בואינג קרובה להשלמת העסקה לרכישת ספיריט אירוסיסטמס
מניית ספיריט אירוסיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG קפצה ב-6% ביום המסחר האחרון, ככל הנראה מאחר והתהליך הארוך של הרכישה מחדש של ספקית החלקים על ידי בואינג BOEING מתקרב לסופו. לפי הדיווחים, שתי החברות קרובות להסכמה על עסקה שתחזיר את ספיריט להיות תחת שליטתה של בואינג.
בואינג מנסה לרכוש את ספקית החלקים, שהייתה פעם חברה בת של יצרנית המטוסים, כחלק מהניסיון לשפר את איכות הייצור. ספיריט מספקת רכיבי גוף, כולל חלק גדול מגוף המטוס הבעייתי MAX737.
בוול-סטריט סבורים כי העסקה אכן תשולם בסופו של דבר. מנכ"ל בואינג, דייב קלהון, ציין בשבוע שעבר כי החברה נותרה מחויבת להשלמת העסקה. המשקיעים רק תוהים כמה בואינג תשלם עבור חברת הבת שלה לשעבר. בנוסף, לא ברור עדיין מי יקבל את עסקי איירבוס הרוכשת גם היא חלקים מספיריט. יצרנית המטוסים האירופית לא תרצה שיריבתה הראשית, בואינג, תהיה הספקית שלה. לפי מה שנראה כרגע, איירבוס תקבל את המחלקות האחראיות על ייצור חלקים עבורה ובואינג תקבל את השאר.
נזכיר, בואינג מכרה את ספיריט אירוסיסטמס ב-2005 לקרן השקעות פרטית. ספקית החלקים הונפקה ב-2006 לציבור במחיר של 26 דולר למניה. מאז מניית החברה עלתה ב-30% בלבד ב-18 השנים האחרונות.
- בואינג מפתיעה את וול סטריט: ההפסד קטן וההכנסות עולות; המניה מטפסת
- הסיבה הרשמית להתרסקות הדרימליינר - ניתוק הדלק למנועים; איך זה קורה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת חודש ינואר השנה, ספיריט גרמה למהומה בבואינג לאחר שסיפקה לחברה גוף מטוס ותקע דלת כאשר חלק מהברגים היו חסרים. התקרית גרמה לנחיתת חרום של המטוס וכן שמה את ענקית התעופה תחת פיקוח צמוד של מינהל התעופה הפדרלי.
דוחות בואינג לרבעון הראשון
ענקית התעופה האמריקאית רשמה ברבעון הראשון של 2024 הפסד מתואם של 1.13 דולר למניה על הכנסות של 16.6 מיליארדדולר. בכך החברה עוקפת את ציפיות האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 1.76 דולר למניה על הכנסות של 16.23 מיליארד דולר.
למרות האירוע החמור בחודש ינואר במהלכו נתלשה דלת מטוס 737 בזמן טיסה שגרמה לה להאט את ייצור המטוסים הנמכרים ביותר שלה, בואינג מסרה כי שרפה 3.93 מיליארד דולר מזומנים ברבעון הראשון, טוב מהציפיות של אנליסטים לשריפת מזומנים של 4.49 מיליארד דולר. בחודש שעבר ציינה החברה שהיא תשתמש בין 4-4.5 מיליארד דולר עקב המשבר שנגרם בעקבות אותה התאונה שבה היה מעורב מטוס 737 MAX 9 כמעט חדש.
- פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
- סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
בואינג רשמה תזרים מזומנים חופשי שלילי משמעותי של 3.9 מיליארד דולר, המצביע על שריפת מזומנים גדולה יותר בהשוואה לשנה הקודמת (786 מיליון דולר). ההכנסות ממטוסים מסחריים הסתכמו ב-4.7 מיליארד דולר, ירידה של 31% כתוצאה מירידה במסירות של מטוסי ה-737 וקרקוע של מטוסי ה-737-9. מנגד, צבר ההזמנות גדל ל-529 מיליארד דולר, עם למעלה מ-5,600 מטוסים מסחריים, מה שמצביע על הכנסות עתידיות פוטנציאליות. בנוסף בואינג מצליחה להפחית חובות ולהקטין את החוב הכולל מ-52.3 מיליארד דולר שנרשם בתחילת הרבעון ל-47.9 מיליארד דולר.
