איתן גרסטנפלד
צילום: משה בנימין

המכשירים מחזיקים יותר זמן: אפל מחפשת אחר מנועי צמיחה חדשים

ענקית הטכנולוגית השתדלה לאורך השנים להציג חידושי חומרה משמעותיים, שהניעו את הביקוש למוצריה החדשים, אך בזמן האחרון החברה שינתה כיוון והיא מחפשת מנועי צמיחה חדשים שיניעו את המכירות
איתן גרסטנפלד | (2)

ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE ביססה חלק גדול מההצלחה שלה על חידושים בחומרה ובעיצוב של מוצריה. מה שאפשר לה להציע שנה אחרי שנה ללקוחותיה אפשרות  לשדרג את המכשירים שברשותם, לכאלה עם מראה חדש, מצלמה משודרגת או תכונות חדשניות אחרות. אלא שבשנים האחרונות, אפל האטה את קצב החדשנות שלה ואף האריכה את חיי מוצריה, מה שהופך את חידושי הבינה המלאכותית, עליהם הכריזה בחודש שעבר לכל כך קריטיים עבורה.

מבט קצר על מוצרי אפל שהושקו בשנים האחרונות מגלה, כי קצב חדשנות בכל הקשור לחומרה הואט. למרות שלאייפון 15 פרו מעטפת טיטניום חדשה, העיצוב הכללי אינו שונה בהרבה מהאייפון 12, אותו השיקה החברה לפני ארבע שנים. הדור השלישי של שעוני אפל (Apple Watch Ultra) יהיה גם הוא בעל מראה דומה לשעונים בדורות הקודמים. גם למחשב ה-MacBook Pro הנוכחי יש את אותו מבנה כמו לדגם משנת 2021, ועל פי ההערכות אפל לא צפויה להשיק עבורו מראה חדש עד 2025 או 2026. עם זאת, ה-MacBook Air עוצב מחדש ב-2022, ושינוי וה-iPad Pro קיבל לאחרונה עיצוב חדש, אבל צריך לזכור שלשינוי לקח שש שנים להגיע ולא צפויים שינויים עוקבים בתקופה הקרובה.

לכך מצטרף נתון נוסף אשר נוגע לאורך החיים של המוצרים שמייצרת החברה, סוגייה שעמדה במרכזה של ביקורת נרחבת כלפי אפל, שהואשמה בכך שהיא פועלת להוציא מפעילות מכשירים ישנים. בצל הביקורת שמלווה את אפל כבר לא מעט שנים, לאחרונה היא הוציאה דו"ח הנוגע לאורך החיים של מוצריה, בו נטען כי טכנולוגיות ייצור חדשות, תמיכה בתוכנה ושירותי תיקון, עוזרים להאריך את חייהם. לדבריהם, מכשירים מ-2017 עדיין יכולים לרוץ עם מערכות ההפעלה הנוכחיות של החברה.

שני התהליכים הללו גרמו לכך שהחברה מתקשה לשכנע צרכנים לשדרג באופן קבוע את המכשירים שברשותם לדגם חדש. במקביל, הקונים אשר מתמודדים עם האינפלציה בשווקים, בוחרים להוציא את כספם בצורה מבוקרת יותר. מה שבא לידי ביטוי בתוצאות של החברה, אשר ראתה ירידה במכירותיה בחמישה מתוך ששת הרבעונים האחרונים. על כן, היא נדרשת כעת לחפש אחרי מנוע צמיחה שיניע מחדש את הביקוש למוצריה, וייצר מקורות הכנסה חדשים.

הפתרון - בינה מלאכותית

בדומה ליתר ענקיות הטכנולוגיה אחד ממנועי הצמיחה המובילים של אפל צפוי להגיע מכיוונה של הבינה המלאכותית. אחרי למעלה משנה וחצי בהן הביטה מהצד על ההשקות של מתחרותיה בתחום, בחודש שעבר הכריזה אפל על פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה.  כעת בחברה יקוו שהעניין הגובר בטכנולוגיה והחידושים שהם יציעו באמצעותה יחליפו את עדכוני החומרה התכופים, ויעודדו את המשתמשים לבצע שדרוג של מוצריהם השונים.

