מה הן האחזקות הגדולות של וורן באפט?
ברקשייר האת'וויי (BRKa/ BRKb) של המשקיע האגדי וורן באפט ביצעה רכישה חוזרת של מניות בשווי 928 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2018, כך עולה מדו"חות החברה שיצאו היום (שבת). מדובר במהלך נדיר, אשר חלק מהמשקיעים רואים בו רמז לכך שהיו"ר באפט, לא מוצא הזדמנויות אטרקטיביות מספיק בשוק. החברה לא ביצעה רכישה משמעותית מאז עסקת Precision Castparts אותה רכשה בשנת 2016 תמורת 32 מיליארד דולר. באפט ידוע כמשקיע ערך, אשר נוהג לבצע רכישות בזמן שכולם מוכרים והמחירים נמוכים, אולם לאחר יותר מ-9 שנים של שוק שורי, נראה שהמשקיע האגדי מתקשה למצוא עסקאות אטרקטיביות. ברקשייר לא ביצעה רכישה חוזרת של מניות מאז שנת 2012, אז רכשה מניות בשווי כ-1.3 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הוכפל הרווח התפעולי של החברה הסתכם בכ-6.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2018, כמעט כפול מהרווח התפעולי בתקופה המקבילה אשתקד אשר הסתכם בכ-3.4 מיליארד דולר ולעומת צפי האנליסטים לרווח תפעולי של 6.1 מיליארד דולר. הגורמים המרכזיים לשיפור ברווח התפעולי מיוחסים בעיקר לתשלום מופחת של מסים ושיפור בתוצאות חטיבת הביטוח. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על רווח נקי של כ-18.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לעומת רווח נקי של כ-4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. אפל עדיין האחזקה המרכזית מהדו"ח עולה כי נכון לסיום הרבעון השלישי ברקשייר האת'וויי החזיקה מניות אפל בשווי שוק של כ-57.6 מיליארד דולר. לפי הדו"ח מדובר באחזקה הגדולה ביותר של באפט. נכון לסיום הרבעון הקודם, החזיקה ברקשייר האת'וויי מניות אפל בשווי של 47.2 מיליארד דולר. במקום השני בתיק ההשקעות ניצב בנק אוף אמריקה - בו עומדת ההשקעה על שווי של 26.5 מיליארד דולר, עלייה כ-34% לעומת שווי של 19.7 מיליארד דולר בסוף הרבעון הקודם. המשמעות היא כי ברקשייר האת'וויי הגדילה את האחזקה בבנק אוף אמריקה, שכן מניית הבנק עלתה בין סיום הרבעון השני לסיום הרבעון השלישי בשיעור של 5% בלבד. במקום השלישי - וולס פארגו עם אחזקה בשווי של 24.4 מיליארד דולר, ירידה לעומת כ-26.4 מיליארד דולר ברבעון הקודם. שווי האחזקה בקוקה קולה עמד על 18.5 מיליארד דולר, לעומת כ-17.5 מיליארד דולר ברבעון הקודם ואמריקן אקספרס - 16.1 מיליארד דולר, לעומת 14.9 מיליארד דולר רבעון הקודם. מניית ברקשייר האת'וויי מסוג A נסחרת במחיר של 308,411 דולרים, והיא ידועה במחירה הגבוה. במקביל קיימת מניה מסוג B (המכונה מיני באפט) הנסחרת במחיר נגיש יותר למשקיעים קטנים - 206.57 דולרים.
- 5.אני יותר חכם ממנו .יותר מוצלח .יותר גבוה ויותר שחצן . (ל"ת)איצ 100גורילה מפגרת 04/11/2018 00:22הגב לתגובה זו
- 4.לא מבין 03/11/2018 21:33הגב לתגובה זואומר שתהיינה ירידות . או שהוא מטומטם או שמישהו אחר קשקשן !!!!
- 3.בן 03/11/2018 20:31הגב לתגובה זוהגדיל את אחזקותיו בטבע
- 2.משקיע וותיק 03/11/2018 20:29הגב לתגובה זוהיא השיטה שמנצחת כל שיטה אחרת לאורך זמן , מכיוון שאתם נהנים מהריבית דריבית של הכסף שעובד בשבילכם.
- אני המשקיע הגדול בעולם .משקיע בלדבר פה (ל"ת)איצ 100 גורילה מפגרת 04/11/2018 02:45הגב לתגובה זו
- 1.בני 03/11/2018 19:42הגב לתגובה זויש לא גם את טבע
- יש לו, או אין לו? תחליט. (ל"ת)צרי 04/11/2018 09:51הגב לתגובה זו
- בקטנה (ל"ת)טליק 03/11/2018 21:57הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
