מטה גרופ: הבלבול שולט בשוק מערכות ה-BPM
לפי חברת הייעוץ מטה גרופ, המכנה המשותף הנפוץ ביותר בקרב ארגונים רוכשי מערכות לניהול תהליכים עסקיים (BPM) הוא בלבול. מנהלים ברחבי העולם נדרשים לנווט בשוק סוער וצפוף ביותר המאופיין ב-140 יצרנים, מספר עצום! וכמו כן, שינויי שוק תכופים, קונסולידציות ורכישות כאשר שחקנים רבים רוכשים אחד את השני, וגורמים חדשים הנכנסים לשוק.
כדי לעזור בניווט בשוק מורכב זה פרסמה מטה גרופ דוח METAspectrum על שוק ה-BPM, המתמקד ביצרני כלי BPM יעודיים מבוססי ג'אווה. בהמשך השנה יפורסמו הערכות METAspectrum לפלחי שוק אחרים.
בשוק הישראלי מגמה זו גם כן תפסה וכיום אנו רואים יוזמות רבות לפרויקטי BPM ופרויקטי Workflow דור שני (כלומר, פרויקטי מיכון תהליכים סביב מסמכים אשר יורדים יותר לעומק, לרמת מיכון אפליקציות). "אנו בהחלט רואים עניין בשוק זה בישראל וכבר היום יש לא מעט ספקים המציעים כלי BPM", אומרת אנליסטית בכירה במטה גרופ ישראל, עינת שמעוני.
"למרות השוק המפוצל, עקרון אחד מיושם לגבי כל ספקי טכנולוגיות ניהול תהליכים עסקיים, החשיבות לארגונים הרוצים לזכות בשליטה על תהליכים, לשלב איים עסקיים נפרדים, לקדם שותפויות עסק/IT, ולהגדיל יכולת התאמה עסקית", אמרה סגנית נשיא ומובילת פעולות מחקר לניהול תהליכים עסקיים במטה גרופ, ג'אנל היל. "עם זאת, בעוד לא ניתן להכחיש את היתרונות של BPM, הרי נוף השוק הנוכחי מציב למנמ"רים יותר שאלות מתשובות".
הנפוצה בין שאלות אלה היא "מתי"?. עם הבשלת תפיסת הארגון האדפטיבי יהפוך שוק ה-BPM למוגדר באופן רחב יותר כארכיטקטורה מוכוונת שירות (SOA), מה שיציב אתגר לאורך חיי רבים מיצרני BPM של היום מעבר לשנת 2006. לכן, ארגונים חייבים להיות מודעים בבחינת כלי BPM עתה לכך שיידרשו עבודה והשקעות נוספות מאוחר יותר. עם זאת, כמו עם טכנולוגיות מתפתחות רבות, מטה גרופ אומרת כי היתרונות של השקעה כיום גוברים על הסיכונים של המתנה עד לבשלותם של תקנים ומוצרים.
"האקלים העסקי הגלובלי של היום, עם ההכרח לעמידה בתקנות חוקיות וסיכון ארגוני, מצדיקים השקעה מוקדמת ב-BPM", הוסיפה היל. "השאלה אותה צריכים מנמ"רים לשאול היא לא מתי, אלא היכן, איך, ועם מי".