מכשיר האייפון 16, אשר צפוי להיות מושק בחודשים הקרובים, לא יכלול שינויים גדולים בחומרה, אך הלקוחות שיבחרו לעדכן את המכשיר יהנו מהנגישות לתכונות החדשות של Apple Intelligence. אחת התכונות הבולטות ביותר היא גרסה משודרגת לסירי (Siri). אנליסטים וכתבים אשר מסקרים את החברה סבורים שסירי ותכונות נוספות עשויות לעמוד במרכז מאמצי השיווק של אפל עבור האייפון החדש, בדומה למה שקרה ב-2011 כשהפרסומות עבור סירי המקורית עזרו להגביר את המכירות של האייפון 4S.

בנוסף, למרות ש-Apple Intelligence תושק תחילה בחינם, התוכנית ארוכת הטווח של אפל היא להרוויח כסף מהיכולות. על פי חלק מההערכות, החברהעשויה להשיק בהמשך מנוי פרמיום, "Apple Intelligence+", עם תכונות נוספות שהמשתמשים ישלמו עליהן עמלות חודשיות, בדומה לתשלום עבור שירותי אחסון - iCloud. כך שאם הכל יתחבר, אפל תקווה לפוך בשנים האחרונות, לפחות תלויה בהתאמות חומרה, ותתחיל להרוויח כסף מבינה מלאכותי, דבר שכל מתחרותיה בעמק הסיליקון מקוות להשיג.

בינה מלאכותית אישית

"אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך את החשיבה שלך לפשוטה. אבל זה שווה את זה, כי ברגע שאתה מגיע לשם, אתה יכול להזיז הרים". הציטוט הזה שייך למייסד אפל, סטיב ג'ובס, שניווט את החברה מאז היווסדה ועד למותו לפני קצת יותר מעשור. ואכן נדמה שהמוטו של ג'ובס ממשיך לחלחל ולהוביל את האסטרטגיה של החברה גם בכל מה שקשור לבינה מלאכותית. 

אפל בחרה למתג את הפלטפורמה החדשה, כבינה מלאכותית עבור האדם הפשוט, או במילים שלהם "AI for the rest of us". בזמן שגוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט מיהרו להשיק בשנה וחצי האחרונות פלטפורמות חדשניות שמאפשרות למשתמשים אינסוף אפשרויות, אפל לקחה את הזמן, ובחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית יכולה לשדרג את מוצריה הקיימים ולסייע למשתמשים בפעולותיהם היומיומיות. התוצאה היא פלטפורמה, שלא עולה במאום על אלו של מתחרותיה, אך מכוונת אך ורק למשתמשי אפל.

קיראו עוד ב"גלובל"

בהתאם, Apple Intelligence, תפעל באופן מקומי על המוצרים המתקדמים של החברה כמו האייפון 15 פרו, האייפדים החדשים ומחשבי המק  בעלי מעבדי M1. העובדה שתוכנות הבינה המלאכותית יפעלו באופן מקומי, מאפשרת לחברה לענות על אחד החששות הגדולים ביותר שנוגעים לבינה מלאכותית - הפרטיות. על אף, שבחברה מדגישים שלעיתים תידרש לעשות שימוש בענן לצורך חישובים מורכבים יותר, היא שבה ומדגישה שזה יעשה באמצעות שרתי הענן שלה, כאשר היא מבטיחה שלחברה אין גישה לנתונים האישים של המשתמשים והיא לא עושה בהם שימוש. הבטחה שחברות כמו גוגול או OpenAI לא יכולות לתת למשתמשים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הוסיפו AI והמניה טסה סתם ככה,ביזיון (ל"ת)
    שי.ע 02/07/2024 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מהנדס מחשבים 02/07/2024 02:06
    הגב לתגובה זו
    אפשר לשמור על פרטיות גם בענן - אי.מייל, חשבון בנק - תפסיקו לזבל לנו בשכל, בבקשה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.