המתחרה של מאנדיי נופלת 7% אחרי הדוחות, מה אכזב את המשקיעים?
אסאנה אומנם עקפה את מעט את צפי האנליסטים וסיפקה תחזית בהתאם לצפי, אך הצמיחה מאטה והמשקיעים חוששים שהמגמה תימשך גם בהמשך השנה
מניית אסאנה Asana 1.68% מאבדת גובה במסחר המוקדם, למרות שהחברה פרסמה דוחות שעמדו בתחזיות האנליסטים ואף עקפו אותן במעט. הסיבה המרכזית היא ככל הנראה קצב הצמיחה, שהמשיך להיחלש ברבעון האחרון. הנתון שמטריד את המשקיעים:
קצב גידול ההכנסות ירד לרמה חד-ספרתית, ובחברה צופים שהמגמה הזו תימשך גם בהמשך השנה.
אסאנה, שמפתחת פלטפורמה לניהול משימות ופרויקטים, דיווחה על הכנסות של 187.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2025 - עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה. מדובר בצמיחה שמבחינה מספרית אמנם עקפה את התחזיות (185.5 מיליון דולר), אך רחוקה מאוד מהצמיחה של 26% שהציגה החברה באותו רבעון אשתקד.
על פי התחזית שסיפקה אסאנה לרבעון השני, ההכנסות צפויות להסתכם בין 192 ל-194 מיליון דולר, כלומר צמיחה של 7%-8% בלבד.
גם התחזית השנתית מציגה תמונה דומה, כשאסאנה מעלה מעט את תחזית הרווח למניה לרמה של 0.22 דולר לעומת צפי קודם של 0.19 דולר - אך לא מצליחה להרגיע את החששות מהאטה בקצב החדירה שלה לשוק.
עם זאת, החברה מדווחת על רווח תפעולי Non-GAAP של 8.1
מיליון דולר - הרווח התפעולי המתואם הראשון בתולדותיה. מדובר בשיפור דרמטי לעומת הפסד של 15.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. גם הרווח למניה (0.05 דולר) היה גבוה משמעותית מהתחזית (0.02 דולר).
מנכ"ל החברה, דסטין מוסקוביץ, ציין לטובה את ההשקה
של AI Studio' פלטפורמת בינה מלאכותית לניהול משימות' שהגיעה כבר לרמת הכנסות שנתיות חוזרות של מעל מיליון דולר ברבעון הראשון מאז הפיכתה לזמינה לקהל הרחב. עם זאת, נראה כי בשלב זה מדובר בהיקף הכנסות מצומצם יחסית, שעדיין לא משנה את התמונה הכללית.
למרות ההפתעה החיובית ברווח, מניית אסאנה יורדת כאמור במסחר המוקדם. מתחילת השנה איבדה המניה כ-6.2%, לעומת עלייה של 1.5% במדד S&P 500. המניה נסחרת לפי שווי של 4.47 מיליארד דולר ומכפיל עתידי של כ-56.
מה עם מאנדיי? לא מתחרות ישירות, אבל הפער בצמיחה מדבר בעד עצמו
בעוד אסאנה מאטה, מאנדיי monday.com 4.73% הישראלית דווקא הציגה תוצאות מרשימות במיוחד ברבעון. הכנסות החברה הסתכמו ב-282.3 מיליון דולר, והרווח למניה טיפס ל-1.14 דולר - הרבה מעבר לציפיות השוק. החברה אף העלתה את תחזית ההכנסות השנתית שלה ל-1.22-1.226 מיליארד דולר, לצד תחזית לרווח תפעולי Non-GAAP של 144-150 מיליון דולר.
מעבר לכך,
מאנדיי דיווחה על גידול חד במספר הלקוחות הגדולים - עלייה של 46% במספר הלקוחות שמשלמים מעל 100 אלף דולר בשנה - נתון שמצביע על הצלחה בחדירה לארגונים גדולים, תחום בו אסאנה שואפת להתרחב.
אסאנה ומאנדיי הן לא מתחרות ישירות, אך כן פונות
לחלקים חופפים בשוק ניהול העבודה. בעוד מאנדיי שמה דגש על פלטפורמות רב-מוצריות וניהול ארגוני כולל, אסאנה מתמקדת יותר בשיתוף פעולה וניהול משימות. שתי החברות פועלות בשוק שנהנה מצמיחה, אך הנתונים הנוכחיים מציבים את מאנדיי כמי שמובילה את המגמה, לפחות מבחינת צמיחה
ורווחיות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
