מיקרוסופט
צילום: עמית גרון
לקראת הדוחות

דוחות מיקרוסופט וגוגל - למה לצפות בדוחות של שתי הענקיות?

שתיים מתוך חמש החברות הגדולות בעולם ידווחו על תוצאותיהן לרבעון השלישי - סביר להניח שהמשקיעים יחפשו לראות בעיקר את ההתקדמות בטכנולוגיות הבינה המלאכותית והענן
רוי שיינמן | (2)

עונת הדוחות מגיעה היום לאחד השיאים השלה - שתיים מהחברות הגדולות בשוק ובעולם ידווחו היום, כל אחת היא חברה ענקית בעלת תחומי עיסוק רבים ומגוונים והשקעות שנמצאות בחזית הטכנולוגית. אז למה לצפות בדוחות של גוגל ומיקרוסופט?

גוגל  GOOGLE

גוגל היא אחת מהחברות הדומיננטיות בעולם וסביר להניח שהיא תמשיך להיות כזאת - מנוע החיפוש שלה ,שהוא פחות או יותר ברירת המחדל לכל אדם שרוצה לדלות כל סוג של מידע מהאינטרנט, ממשיך להיות העוגן של החברה. בעזרת תוצאות החיפוש והחיפושים שאנשים מבצעים גוגל אוספת מידע על תחומי העניין שלהם, מה שמאפשר לה לסמן משתמשים שסביר להניח שיהיו מעוניינים במוצר או שירות מסוים ולהביא אותם בדיוק לעסק הזה, וכמובן שהעסקים משלמים לגוגל כסף על זה, והרבה.

והפעילות של גוגל ממש לא נגמרת שם. יוטיוב, ג'ימייל, ווייז ועוד מספר גדול של אפליקציות ושירותים שנמצאים תחת המטריה של גוגל ועוזרים לה בעיקר לאסוף עוד מידע עלינו אותו היא תמכור למפרסמים. בנוסף אחד מתחומי העיסוק העיקריים של גוגל בזמן האחרון, בהתאם לכל המשק כמעט, הוא הצ'אט בוט מבוסס בינה מלאכותית שלה - בארד, איתו היא מקווה להתחרות בצ'אטבוט הפופולארי צ'אט GPT של חברת OpenAI, חברה בה השקיעה החברה השניה בסיקור הזה - מיקרוסופט.

גוגל נאלצה בתקופה האחרונה בעל כורחה להיכנס לתחרות קשה מול מיקרוסופט MICROSOFT   כשזו חשפה גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה, Bing, הכוללת צ'אטבוט המופעל על ידי תוכנה של Open AI, המפעילה את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT. משקיעים חששו ש-Bing, שהייתה שחקן קטן בחיפושים באינטרנט ולא איימה על ענקית החיפוש גוגל, עלולה פתאום להוות איום מסוים לגוגל בחיפוש באינטרנט ומאגר כספי הפרסום הקשורים אליו.

למרות המשך הפעילות החיובית של גוגל, האנליסטים צופים לה רווח למניה של 1.37 דולר והכנסות של 72.12 מיליארד דולר, לעומת הרבעון המקביל בו דיווחה גוגל על רווח למניה של 1.44 דולר והכנסות של 74.6 מיליארד דולר. בעוד המניה של גוגל מראה ביצועים יפים השנה עם עליה של 55%, ביצועי המניה מאוד לא עקביים בשנים האחרונות - ב-2022 ירדה המניה ב-39% וב-2021 עלתה ב-65%. בשנת 2022 המניה של גוגל הציגה ביצועים גרועים יותר ממדד ה-S&P 500 ונראה שקשה למניה לייצר מגמת צמיחה.