חברת התעופה סיפקה 67 מטוסי 737 ברבעון עד מרץ, ירידה של 41% מהשנה שעברה. לרבעון הבא מצפים בוול סטריט כי החברה תרשום הפסד מתואם של 33 סנט למניה על הכנסות של 20.15 מיליארד דולר.
יצרנית המטוסים נסחרת כעת לפי שווי של 108.8 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 32% מתחילת השנה וב-14% ב-12 החודשים האחרונים.
המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
שבוע אחרי ש נובה 4.45% גייסה אג"ח להמרה בקופון אפס (ריבית אפס), גייסה קמטק 0.8% 425 מיליון דולר בקופון אפס. שתי החברות הן שחקניות בשוק השבבים, כשקמטק מפתחת מערכות לבדיקת תהליכי הייצור בשבבים. השאלה הראשונה שאמורה לעלות היא - איך אפשר לגייס אג"ח בריבית אפס? והתשובה היא שמדובר באג"ח להמרה למניות. אג"ח שיש לה סוכרייה - אפשרות להפוך למניה. המשקיעים מוותרים על ריבית ומקבלים אפשרות המרה למניות. זה יכול להיות משתלם להם כי יש להם אפסייד (אם כי פחות ממניה) ומצד שני - יש להם דאונסייד: רצפה כי האג"ח תיאורטית לא יכולה ליפול (להבדיל ממחיר המניה), אלא אם החברה נכנסת למצוקה תזרימית ופיננסית, וזה לא המצב.
ומעבר לרצפה, יש להם אפסייד. אם המניה תעלה - ותעקוף את פרמיית ההמרה, הם ירוויחו. במקרה של קמטק, המניה נסחרה בכ-84 דולר (לפני העלייה בשישי) והמחיר שמבטאות האג"ח להמרה הוא כ-109 דולר. כלומר, מי שקונה את האג"ח רוכש בפרמיה של קרוב ל-30%. אם המניה תצנח, המשקיע עדיין מקבל את קרן האג"ח בסוף התקופה, אבל אם המניה נניח תעלה נניח פי 2 לאורך תקופת חיי האג"ח (עד שנת 2030) הוא מרוויח כ-65%, כי המניה סגרה את הפרמיה של ה-30% והוסיפה משם עוד 65%. עלייה מעבר למחיר ההמרה הופכת את האג"ח למניה - ההתנהגות זהה.
יש כאן סוכרייה גדולה, מול חיסרון של ויתור על הריבית, אבל משקיעים רבים אוהבים ומעדיפים השקעה כזו. לכן, לרוב, הנפקה של אג"ח להמרה, נחשבת לסוג של דילול ומפילה את המניה. זה מה שקרה לנובה. היא נפלה ב-10% ביום ההנפקה. הסברנו שזו יכולה להיות הזדמנות כי מדובר בירידה טכנית, אך אין דבר כזה בטוח, יש סיכון. המניה תיקנה מאז ועלתה ב-12%.
אולי זו הסיבה שהשוק לא הפיל את קמטק אתמול. הדילול לא השפיע על המניה. אולי זו ההערכה שיהיה תיקון לאחר הירידה, ועדיין זה לא מסביר עלייה של 3.5% שתוביל מחר בבורסה בת"א לעלייה של 5%.
- קמטק מדווחת על הכנסות של כ-123 מיליון דולר וצופה המשך צמיחה
- עכשיו זה רשמי - הנפקת אקסס בסין נדחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין לנו הסבר מוצק. גורמים שהיו מעורבים בהנפקה מסבירים שהביקושים היו גבוהים והחברה עשתה רושם חזק בשיחות עם הגופים הרוכשים. אולי "מעז יצא מתוק". אולי השיחות עם השוק, יצרו עניין שתורגם לביקושים למניה. כנראה גם לא היו כאלו שעשו החלפה - במקרים רבים, יש גופים מוסדיים שמחליטים למכור את המניה ולקנות אג"ח להמרה במקום, הפעם כנראה זה היה בשוליים.
כמו כן, הסיבה היא גם פרמיית ההמרה שרחוקה "מהכסף", אם כי אחרי העלייה במניה מדובר בפרמיית המרה שירדה ל-26%, זאת לא פרמייה גבוהה.

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.