"החזרה לשגרה לא משפיעה על קצב הצמיחה שלנו"
וויקס הישראלית (סימול:WIX) אשר פיתחה פלטפורמה פשוטה לבניית אתרים, הפכה בחודשים האחרונים ללהיט בוול סטריט עם זינוק של כ-200% מרמת השפל שנרשמה בשיא המשבר בחודש מרץ. הסיבה? החברה צומחת משמעותית לנוכח השינויים שנגרמו לשוק העבודה בעקבות התפרצות הקורונה - יותר ויותר עסקים מבינים את החשיבות של אתר אינטרנט. הבוקר דיווחה החברה על על זינוק של 29% בהכנסות הרבעון השלישי ל-254 מיליון דולר. החברה הכתה את צפי האנליסטים וסיפקה תחזית חזקה להמשך (לכתבה המלאה). "הרבעון השלישי מייצג הלך רוח חדש. אנחנו רואים שהמודעות בקרב העסקים לגבי הנוכחות האינטרנטית גוברת ואנחנו רואים את זה בכל התחומים", אמר ליאור שמש מנהל הכספים הראשי של וויקס בראיון לביזפורטל. "הן בתחום מנויי הפרימיום שצמח בכ-20% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, עם תוספת של 302 אלף מנויים חדשים, הן בבחינת היקף המשתמשים הרשומים שצמח בשיעור דומה עם תוספת של כ-7.8 מיליון משתמשים רשומים, והן בתחום ה-e commerce, שם אנחנו רואים עליה בהיקף השימוש ביישומים עסקיים, ושירותי התשלומים שלנו". מהם המוצרים החדשים המשמעותיים של החברה ומנועי הצמיחה להמשך? "אדיטור X, פלטפורמה ליצירת אתרים המציעה יכולות עיצוב וארגון תוכן מתקדמות, אשר מכוונות למעצבים ולסוכנויות לבניית אתרים. אנחנו רואים שם תוצאות טובות מאד. מדובר במוצר משמעותי עבור התפתחות החברה שכן אנחנו בעצם עוברים מעולמות ה"עשה זאת בעצמך" לתחום בניית האתרים המקצועי, כלומר בניית אתרים על ידי מעצבים וחברות המתמחים בבניית אתרים". "בנוסף, אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה הינו תחום ה-e commerce, הפתרונות שאנחנו מציעים בתחום מתפתחים אופן שוטף עם תוספת של יישומים חדשים כגון, למשל, הוספת האפשרות מבחינת בעלי העסק לאפשר ללקוחותיהם גבייה בחלוקה לתשלומים - יש לזה ביקוש גבוה מאד בארה"ב. אנחנו עושים מאמצים גם לשפר את המוצר על פי הצורך בכל מדינה, כך למשל, בעזרת אינטגרציות חדשות עם שירותי Afterpay התומכת בארה״ב, אוסטרליה וניו זילנד, Clearpay בבריטניה, ו-Laybuy בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד". קצב הצמיחה של וויקס חזק מאד, האם אתם מזהים איום כלשהו מבחינת החברות המתחרות בתחום שמנסות לנגוס בנתח השוק שלכם? "אין היום פלטפורמה כלשהי שמספקת פתרונות בצורה רוחבית לכל סוגי הלקוחות, כמו שמספקת וויקס. אנחנו מתחרים בתחומים שונים עם חברות שונות, כאשר כל חברה מספקת פתרונות רק לחלק מהתחומים בהם פועלת וויקס. למשל, בארה"ב המתחרה הגדולה ביותר של וויקס בתחום בניית האתרים היא חברת "Squarespace" (חברה פרטית), אבל המוצר שלהם הוא פשטני מאד ביחס למוצר שלנו. לפחות נכון לכרגע, הם לא ממש מהווים איום או תחרות משמעותית מבחינת וויקס". "בתחום ה-e-commerce המתחרה הגדולה ביותר שלנו היא חברת Shopify (סימול: SHOP), אבל החברה פועלת בתחום שמהווה כ-10% בלבד מהיקף הפעילות של וויקס". כנראה שבקרוב יאושר חיסון לקורונה, יש לכם הערכות לגבי מידת ההשפעה שתהיה לכך על פעילות החברה? "אני חושב שברבעון השלישי ראינו שרוב העולם חזר לשגרה מסוימת, כלומר לא הוטלו סגרים או מגבלות תנועה משמעותיות כמו שראינו ברבעונים הקודמים, ולמרות זאת ראינו שאין השפעה מהותית על הפעילות והמשכנו לצמוח בקצב מואץ. אני חושב שמה שמשבר הקורונה עשה זה בעיקר אקסלרציה של תהליך שהיה אמור לקחת שנים אבל בפועל כתוצאה מאילוצי המשבר לקח חודשים. המעבר של יותר ויותר עסקים לנוכחות משמעותית ברשת היה שינוי מתבקש, אבל חשוב להבין שמדובר במגמה שהיא כאן בשביל להישאר".
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