בנוסף, מעל החברה מרחפות כמה עננות משפטיות, כאשר אחת הבולטות בהן נוגעת לתשלום שנתי שמעבירה גוגל לאפל בשביל שגוגל יהיה מנוע החיפוש בברירת המחדל במכשירי אפל, מה שמגביר את הטענות נגד גוגל כמונופול של מנועי החיפוש. לאחרונה דווח כי משרד המשפטים האמריקאי מאשים את גוגל במונופול על שוק החיפוש. על פי הטענות גוגל ניצלה במשך 12 שנים את המונופול בשוק החיפוש הכללי. משרד המשפטים ציין כי גוגל משתמשת בהסכמי הפצה עם אפל ויצרני טלפונים מבוססי אנדרואיד כדי לחסום מתחרים בפועל ופוטנציאליים. 

מנית גוגל בשנה האחרונה

מיקרוסופט  MICROSOFT

מיקרוסופט אולי לא איפה שהיא הייתה פעם (ביל גייטס היה במשך תקופה ארוכה האיש העשיר בעולם, עד שהגיעו בזוס, מאסק ונוספים) אבל היא עדיין מהחברות החשובות בעולם. קודם כל תוכנות Office שלה עדיין נמצאות בשימוש רחב של הרבה אינדיבידואלים כמו סטודנטים וחוקרים שכותבים מאמרים כקבצי וורד או עסקים שעוקבים אחר המאזן שלהם בקבצי אקסל.

קיראו עוד ב"גלובל"

שירות הענן של מיקרוסופט, Azure, הוא גם אחד מהמובילים בענף ונמצא במקום השני מבחינת שימוש עם 22% נתח שוק אחרי זה של אמזון, AWS עם 32% נתח שוק, ובפער לא גדול במיוחד. הבאה בתור אגב היא גוגל עם 11% נתח שוק.

האנליסטים צופים לה רווח למניה של 2.52 דולר והכנסות של 51.72 מיליארד דולר, וזאת לעומת רווח של 2.35 דולר למניה והכנסות של 49.61 מיליארד דולר בתקופה המקבילה לפני שנה. המניה של מיקרוסופט הגיעה לשיא בחודש יולי כשהגיעה למחיר של 366 דולר, ולמרות שירדה מאז היא עדיין עלתה ב-36% מאז תחילת השנה.

מיקרוסופט מיצבה את עצמה כאחת המובילות בתחום הבינה המלאכותית עם השקעות של 10 מיליארד דולר ב-OpenAI החברה שמאחורי ChatGPT. כחלק מההשקעה מנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, יקבל גישה ליכולות של הצ'אט בוט הפופולארי. במקביל, החברה השיקה כלים מבוססי בינה מלאכותית שישתלבו במוצרים השונים של מיקרוסופט כמו שירות המייל אאוטלוק, מערכת ההפעלה ווינדוס ואפליקציות אופיס. המשקיעים ירצו לראות האם ההשקעות האלו גם יתורגמו לעליה בהכנסות. 

החברה הודיעה לאחרונה כי תעלה את המחירים בחבילות התוכנה של אופיס שנמכרות עם שירות ה-Copilot שלה וביוני האחרון דווח כי מסתמן שיתוף פעולה בין מיקרוסופט   MICROSOFT      ל-AMD   ADVANCED MICRO DEVICES      והן עובדות על מעבדים מותאמים אישית, שיוכלו להתמודד עם העומסים בהרצת מודלים של בינה מלאכותית ובנוסף על קידום פיתוח שבבים ל-AI של מיקרוסופט.

בנוסף, המשקיעים יצפו לקבל עוד מידע על עסקת הרכישה של אקטיוויז'ן-בליזארד שמיקרוסופט רכשה ב-69 מיליארד יורו לאחרונה. מיקרוסופט השלימה את העסקה כבר לפני קצת יותר משבוע אבל הרגולטור האמריקני עלול לטרפד את העסקה על רקע הטענות נגד מיקרוסופט המציגות אותה כמונופול. העסקה הזו היא הגדולה ביותר בהיסטוריה של מיקרוסופט והופכת אותה לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם לפי הכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הלו גורביץ. אתה פה..פופו פו (ל"ת)
    יוסי לבלי 24/10/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לנצל טיפשות השורטיסטים במדדים שרק מפסידים (ל"ת)
    טומי 24/10/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.