וול סטריט: איתותים באדום - הנפט חוזר להציק למניות
וול סטריט עלולה לפתוח את המסחר היום בירידות שערים, כך לפי החוזים העתידיים הנסחרים על המדדים המובילים, מספר שעות טרם הפתיחה. מחירי הנפט ששבו לעלות מחרחרים מלחמה על המניות, והיריבות המוכרת והנושנה בין שני הסקטורים חוזרת במלוא העוז.
החשש מהעלאת הריבית, או יותר נכון, קצב העלאת הריבית על ידי נגיד הבנק האמריקני, ממשיכה להטיל צל גם כן. היום יפורסם נתון מאקרו חשוב - היקף גרעון הסחר, והחשש הוא כי המשך בגידול שלו, ואולי גם הפתעה שלילית, יובילו את אלן גרינספאן להגביר את קצב העלאות הריבית. דבר שידוע כסמן שלילי לבורסות.
הנפט והמאקרו שבים להעסיק
מחירי הנפט שבו להסחר מעל קו 52 הדולרים לחבית. גורם המעיק על המניות. מחיר החוזים העתידיים למסירה בחודש יוני מתחזקים בכ-0.2% ונסחרים ברמת 52.12 דולר לחבית. המרווח בין האסק לביד עומד על שלושה פיפסים, טרם הפתיחה בבורסת ה-NYMEX (ב-15:15 שעון מקומי).
כשעה לפני פתיחת המסחר (15:30) יפורסם היקף מאזן הסחר האמריקני בחודש מארס. הגרעון שהוא ההפרש בין היבוא ליצוא מארה"ב צפוי לעמוד על 61.5 מיליארד דולר, הטווח של התחזיות נע בין 60 ל-63.8 מיליארד דולר בהיקף הגרעון. ההיקף של הגרעון מול סין - יעמוד, כרגיל, במרכז העניינים.
ג'נרל ממשיכה לשלם דיבידנד כרגיל
ארכיפלגו אחזקות (AX) תסחר על רקע כוונות החברה להתנגד למיזוג אפשרי שלה לחברה אחרת. בארכיפלגו מתנגדים למהלך משום ששם מעריכים כי הערכת שווי של החברה לצורך המיזוג נמוך מהראוי במציאות.
יצרנית הרכב הגדולה בעולם - ג'נרל מוטורס (GM) הודיעה היום כי בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד שלה, היא תחלק גם לגבי הרבעון השני של 2005, תשלום השתתפות ברווחים של 50 סנט למניה.
עוד בענייני מכוניות תאגיד הרכב היפני (השני בגודלו בעולם) טויוטה (TM) הודיע על כוונתו לבנות מפעל שביעי לייצור של מכוניתיו בצפון אמריקה. המיקום הנוכחי שנבחר הוא בעיר אונטריו שבקנדה.
הישראליות ממשיכות לדווח
בקרב המניות הישראליות נמנות מספר חברות חשובות שתדווחנה על התוצאות שלהן טרם הפתיחה. ביניהן נמצאת חברת נס טכנולוגיות, סאביינט, אי.סי.טל, ומנדיס טכנולוגיות.
סאביינט (ביוטכנלוגיה כללית לשעבר) דיווחה על הפסד ברבעון הראשון בשנת 2005. ההכנסות נאמדו בכ-23 מיליון דולר, קיטון משמעותי ביחס להכנסות בהיקף של 33.4 מיליון דולר בעת המקבילה אשתקד. ההפסד עמד על 3.9 מיליון דולר, או 6 סנט למניה מדוללת. בעת המקבילה רשמה החברה רווחים בסך 2.1 מיליון דולר או 2 סנט למניה מדוללת.
הנשיא והמנכ"ל של חברת סאביינט, כריסטופר קלמנט אמר כי המכירות המעולות בבריטניה שזינקו ב-26% נפגעו מהמכירות בארה"ב של תרופת האוקסנדרין. זאת עקב הקטנת המלאים של הלקוחות האמריקניים של סאביינט לגבי התרופה.
מניית חברת ליפמן עשויה להתעניין במהלכי בעלי העניין בחברה. הללו החליטו לממש כ-7% מהון החברה המונפק הנמצא באחזקתם בבורסת הנאסד"ק. היקף המימוש נאמד בכ-60 מיליוני דולרים, והוא יבוצע היום (ג') בלילה (שעון ישראל) ובערב (שעון ארה"ב). המממשים הם: מבטח שמיר, מז-אופ אחזקות, נשיא ומנכ"ל חברת סליקת נתוני האשראי - יצחק אנג'ל, והיו"ר יעקב פרי.
מינויים בקומפיוג'ן. היום מודיעה החברה על מנכ"ל ונשיא חדש, אלכס קוצר. הוא מגיע מחברת סרונו שם שימש כסגן נשיא, והוא ייכנס לתפקידו החל מה-1 בספטמבר 2005 כשהוא מחליף את ד"ר מור אמיתי. ד"ר אמיתי הביע את רצונו לסיים את תפקידו בחברה באוקטובר 2004, עד לתום 2005, נמסר מהחברה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".