סגירה ירוקה באירופה: הדאקס עלה 1.1%, הקאק התחזק

מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר הנוכחי באירופה נסגר בעליות שערים חדות. הדאקס טיפס עלה 1%, הקאק הוסיף 0.9% והפוטסי סגר בעליות קלות. מדד הסטוקס 600 אשר מציג את המומנטום בכלל היבשת עלה היום בשיעור של 0.8%.

מדדי אירופה

דאקס

פוטסי 

CAC 40 -0.18%

בבריטניה פורסם הבוקר נתון מאקרו מעודד לפיו מדד מנהלי הרכש של 'מרקיט' למגזר התעשייה לחודש ינואר עלה ל-55.9 נקודות לעומת התחזית לקריאה של 55.7 נקודות בלבד. בדצמבר נרשמה קריאה של 56.1 נקודות. נזכיר כי קריאה של מעל ל-50 נקודות מסמנת את התרחבות הפעילות הכלכלית.

הנתון המעודד מהיום מגיע בנוסף לנתונים חיוביים אחרים ביבשת שפורסמו אתמול. כך למשל, מחישוב האומדן הראשוני עולה כי הצמיחה בגוש האירו האיצה ברבעון האחרון של 2016 ל-2.2% (בשיעור שנתי). מדובר בנתון שעקף את ציפיות הכלכלנים, וזאת לאחר עדכון כלפי מעלה של הרבעון הקודם. גם נתוני התעסוקה היו טובים מהצפי כאשר שיעור האבטלה ירד ל-9.6% בדצמבר. בתוך כך,  מדד מנהלי הרכש בענף התעשייה עלה בינואר ל-2.55 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2011.

בשעת המסחר האחרונה באירופה מחיר הנפט נסחר בעליות בשיעור של 0.4% והגיע לכדי מחיר של 53 דולר לחבית. בשעה 17:30 פורסם דו"ח המלאים האמריקני שהציג את השינוי במלאי הנפט הגולמי והדלק בשבוע האחרון. הדו"ח הציג עלייה גבוהה מהצפוי במלאי חביות הנפט הגולמי שכמותן עלתה בכ-6.5 מיליון. נציין כי למרות העלייה במלאי האמריקני מוקדם יותר נוספו סימנים לפעולות קיטון ההפקה והייצור של רוסיה שיוצרת מומנטום חיובי בסקטור. 

מניות בכותרות 

מניית וולוו זינקה 4% לאחר שהחברה עקפה את התחזיות והעלתה את שעור הדיבידנד לחלוקה. בתוך כך, החברה העלתה את תחזית המכירות של משאיות כבדות לאירופה מ-280 אלף יחידות ל-300 אלף.

חברת התרופות רוש פרסמה את הדו"ח לרבעון הרביעי של 2016. החברה סגרה את השנה בעלייה של 7% ברווח הנקי, אל מול שנת 2015 (ללא חישובי שינויי מט"ח). החברה הציגה עלייה במכירות התרופות החדשות, על פני ירידה במכירות תרופות שתוקף הפטנט עליהן פג.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשורה התחתונה, החברה הציגה רווח נקי של 12.8 מיליארד דולר. מדובר בתוצאה נמוכה במעט מצפי השוק (12.7 מיליארד). בשורה העליונה, המכירות עלו מ-50.6 מיליארד לעומת 50.7 מיליארד דולר. החברה גם הגדילה את הדיבידנד שלה, אך לא ברמת צפי השוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.