פייפאל
צילום: Isock

פייפאל בהסכם של 40 מיליארד אירו

החברה תמכור את ההלוואות של שירות ה"קנה עכשיו - שלם אחר כך" באירופה לחברת ההשקעות KKR, העסקה תאפשר לפייפאל להגדיל את תוכנית הרכישה העצמית שלה בעוד כמיליארד דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פייפאל תשלומים

חברת התשלומים פייפאל PAYPAL מדווחת על הסכם עם חברת ההשקעות KKR, לפי ההסכם חברת ההשקעות תרכוש הלוואות בגובה של עד 40 מיליארד אירו משירות ה"קנה עכשיו - שלם אחר כך" של פייפאל באירופה. העסקה צפויה בעצם לספק מזומנים מיידית לפייפאל בהם החברה מתכננת להשתמש לרכישה עצמית של מניות.

שירות ה-"קנה עכשיו - שלם אחר כך" (BNPL) מאפשר ללקוחות לקבל הלוואה מפייפאל, לקנות את המוצר שהם מעוניינים בו ולשלם במועד מאוחר יותר. KKR תקבל על עצמה את האחריות להלוואות הללו, כשפייפאל למעשה מוכרת לה את הזכות לקבל את התשלומים במועד מאוחר יותר, יחד עם הסיכון שהתשלום לא יגיע. לפי פייפאל, KKR תרכוש כמעט את כל תיק ההלוואות האירופי של BNPL וכן הלוואות עתידיות שינבעו מהשירות.

חברת התשלומים הודיעה כי העסקה כבר כלולה בתחזית לשנה כולה וכשהעסקה תיסגר סופית היא מצפה להקצות עוד כמיליארד דולר לתוכנית הרכישה העצמית שלה ב-2023. פייפאל צופה רכישה עצמית של מניות בגובה 5 מיליארד דולר השנה כשהעסקה צפויה להיסגר בחצי השני של 2023.

"קנה עכשיו -שלם אחר כך הפך לנכס מרכזי בחוויית התשלום של פייפאל, מה שמביא למעורבות גדולה יותר מצד הלקוחות, לגידול בנפח התשלומים ולשימוש חוזר בשירות. כך גם בעלי העסקים שלנו מקבלים  לקוחות איכותיים יותר", אמרה גבריאל רבינוביץ', ממלאת מקום סמנכ"ל הכספים של החברה. "שיתוף הפעולה שלנו עם KKR יאפשר לנו להאיץ עוד יותר את השירות ואת הביקוש אליו באירופה, תוך שמירה על תזרים מזומנים חופשי עבור תוכניות אחרות" הוסיפה רבינוביץ'.

בתוצאותיה לרבעון הראשון עקפה החברה את צפי האנליסטים לרווח של 1.1 דולר למניה עם רווח של 1.17 דולר למניה והכנסות בסך 7.04 מיליארד דולר, 8.5% מעל הנתון ברבעון המקביל. סך נפח המסחר של החברה ברבעון עמד על 354 מיליארד דולר - עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל ומעל לצפי האנליסטים ל-344 מיליארד דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 1.2 מיליארד דולר ותזרים המזומנים החופשי עמד על 1 מיליארד דולר.

פייפאל אמרה שהיא צופה כי ברבעון הבא תראה צמיחה של בין 6.5% ל-7% בהכנסות, הרווח למניה (Non-GAAP) צפוי לעמוד על בין 1.15 דולר ל-1.17 דולר - גידול של 25% (אמצע טווח) לעומת הרבעון המקביל. לשנה כולה החברה צופה שהרווח למניה יגדל ב-20% לעומת שנת 2022 - 4.95 דולר. היקף רכישות המניות העצמיות צפוי לעמוד השנה על 4 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, דן שולמן, אמר בשיחה לאחר פרסום הדוחות כי "למרות פתיחת השנה החזקה, יש הרבה סוגיות מאתגרות שיש להתמודד איתן במבט קדימה. גם הסביבה הכלכלית וגם הגיאופוליטית מורכבות וקשות לחיזוי". 

לאחרונה פייפאל הציגה חולשה יחסית כאשר חברות התשלומים מתמודדות עם תחרות גוברת. במרץ, אפל APPLE  השיקה גם היא את "קנה עכשיו, שלם אחר כך", ונכנסה למרחב צפוף הכולל את פייפאל, Affirm, AfterPay ו-Klarna. ההצעה של אפל קשורה לאפליקציית הארנק הדיגיטלי שלה, שיכולה ליצור תהליך תשלום חלק יותר עבור הקונים מאשר אפשרויות תשלום אחרות. חברת התשלומים נסחרת לפי שווי של 76 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-4% מתחילת השנה וב-6.4% בשנה האחרונה כולה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.