גובי
צילום: טוויטר

מניית Joby קופצת ב-7% - הרכבים המעופפים בדרך?

כלי הרכב של החברה, הבנויים במגוון צורות מיועדים לשאת טייס וארבעה וטסים במהירות של עד 13 קמ"ש
אדיר בן עמי | (4)

מניית חברת התעופה Joby JOBY AVIATION INC קופצת כאשר חלום המוניות המעופפות מתקרב למציאות. החברה חתמה על עסקה עם דובאי המעניקה ל-Joby את הזכות הבלעדית להפעלת מוניות מעופפות בעיר למשך שש שנים, כאשר הטיסה הראשונה צפויה להתרחש ב-2025.

יש עוד קצת זמן עד שיעופו לנו רכבים מעל הראש, במיוחד כאשר Joby עדיין ממתינה לאישורים מהרגולטורים כדי שתוכל לפעול באופן מסחרי. ב-Joby מעריכים כי רגולטורי התעופה יאשרו את הרכב החדשני ב-2025. כלי הרכב של החברה, הבנויים במגוון צורות מיועדים לשאת טייס וארבעה וטסים במהירות של עד 13 קמ"ש. 

יתכן והעסקה תהווה את אבן הדומינו הראשונה להשקת שירותי מניות מעופפות גם במקומות אחרים. העסקה יכולה לעודד חברות תשתיות להתחיל להתכונן לעולם של רכבים מעופפים ולהקים מקומות להמראה, נחיתה ואחסון המטוסים. "ההסכם החשוב הזה מספק את כל שלושת המרכיבים הנדרשים על מנת להשיק בהצלחה שירות מוניות אוויר", אמר מנכ"ל החברה ג'ובן בווירט. "אנו מצפים לספק חוויה מדהימה עבור התושבים והמבקרים בדובאי כבר בשנת 2025 ואנו נרכשים להניח את היסודות להרחבת השירות שלנו ברחבי איחוד האמירויות. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בדיחה רעה 29/05/2025 20:13
    הגב לתגובה זו
    חברה עם כלי שטס ב13 קמש ממש יופי... אם לא היה עצוב היה מצחיק
  • 2.
    שוס ענק ! (ל"ת)
    g 13/02/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יריב 13/02/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
    מניה שמגיעה למחיר ההנפקת ספאק שלה היא בלון מסוכן!
  • זה ידושלים-ת"א ב-4 שעות..לא נראה סביר בכלל.. (ל"ת)
    סילי 13/02/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -42.38%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


וורנר ברוסוורנר ברוס

פרמאונט נגד נטפליקס: מלחמת 108 מיליארד דולר על וורנר ברוס דיסקברי

פרמאונט לא מתייאשת - מציעה 30 דולר למניית וורנר - מעל המחיר של נטפליקס; מה צפוי עכשיו?

עמית בר |

פרמאונט הודיעה על הצעה עוינת לרכישת כלל מניות וורנר ברוס דיסקברי במחיר של 30 דולר למניה, בתשלום מלא במזומן. העסקה מעריכה את החברה ב-108.4 מיליארד דולר כולל נטילת חובות, וכוללת את כלל הנכסים: אולפני הסרטים, שירות הסטרימינג HBO Max, רשתות הכבלים CNN ו-TNT, וזכויות על תכנים כמו סרטי DC קומיקס, "הארי פוטר" ו"משחקי הכס".

ההצעה פונה ישירות לבעלי המניות ועוקפת את דירקטוריון WBD, שכבר אישר עסקה עם נטפליקס. המהלך מגיע יום לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הביע חששות מהעסקה של נטפליקס, ותיאר אותה כ"בעיה פוטנציאלית" בשל דומיננטיות החברה בשוק הסטרימינג. אזהרת טראמפ: עסקת נטפליקס-וורנר עלולה להיתקל בחסמי הגבלים עסקיים

נטפליקס, ששולטת ב-40% מנתח שוק הסטרימינג בארה"ב עם 282 מיליון מנויים גלובליים, סיימה ב-5 בדצמבר הסכם לרכישת חלקים מרכזיים מ-WBD: האולפנים, HBO ו-HBO Max, בשווי 82.7 מיליארד דולר. המחיר שהוצע: 27.75 דולר למניה, הכולל 23.25 דולר במזומן ו-4.50 דולר במניות. העסקה אינה כוללת את רשתות הכבלים, שיופרדו לחברה נפרדת בשווי משוער של 20-25 מיליארד דולר.

מלחמת ההצעות

תהליך המכירה החל באוקטובר 2025, כאשר WBD פתחה הליך פורמלי על רקע הפסדים של 9.2 מיליארד דולר ברבעון השני וירידה של 11% בהכנסות מכבלים. פרמאונט הגישה הצעות ראשוניות ב-23 באוקטובר, כולל הצעה משולבת בשווי 25 דולר למניה, אך נדחתה שלוש פעמים. דיוויד זסלאב, מנכ"ל WBD, דרש 35 דולר למניה.

קומקאסט, בעלת NBC יוניברסל, הגישה הצעה חלקית לאולפנים אך פרשה מהתחרות ב-4 בדצמבר עקב חששות רגולטוריים.

פרמאונט טוענת שההצעה שלה עדיפה. דיוויד אליסון, מנכ"ל החברה, אמר בראיון ל-CNBC: "ההצעה שלנו מספקת פרמיה של 45% על מחיר המניה הנוכחי של WBD, ומאפשרת סינרגיות של 4 מיליארד דולר בשנה דרך שילוב CBS, MTV ו-CNN."