב לתגובה זולרון (5): ראה כתבה שלי מסוף פברואר השנה, "אדיוקודס (סימול: AUDC) - האם העליות האחרונות מצביעות על התעוררות אמיתית? " (http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=184686) בעקרון ולמרות שהמניה עלתה דעתי עדיין לא השתנתה. הפוטנציאל עדיין גדול אבל... ליוני (7): כתבתי את "דעתי המקצועית" מספר פעמים בחודשים האחרונים. בגדול, המאבק על עתיד החברות נמשך וכנגד הממשל שמעוניין להלאים את החברות טוטאלית יש כוחות גדולים שנאבקים בכך. מי ינצח? קשה בשלב הנוכחי להעריך
- 7.יוני 13/12/2013 15:09הגב לתגובה זושלנה שלום, מה לדעתך המקצועית יהיה עם מניות החברה?
- 6.ל 2 נסחרת OTC Markets (ל"ת)ל 2 נסחרת OTC Market 12/12/2013 20:35הגב לתגובה זו
- 5.רון 12/12/2013 20:34הגב לתגובה זוהאם העליות באודיוקודס מוצדקות? צפויה באמת פריצה עסקית של מכירות ורווחים או בעיקר רעש?
- 4.שלמה גרינברג 12/12/2013 19:10הגב לתגובה זואם תבדוק בנתונים תגלה שבין קיץ 2003 לקיץ 2007, לא רק שהבנק המרכזי לא הזרים כסף זול כטענתך אלא שבמהלך 4 השנים הללו ספג הבנק כסף מהשוק וגרם לריבית על אגחי"ם ל 10 שנים לעלות מ % 3.5 במאי 2003 ל % 5.1 במאי 2007. החלום לבעלות על בתים ורכוש היה תמיד חלק בלתי נפרד מה"חלום האמריקאי". כעובדה, זה לא הממשל "שדחף" לאשר משכנתאות לכול דיכפין אלא הבנקים שחוסר הרגולציה והמכשירים שיצרה וול סטריט אפשרו להם זאת. מה הקשר בין הקמת הבנק הפדרלי למשבר 1929? לבסוף, אשמח להבין איך רגולציה מעצימה משברים
- 3.תגובה ל-1 12/12/2013 19:08הגב לתגובה זוקובע לעצמו את חוקיו, אם ללא שמת לב. תאוות הבצע הביאה למכור משכנתאות למי שידעו מראש שאין באפשרותו לשלם..ובהמשך, הגלגול הלאה של האג"חים מגובי המשכנתאות.
- 2.Eli 12/12/2013 18:19הגב לתגובה זונסחרת היכן?
- 1.מיכה 12/12/2013 17:03הגב לתגובה זואני קורא אותך באדיקות כבר תקופה ארוכה. אני בדרך כלל אוהב את הניתוחים שלך. הפעם אני ממש לא מסכים עם האמירה שהמשבר קרה בגלל תאוות בצע בוול סטריט. מה שניפח את הבועה היה כסף זול שהוזרם ע"י הבנק המרכזי בנוסף לרעיון מטופש שיובא לארה"ב מאירופה שלכל אחד צריכה להיות בעלות על דירה. ברגע שהממשל דחף בנקים לאשר משכנתאות ללווים שאין סיכוי שיחזירו אותם נזרעו זרעי הפורענות. רגולציה אף פעם לא מונעת משברים היא רק מעצימה אותם. האם הקמת הבנק המרכזי ב-1913 בעקבות המשבר ב-1907 מנעה את המשבר ב-1929? היא רק יצרה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
